Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tedje van de week: Hoe China de toekomst van shoppen verandert

Wat heeft chat-app WeChat te maken met de toekomst van online shoppen? Retail expert Angela Wang legt het uit in de TED-talk van deze week.

Toen retail expert Angela Wang haar neefje Yuan Yuan vroeg wat hij voor zijn verjaardag wilde, gaf hij een antwoord waar ze eigenlijk om moest lachen. Niet vanwege wat hij wilde, maar om hoe hij het dacht te krijgen. Yuan Yuan wilde een speciaal Spiderman-masker. Hij zou het aan zijn moeder vragen – die zou met haar telefoon schudden, en de volgende dag zou er een bezorger op de stoep staan met het begeerde masker.

Het klonk als een grappige gedachtekronkel van een vijfjarig kind, maar Wang realiseerde zich dat dit is hoe winkelen eruit ziet voor de nieuwe generatie. Zeker in China.

Maandelijks doen een overweldigende 500 miljoen Chinezen aan mobiel winkelen. Het is echter niet alleen de schaal waarop gewinkeld wordt, zegt Wang, ook de snelheid waarmee het fenomeen werd omarmd maakt dat juist in China de toekomst van winkelen te zien is.

China had minder dan 5 jaar nodig om een mobiel winkelland te worden. Dat is grotendeels te danken aan Alibaba en Tencent, die 90 procent van de e-commerce in handen hebben. Als je de schaalgrootte en snelheid van de ontwikkelingen bij elkaar doet, krijg je een chemische reactie die de toekomst verandert, voorspelt Wang.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Spontane aankopen

Een van de veranderingen die ze ziet is de spontaniteit van aankopen. Haar team deed een onderzoek waarin ze zagen dat een Chinese consument gemiddeld 25 paar schoenen per jaar koopt, tegenover 8 vijf jaar geleden. Niet omdat ze nou per se modebewuster zijn geworden – de reden voor alle aankopen was eigenlijk vooral dat ze op hun telefoon aan het browsen waren, iets tegenkwamen en dat dan kochten.

Behalve spontaniteit zijn er meer dingen die online shoppen in de hand werken, en vice versa. In dit Tedje van de week vertelt Angela Wang met leuke voorbeelden over de ontwikkelingen op gebied van winkelen – in China, maar uiteindelijk wereldwijd.