Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Starbucks start eigen contentchannel

Starbucks wil met een eigen online contentchannel haar gratis wifi-aanbod gaan terugverdienen. Apple, Yahoo en de New York Times stappen in.

Deze herfst zal het Starbucks Digital Network (SDN) het levenslicht zien. Het netwerk moet een rijke contentomgeving gaan bieden aan bezoekers van de koffieketen. Elke bezoeker die in een van de Starbuckszaken online gaat, komt op het channel terecht. Daar vindt hij geagregeerde content en speciale aanbiedingen. "Het wordt een omgeving die zijn weerga niet kent", belooft  Adam Brotman van Starbucks op Mashable. "We willen premium content bieden met exclusieve aanbiedingen. Alleen voor Starbucksbezoekers".

Succesvol

Starbucks was tot voor kort de meest succesvolle koffieketen van Amerika. Door koffie te schenken van Italiaanse kwaliteit tegen een redelijke prijs, wist de koffieketen spectaculair te groeien en gaf concurrenten het nakijken. In rap tempo wist Starbuck duizenden vestigingen te openen en een jaloersmakend marktaandeel te verwerven. Totdat de concurrentie ook goede koffie ging schenken.

Gratis wifi moet nu het verschil gaan maken.  Starbucks bood al wifi aan aan klanten, maar limiteerde dat tot een uur. Om te voorkomen dat klanten de hele dag op een kop koffie vrij over het internet surfen. Concurrenten als Mc Donald – die hun koffiekwaliteit met de komst van Starbucks ook snel omhoog schroefden – bieden dit al, maar Starbucks bleef achter. Met gratis wifi zolang je maar wil, gekoppeld aan een rijk aanbod aan content en producten, hoopt de keten de weggelopen klanten weer terug te krijgen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eigen selectie

Die content is afkomstig van gerenommeerde partijen als Apple, The New York Times, Yahoo en de grote gezondheidsuitgever Rodale. Starbucks maakt zelf een selectie uit het aanbod van deze partijen. Die selectie is gebaseerd op de kennis die de keten opdeed met de verkoop van muziek (cd's), boeken en merchandising in zijn winkels. "We weten inmiddels wat onze klanten goed vinden. Met die kennis maken we de beste selecties uit het aanbod van onze contentpartners", zegt Brotman.

Het verdienmodel zit in de een revenu-share met de aanbieders. Als een Starbucksbezoeker een online aankoop doet bij een van de partners, ontvangt Starbucks een (niet nader genoemd) deel.