Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

G-Star wint merkrechtzaak van ginfabrikant

Spijkerbroekenfabrikant G-Star heeft met succes de registratie van een nieuw ginmerk weten te stoppen. 'Ginraw' zou teveel lijken op de merkenregistratie van Raw, dat van G-Star is.

G-Star Raw
Foto: Getty

Het Spaanse bedrijf Mediterranean Premium Spirits bracht vorig jaar een luxe gin op de markt met de naam Ginraw. Het product was bedacht door twee Barcelonese ondernemers in samenwerking met een barman, een sommelier, een chef en een parfummaker. Het moest een luxe gin worden, niet alleen voor in gin-tonics of cocktails, maar zo lekker dat hij ook puur gedronken kon worden.

G-Star Raw

Maar jeansmerk G-Star Raw gooide roet in het eten. Op basis van de Europese merkregistratie Raw maakte het bedrijf bezwaar tegen het drankenmerk. G-Star had het merk in 2013 niet alleen geregistreerd voor spijkerbroeken, maar voor een groot aantal producten waaronder sterke drank en allerlei keukenapparaten.

Het Europese Gerecht oordeelde dat het woord ‘gin’ vooral slaat op een beschrijving van het product en dat de aandacht van de consument vooral uit zal gaan naar het woord ‘raw’. Om deze reden kont de naam Ginraw te dicht bij het gedeponeerde Raw.

H&M

Voor G-Star is het niet de eerste keer dat ze naar de rechter moeten om hun claim op het merk Raw te verdedigen. Vorig jaar verloor kledingketen H&M nog een zaak ik hoger beroep tegen G-Star. H&M had een serie T-shirts en truien op de markt gebracht waar groot de tekst ‘raw’ op te zien was. In 2012 oordeelde de rechter al dat deze kleding uit de winkels moest worden gehaald. De Zweedse kledinggigant voldeed aan deze eis, maar ging toch in hoger beroep.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

H&M bedrijf beargumenteerde dat het bij de consument helemaal niet zo bekend was dat G-Star en Raw met elkaar te maken hadden. Onderzoek wees echter uit dat 45 procent van de ondervraagden dit verband wel legden.

Gap

Wat dan weer een grappig detail is, is dat G-Star zijn naam dankt aan een merkconflict. In 1989 begon het bedrijf als Gap Star, maar moest de naam aanpassen. Vier jaar na oprichting van het merk kwam de Amerikaanse jeansgigant Gap naar Europa en met hen een legertje merkrechtadvocaten. Om een conflict te voorkomen werd de naam gewijzigd in G-Star.