Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Software groter dan chemie

Brancheclub ICT Office heeft laten doorrekenen wat de softwaresector voor Nederland betekent. Softwarebedrijven zijn samen goed voor 192.000 banen, een omzet van 25 miljard euro en een toegevoegde waarde voor de economie van 17,3 miljard.
 

De juichende conclusie dat de software daarmee 'koploper van de kenniseconomie' is, laten we even voor rekening van ICT Office, maar de cijfers waar Dialogic mee komt, zijn best indrukwekkend. In omzet gerekend zijn de softwarespecialisten al groter dan de chemie of de bloemen- en plantensector. Van de 192.000 voltijds banen zijn er 68.000 in de ontwikkeling en 14.000 in research & development, dus er wordt echt wel wat gemaakt binnen de sector.

Maatwerk vs. product

Dat blijkt ook uit de omzetverdeling: 10,2 miljard komt van in eigen huis ontwikkelde software. Aan maatwerk wordt 5,5 miljard omgezet, de 'dozen' zijn goed voor 3,9 miljard. Hoe groter een bedrijf is, merken de onderzoekers op, hoe groter het aandeel productsoftware. Die wordt trouwens voor 15 procent geleverd als dienst, via het bekende SaaS-concept.

Export

Wat wel beter kan: de export. Die blijft met 1,9 miljard relatief beperkt. De Nederlandse softwarekloppers zijn sterk op de binnenlandse markt gericht. Als ze producten aan het buitenland verkopen, is dat in de regel aan West-Europa. Toch gaat ook nog eens 20 procent naar Noord-Amerika.

Offshoring

Anders dan je zou denken op basis van de aandacht voor het fenomeen, heeft de offshoring nog geen hoge vlucht genomen bij de Nederlandse softwarebedrijven. Volgens het rapport zou slechts 2,6 procent van de software op de typische offshore-locaties in verre landen als India worden ontwikkeld. Als er in het buitenland wordt gewerkt, is het vaker in eigen vestigingen. Daar wordt 4 procent van alle software gemaakt.

>> Lees meer nieuws op TechBusiness, het nieuwe technologieplatform van MT

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De beste ICT-bedrijven van 2010. Koop de gids online, binnen een dag in huis!

Unilever-baas Hein Schumacher neemt definitief afscheid van gedachtegoed Paul Polman: ‘Hij zit gevangen in kuddekapitalisme’

Ceo Hein Schumacher zwakt de duurzame doelen van Unilever af. Eerder kondigde hij al aan 7.500 banen te schrappen. De topman maakt een duidelijke keuze: hij gaat voor maximalisatie van de aandeelhouderswaarde. 'Binnen Unilever heerst nog altijd de angst dat er straks weer een partij zoals Kraft-Heinz op de stoep staat.'

unilever paul polman hein schumacher
Links Paul Polman, de ceo van Unilever van 2009 tot 2019. Rechts Hein Schumacher, die sinds juli 2023 aan het roer staat. Foto: Getty Images/Unilever

Hein Schumacher trapt op de rem. De ceo van Unilever heeft vrijdag laten weten de duurzaamheidsambities van de multinational bij te stellen. Het tempo van verduurzamen gaat omlaag.

Zo wordt de ambitie om alle verpakkingen van herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar plastic te maken jaren verschoven en wordt er minder vaart gemaakt met het betalen van een leefbaar loon voor medewerkers van leveranciers. Ook op het gebied van natuurbescherming heeft Unilever zijn doelstellingen afgezwakt.

Het afschalen van de duurzame ambities doet volgens de topman niets af aan het feit dat plastic, klimaat, natuur en bestaanszekerheid van boeren belangrijke thema’s blijven voor de multinational. ‘Ik ga niet roepen dat we de wereld redden’, zegt Schumacher nu in een interview met persbureau Bloomberg. ‘Maar ik wil ervoor zorgen dat alles wat we doen, echt beter is.’

Hein Schumacher kiest voor aandeelhouderswaarde

De aankondiging volgt na een van de eerste grote daden van Schumacher afgelopen maart. De topman kondigde aan de ijsjesdivisie van Unilever af te splitsen en 7.500 banen te schrappen. Hij wil de aandeelhouderswaarde maximaliseren. De tachtiger Nelson Peltz, inmiddels commissaris bij het concern, zal er goedkeurend bij geknikt hebben.

Lees ook: De wereld heeft 2 dingen nodig, zegt Paul Polman: ‘Moedige leiders en meer bomen’

De beruchte Amerikaanse miljardair-activist heeft al eerder giganten die van zijn koers afweken op het voor hem rechte pad gekregen, zoals PepsiCo en Procter & Gamble. De Financial Times omschrijft de babyboomer als ‘meedogenloos in het nastreven van zijn eigen doel: waardecreatie’.

Met Unilever-ceo Schumacher, die hij nog kent van concurrent Kraft-Heinz, hoeft hij zich weinig zorgen te maken. Als financiële topman haalde die eerder al de bezem door zuivelgigant FrieslandCampina. Daar is inmiddels al het vet van de soep, of beter de room.

Unilever: terug naar af?

Zou Paul Polman nog aan het roer hebben gestaan bij Unilever, dan zou dat voor heel wat meer vuurwerk gezorgd hebben in de boardroom. De voormalige topman zei namelijk hardop dat hij niet ‘de slaaf’ wenste te worden van de aandeelhouders.

Met het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) koos hij voor het klimaat, voor een beter leven voor de boeren, kortom voor het beter maken van de wereld. Aandeelhouders die op korte termijn rendementen wilden, moesten dan maar niet investeren in Unilever.

Heel vooruitstrevend, ook goed voor de mensen en de planeet, maar met de huidige ceo lijkt het alsof Unilever teruggaat naar af. Naar de tunnelvisie uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Besparen op kosten, snijden in personeel, divisies afstoten die niet voldoende winst maken…

Slimme schapen

Jeroen Smit, bedrijfskundige en auteur van Het Grote Gevecht, vertelt tegen MT/Sprout dat Schumacher wel moet. ‘Het klinkt inderdaad heel gedateerd, en dat is heel jammer. Maar beursgenoteerde bedrijven zitten nog altijd gevangen in het mechanisme van de financiële markten. Schumacher is hier het slachtoffer van.’

‘De financiële markten worden geregeerd door slimme schapen, maar een slim schaap blijft wel in de kudde. Dat is de tragiek van deze tijd. Ik noem dat kuddekapitalisme. Wat je nodig hebt, zijn mensen die een keuze maken. Die zeggen: nou is het klaar met dat kuddekapitalisme. Ik stap uit de kudde.’

‘Polman was zo’n pionier, vijftien jaar geleden. Die deed dat, die durfde dat. Die zei tegen de financiële markten: ik stop met kwartaalresultaten. Hoezo de financiële markten? Het bedrijf is van ons.’

paul polman unilever
Paul Polman was van 2009 tot 1 januari 2019 ceo van Unilever. Foto: Unilever

Wake-upcall voor Unilever

Maar Polman is door de actualiteit ingehaald, zegt Smit. ‘Dat zie je nu ook gebeuren bij bijvoorbeeld de Shells van deze wereld. Daar kunnen wij vanuit Europa tegen zijn, maar in de VS zie je al dat pensioenfondsen die op basis van ESG-argumenten hun geld willen beleggen, afgestraft worden.’

‘Als de koers van een bedrijf achterblijft, dan is de conclusie van de markt: dit bedrijf wordt slecht geleid. Dan staan er partijen op die zeggen dat ze het beter kunnen doen. Wij kopen die handel en dan gaan wij wel snijden in de kosten.’

Die wake-upcall voor Unilever komt in 2017 met het overnamebod van het Amerikaanse Heinz-Kraft. Het is veel te laag en kan met wat inspanningen ook gecounterd worden, maar de schrik zit er goed in. Deze clash tussen duurzaamheid en kortetermijnwinst betekent ook het begin van het einde van Polman als topman.

Geld verspillen

Kraft-Heinz is voor de financiële markten namelijk het summum van efficiëntie en waardecreatie voor de aandeelhouders, schrijven hoogleraren Dirk Schoenmaker (Erasmus Rotterdam) en Willem Schramade (Nyenrode) in Corporate Finance for Long-Term Value.

Ze wijzen erop dat de financiële markten niet onder de indruk zijn van het pionieren van Unilever. ‘Voor de conventionele beleggers leek Unilever op de achterblijver die geld verspilde aan mooie duurzaamheidsprojecten. Gedrag dat smeekte om gedisciplineerd te worden.’

Smit: ‘De boodschap van Polman vond iedereen wel hartverwarmend. Wat zou het toch mooi zijn als dat klopt, dacht iedereen. Op de lange termijn klopt het ook, want als je de planeet naar zijn gallemiezen helpt, is dat niet duurzaam. Maar de financiële markten kunnen die wijsheid op de een of andere manier maar niet omzetten in het geduld dat nodig is voor lange termijn duurzaam rendement voor ons allemaal.’

Koers is bepalend

Maar Polman wordt wereldwijd toch nog altijd gezien als de man die de focus op kortetermijnwinst wist te keren? ‘Eventjes, ja’, reageert Smit. ‘Maar wat gebeurde daarna? Hoeveel Paul Polmans stonden er daarna op in de wereld? Ik vrees dat de financiële markten voor elk groot beursgenoteerd bedrijf nog steeds leidend zijn.’

Polman ‘had mazzel’, legt hij uit. ‘Hij trad aan vlak na de financiële crisis in januari 2009. Alle beurskoersen stonden toen heel laag, want er was nog weinig vertrouwen in de financiële markten. In de jaren daarna begon de Aziatische markt hard te groeien.’

‘Daardoor gaat de koers van Unilever omhoog, omdat er meer omzet is en er meer geld wordt verdiend. Dan is er ook volop ruimte om met duurzaamheid aan de slag te gaan. De suggestie dat die koers omhoog is gegaan vanwege de duurzame plannen van Polman klopt niet. Al dit soort ambities en overwegingen kosten in eerste instantie gewoon geld.’

Verkeerde focus

Polman wordt in 2019 opgevolgd door Alan Jope, maar ook hij krijgt de financiële markten niet achter zich geschaard. Unilever presteerde de afgelopen jaren minder goed dan concurrenten Nestlé (voeding) en Procter & Gamble (verzorging).

De Britse variant van Nelson Peltz, de activistische belegger Terry Smith, beschuldigt Jope in 2022 nog van ‘een belachelijke focus op sociale en groene kwesties’. Het management is ‘geobsedeerd door het publiekelijk etaleren van duurzaamheidsbeloften’. Dat gaat ten koste van ‘het focussen op de fundamenten’.

‘Onwetendheid die vertrekt vanuit een verouderd concept van kapitalisme gebaseerd op kortetermijndenken’, reageert Oxford-professor Bob Eccles smalend op Forbes. Hij focust zich in zijn werk op hoe financiële markten kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving.

Nog geen applaus van beleggers

‘Degenen die deze zienswijze vertegenwoordigen, presenteren zichzelf als “stoere jongens” (het zijn meestal jongens) die niet geloven in dit dwaze gedoe over purpose en duurzaamheid.’ Ze hebben ongelijk, vindt hij.

‘Het is nu overduidelijk dat bedrijven die niet duidelijk zijn over hun purpose en zonder echte toewijding aan duurzaamheid hun vooruitzichten op lange termijn in gevaar brengen. Iedereen die buiten de luchtbel van old-school beleggen leeft, is zich hiervan bewust.’

Sinds juli vorig jaar is Schumacher aan de beurt bij Unilever. Zijn eerste ingreep leverde deze week een iets hogere beurskoers op, iets meer dan 3 procent. Echt applaus is dat toch niet. Dus wordt verwacht dat hij niet zal stoppen bij het afsplitsen van de ijsjesdivisie en het schrappen van administratieve banen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Smit: ‘Binnen Unilever heerst nog altijd de angst dat er bij een lagere koers straks weer een partij zoals Kraft-Heinz op de stoep zal staan. Een partij die zegt: we nemen de boel over, we gaan dertig procent besparen en we ontslaan jullie allemaal.’

Lees ook: Harro Schwencke wil met Upfront een nieuwe Unilever bouwen: ‘Maar dan oprecht’