Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slechts een derde leaserijders bereid zonder voorwaarden data met leasemaatschappij te delen

Brandstofverbruik en rijgedrag, het is technisch gezien geen enkel probleem voor leasemaatschappijen om dit op afstand bij te houden. De meeste leaserijders zitten er echter niet op te wachten.

Brandstofverbruik en rijgedrag, het is technisch gezien geen enkel probleem voor leasemaatschappijen om dit op afstand bij te houden. De meeste leaserijders zitten er echter niet op te wachten.
Foto: Getty Images

Het is niet de vraag of verzekeraars straks de premie voor de autoverzekering gaan berekenen op basis van rijgedrag, maar wanneer ze dat gaan doen. Sterker nog, er zijn al verzekeraars die kortingen bieden op basis van het rijgedrag dat door een kastje in de auto gemeten wordt.

Voor leasemaatschappijen geldt hetzelfde als voor verzekeraars. Door data te verzamelen over het rijgedrag en het brandstofverbruik van de auto’s kunnen ze in theorie hun leaserijders een veel persoonlijker aanbod doen. Wie zuinig en netjes rijdt, bespaart niet alleen op brandstof, maar ook op onderhoud. Dat betekent dat het leasebedrag omlaag kan. En waarom zouden leasemaatschappijen die data niet verzamelen? De voertuigen zijn immers hun eigendom.

De meeste leaserijders zelf denken daar voor alsnog anders over, zo blijkt uit recent onderzoek van ALD Automotive onder 757 leaserijders. Op de vraag of leasemaatschappijen – de rechtmatige eigenaar van de auto – zonder meer recht had op alle data, zei slechts 29 procent volmondig ja. De leaserijders zijn in overgrote meerderheid van mening (70 procent) dat de leasemaatschappij toestemming moet vragen om de data in te zien.

Pottenkijkers? Wel bij eigen voordeel

De meeste zakelijke rijders denken dat het delen van data vooral ten goede komt aan de leasemaatschappijen en hun werkgever die het leasebedrag betaalt. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel automobilisten die data niet zomaar willen delen. Waarom zouden ze dat doen als ze er geen voordeel van hebben, maar wel kunnen worden aangesproken op hun rijgedrag?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het percentage dat wil delen gaat wel omhoog zodra de bestuurder van de leaseauto zelf voordeel heeft bij het delen van data. Het type data dat de leaserijder wil delen, hangt ook sterk af van het eigenbelang. Zolang het gaat om zaken die gerelateerd zijn aan onderhoud, zoals kilometerstand en storingscodes, is data delen voor de meeste leaserijders geen enkel probleem. Maar kijk je naar data ten aanzien van rijgedrag, dan neemt de bereidheid data te delen toe naarmate het eigenbelang groter is. (zie fig. hieronder)

Wil data delen
Voor reisadvies 45%
Voor financiële vergoeding 52%
Oplossen van fileprobleem 47%
Input voor autonoom rijden 41%
BRON: ALD Automotive

Die uitkomsten wekken weinig verbazing. Bij privatelease, de leasevorm voor particulieren die nu sterk in opmars is, datadelen standaard. Prijs is daar hét verkoopargument. En als er geld in het geding is, dan lijkt privacy minder een issue.