Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Service en flexibiliteit als succesfactoren voor Social Deal

Hoe ga je als ondernemer om met alle veranderingen en houd je een flexibele mindset? In deze serie van drie artikelen interviewen we ondernemers voor wie flexibiliteit een must is. Beslissingen moet je snel nemen en kansen vooral niet uit je handen laten glippen, is het motto van Rens van den Berg van Social Deal. Het bedrijf dat hij samen met compagnon Bart Oosterholt begon is zo flexibel mogelijk ingericht. Met als doel? Snel kunnen doorpakken en verder groeien.

Wist je al op jonge leeftijd dat je later ondernemer zou worden? "Ik denk het wel. Als tiener bouwde ik al diverse websites waarmee ik wat geld verdiende. Zo had ik bijvoorbeeld een vergelijkingssite voor Sim Only-abonnementen die het best aardig deed. Tijdens mijn studie aan de Hotelschool Maastricht leerde ik mijn compagnon kennen, Bart Oosterholt. Hij was enorm nieuwsgierig naar wat ik deed en we hadden dan ook al snel een klik. Tijdens onze stages in Zuid-Afrika gingen we er op een avond eens goed voor zitten, met de vraag hoe we de horeca in Maastricht een boost zouden kunnen geven. Die avond is het idee voor Social Deal geboren." Hoe leg je het concept van Social Deal uit aan iemand die nog nooit van jullie gehoord heeft? "We maken het voor mensen aantrekkelijk om er voordelig op uit te trekken en nieuwe hotspots te ontdekken. Dan kun je denken aan restaurants, hotels, beauty, welness, recreatieparken en dierentuinen. Allemaal dingen die je samen kunt doen. Wie zich via onze website of app inschrijft, ontvangt dagelijks of wekelijks een e-mail met aanbiedingen in de buurt." Maar wat heeft een restauranthouder eraan om een driegangenmenu voor minder dan de reguliere prijs aan te bieden? "Een restaurant heeft altijd te maken met pieken en dalen. In de weekenden is het meestal druk, maar doordeweeks eten in Nederland gemiddeld tien keer zo weinig mensen buiten de deur. Ons concept maakt het voor restauranthouders aantrekkelijk om hun stoelen ook op dagen te vullen waarop er doorgaans minder mensen over de vloer komen." Toen jullie in 2011 met Social Deal begonnen, waren er tientallen concurrenten. Waarom zijn jullie sindsdien wél gegroeid terwijl veel andere partijen moesten afhaken? "We zijn weliswaar een tussenpersoon, maar hebben altijd veel geïnvesteerd in klanttevredenheid. Is er een probleem? Heb je bijvoorbeeld niet lekker gegeten? Bel ons en je krijgt binnen twaalf seconden iemand aan de lijn. Geen bandjes, geen keuzemenu's. Ik weet dat veel andere partijen die service nooit konden bieden.. Daarnaast hebben we in alle steden in Nederland twee mensen die langsgaan bij onze partners om zo de best mogelijke deal samen te stellen. Dat gaat veel verder dan enkel telefonische acquisitie dus. Onze partners waarderen dat.. Ze ervaren dat ook zij profiteren." Hoe belangrijk is het voor jullie bedrijf dat je snel inspeelt op vragen uit de markt? "Dat is ongelooflijk belangrijk. Zo gaven restauranthouders te kennen dat ze een tool misten om last-minute een tafel te vullen, vanwege een annulering bijvoorbeeld. Wij hebben die functionaliteit vervolgens ontwikkeld en met veel succes uitgerold. Stel, je loopt door Amsterdam en wilt vanavond uit eten met twee mensen. Dan kun je op Social Deal nu zien welk restaurant nog een plekje heeft en daarna meteen reserveren. Jullie hebben voor Social Deal zelfs een eigen CRM-systeem gebouwd. Waarom was dat nodig? "Dat is ons intern verzamelpunt voor alle data die we binnenkrijgen. Het gaat daarbij onder meer om planning, kopersstatistieken en deals die goed of misschien wel minder goed lopen. Dit systeem is helemaal ingericht op onze bedrijfsvoering en helpt ons om goede analyses te maken waarmee we de juiste beslissingen kunnen nemen." Die beslissingen gaan natuurlijk ook over de marketing-euro's die jullie besteden. Hoe zet je die in? Verreweg het meeste geld gaat naar Google Adwords en onze campagnes op Facebook. Voor de dienstverlening die wij bieden, zijn dit namelijk de platformen die het meest effectief zijn. Om samen te kunnen werken met dit soort grote partijen heb je een betrouwbare betaaldienst nodig. Anders kun je geen zaken doen. Wij gebruiken hier de Corporate Card van American Express voor. Zo hebben we hier als Social Deal verder geen omkijken naar." Welke concrete ambities hebben jullie voor de komende jaren uitgesproken? Ooit was het ons doel om in Nederland Groupon en Vakantieveilingen voorbij te streven. Daar zijn we inmiddels in geslaagd. We zijn nu vooral bezig om uit te breiden in Franstalig België en hebben concrete plannen om het concept ook in Duitsland uit te rollen." Heb je nog een tip voor andere ondernemers? Zorg dat je flexibel bent. Een voorbeeld; Bart en ik zijn nog opgeleid met het idee dat je eerst uitgebreid onderzoek doet en plannen moet schrijven. Maar in de snelle internetwereld waarin wij actief zijn werkt dat niet. Een flexibele mindset is juist enorm belangrijk. Het is veel effectiever om snel nieuwe functionaliteiten uit te rollen en die gaandeweg te verbeteren aan de hand van klantenfeedback. We hebben daarvoor een team van twaalf developers dat continu bezig is met het verbeteren van de website en de app."
Social Deal Rens van de Berg

Wist je al op jonge leeftijd dat je later ondernemer zou worden?

“Ik denk het wel. Als tiener bouwde ik al diverse websites waarmee ik wat geld verdiende. Zo had ik bijvoorbeeld een vergelijkingssite voor Sim Only-abonnementen die het best aardig deed. Tijdens mijn studie aan de Hotelschool Maastricht leerde ik mijn compagnon kennen, Bart Oosterholt. Hij was enorm nieuwsgierig naar wat ik deed en we hadden dan ook al snel een klik. Tijdens onze stages in Zuid-Afrika gingen we er op een avond eens goed voor zitten, met de vraag hoe we de horeca in Maastricht een boost zouden kunnen geven. Die avond is het idee voor Social Deal geboren.”

Hoe leg je het concept van Social Deal uit aan iemand die nog nooit van jullie gehoord heeft?

“We maken het voor mensen aantrekkelijk om er voordelig op uit te trekken en nieuwe hotspots te ontdekken. Dan kun je denken aan restaurants, hotels, beauty, welness, recreatieparken en dierentuinen. Allemaal dingen die je samen kunt doen. Wie zich via onze website of app inschrijft, ontvangt dagelijks of wekelijkseen e-mail met aanbiedingen in de buurt.”

Maar wat heeft een restauranthouder eraan om een driegangenmenu voor minder dan de reguliere prijs aan te bieden?

“Een restaurant heeft altijd te maken met pieken en dalen. In de weekenden is het meestal druk, maar doordeweeks eten in Nederland gemiddeld tien keer zo weinig mensen buiten de deur. Ons concept maakt het voor restauranthouders aantrekkelijk om hun stoelen ook op dagen te vullen waarop er doorgaans minder mensen over de vloer komen.”

Toen jullie in 2011 met Social Deal begonnen, waren er tientallen concurrenten. Waarom zijn jullie sindsdien wél gegroeid terwijl veel andere partijen moesten afhaken?

“We zijn weliswaar een tussenpersoon, maar hebben altijd veel geïnvesteerd in klanttevredenheid. Is er een probleem? Heb je bijvoorbeeld niet lekker gegeten? Bel ons en je krijgt binnen twaalf seconden iemand aan de lijn. Geen bandjes, geen keuzemenu’s. Ik weet dat veel andere partijen die service nooit konden bieden.. Daarnaast hebben we in alle steden in Nederland twee mensen die langsgaan bij onze partners om zo de best mogelijke deal samen te stellen. Dat gaat veel verder dan enkel telefonische acquisitie dus. Onze partners waarderen dat.. Ze ervaren dat ook zij profiteren.”

Hoe belangrijk is het voor jullie bedrijf dat je snel inspeelt op vragen uit de markt?

“Dat is ongelooflijk belangrijk. Zo gaven restauranthouders te kennen dat ze een tool misten om last-minute een tafel te vullen, vanwege een annulering bijvoorbeeld. Wij hebben die functionaliteit vervolgens ontwikkeld en met veel succes uitgerold. Stel, je loopt door Amsterdam en wilt vanavond uit eten met twee mensen. Dan kun je op Social Deal nu zien welk restaurant nog een plekje heeft en daarna meteen reserveren.

Jullie hebben voor Social Deal zelfs een eigen CRM-systeem gebouwd. Waarom was dat nodig?

“Dat is ons intern verzamelpunt voor alle data die we binnenkrijgen. Het gaat daarbij onder meer om planning, kopersstatistieken en deals die goed of misschien wel minder goed lopen. Dit systeem is helemaal ingericht op onze bedrijfsvoering en helpt ons om goede analyses te maken waarmee we de juiste beslissingen kunnen nemen.”

Die beslissingen gaan natuurlijk ook over de marketing-euro’s die jullie besteden. Hoe zet je die in?

Verreweg het meeste geld gaat naar Google Adwords en onze campagnes op Facebook. Voor de dienstverlening die wij bieden, zijn dit namelijk de platformen die het meest effectief zijn. Om samen te kunnen werken met dit soort grote partijen heb je een betrouwbare betaaldienst nodig. Anders kun je geen zaken doen. Wij gebruiken hier de Corporate Card van American Express voor. Zo hebben we hier als Social Deal verder geen omkijken naar.”

Welke concrete ambities hebben jullie voor de komende jaren uitgesproken?

Ooit was het ons doel om in Nederland Groupon en Vakantieveilingen voorbij te streven. Daar zijn we inmiddels in geslaagd. We zijn nu vooral bezig om uit te breiden in Franstalig België en hebben concrete plannen om het concept ook in Duitsland uit te rollen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Heb je nog een tip voor andere ondernemers?

Zorg dat je flexibel bent. Een voorbeeld; Bart en ik zijn nog opgeleid met het idee dat je eerst uitgebreid onderzoek doet en plannen moet schrijven. Maar in de snelle internetwereld waarin wij actief zijn werkt dat niet. Een flexibele mindset is juist enorm belangrijk. Het is veel effectiever om snel nieuwe functionaliteiten uit te rollen en die gaandeweg te verbeteren aan de hand van klantenfeedback. We hebben daarvoor een team van twaalf developers dat continu bezig is met het verbeteren van de website en de app.”

Benieuwd naar meer informatie over flexibel ondernemen of wil je meer diepte-interviews lezen met succesvolle ondernemers? Lees hier dan verder.