Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Salesforce: de Apple voor business

Dreamforce, het grootste business software event ter wereld, trekt 90.000 zielen naar San Fransisco. Met Marc Benioff als grote ster.

Tien voor negen in de ochtend. De stampende beats van McHammer dreunen door de afgeladen zaal. De artiest met wereldwijde successen op zijn naam warmt het publiek op, omringd door huppelend vrouwelijk schoon. Hammer is slechts het voorprogramma van de ster der
Salesforce verwacht dit jaar voor het eerst door de drie miljard dollar omzetgrens heen te breken.

Zoals de naam verraadt was het bedrijf oorspronkelijk gericht op de automatisering van de salesprocessen in de cloud.

Nu is Salesforce uitgegroeid tot miljardenbusiness dat een Software as a service (SaaS) platform exploiteert.

Naast de salescloud is er een servicecloud en vandaag wordt ook de workcloud gelanceerd. Hiermee gaat ook de HR en het performance management de cloud in.
sterren: Salesforce.com-ceo Marc Benioff. Buiten staan de mensen teleurgesteld te wachten, omdat ze zijn keynote moeten missen.

Rock 'n roll

De 15.000 gelukkigen fans van de B2B-software as a service leverancier die wel naar binnen mogen krijgen eerst dus McHammer te verteren. B2B-software in de cloud is de nieuwe rock ’n roll. Dreamforce X, het tiende en grootste relatie-evenement, is een Lowlands voor techies. Lokale bandjes spelen op het festivalterrein om het socializen te begeleiden. De Red Hot Chili Peppers treden later die avond aan op het ‘gala’.

Benioff: de ster

Benioff komt als een volleerd dompteur van de massa op. Ze juichen, gillen en klappen. Dé Marc Benioff gaat onthullen hoe de toekomst eruit ziet. Dat mag hij. Hij is recent door Forbes uitgeroepen tot de meest innovatieve ceo. Net als vorig jaar. Benioff heeft een visionair verleden. Als een van de oprichters van Salesforce.com stond hij aan de wieg van de laatste echte IT-revolutie, de overgang naar de cloud. Benioff heeft daarmee een markt gecreëerd die nu zo’n 13 miljard dollar groot is. Een markt die de businesswereld helpt zichzelf opnieuw te definiëren.

'Business is social'

Want het mantra van de conventie is ‘business is social’. Social media zijn de sleutel voor de collaboratie met partners, elkaar en – wellicht op de eerste plaats – de klanten.

Daarom wordt vandaag de workcloud gelanceerd. Hiermee gaat ook de HR en het performance management de cloud in. Het voordeel – vindt in ieder geval de leidende cloudpartij zelf – is dat alle bedrijven toegang hebben tot systemen die anders costwise onbereikbaar zijn, en die
Nieuwe introducties:

Salesforce Touch –
De complete salescloud nu ook op de telefoon. Zodat salesmensen onderweg over alle info beschikken. Integreert ook bestaande social media.
  
Work.com – een management tool die management via social media voor binnen het bedrijf, gedeeltelijke openbaar en gedeeltelijk privé is. Is een combinatie van een HR-tracker en een workflowtracker. Zou de efficiency enorm verhogen en vooral de jaarlijks terugkerende functioneringsgesprekken overbodig maken. Leuk detail: als een medewerker een pluim verdient is er de mogelijkheid om direct een Amazon kadokaart mee te sturen.

Chatterbox – lijkt een beetje op Yammer, maar heeft ook een dropbox-functie.geen gedoe kent met een zware IT-afdeling die in het weekend updates door het systeem jaagt tot wanhoop van hen die er mee werken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een glimp van de toekomst

Benioff heeft een visie. We beleven een sociale revolutie. Na het gewone leven is nu ook de business aan de beurt. Sociale media zijn in toenemende mate de plek waar we verblijven. Ongeacht onze fysieke locatie. We hebben ons mobile device altijd in de hand. Die trend in de consumentensamenleving volgt hij met zijn business-applicaties. Mobile en social en collaboratie zijn sleutelbegrippen in zijn vocabulaire als hij de uitzinnige fans de weg wijst. 

AppExchange

Benioff volgt zijn eigen geloof. Salesforce ziet wat Apple met de Appstore doet voor de consument. Hij doet het voor het bedrijfsleven. Zijn business-software in de cloud wordt aangevuld met zo’n 1700 applicaties die door derden – vaak in nauwe samenwerking met Salesforce – worden ontwikkeld. De salescloud, de marketingcloud en de workcloud zijn de basis. De rest wordt naadloos geïntegreerd. De weg naar de toekomst, in elk geval zoals Benioff die voor zich ziet, ligt open. En die 90.000 fans die in San Francisco een feestje vieren zijn het met hem eens.

Bekijk Marc Benioff tijdens Dreamforce 2012:

Lees ook: