Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Russische roulette maakt opmars als businessmodel

Opvallende trend in snackland: 'lekker' wordt steeds vaker ingeruild voor 'spannend, want kans op smerig'.

Het lijkt vanuit marketingoogpunt een briljante zet, en past ook helemaal in de gedachte van de beleveniseconomie: probeer snoep niet meer zo lekker mogelijk te maken, maar juist zo verrassend mogelijk. En maak er tegelijk een soort wedstrijdje van, zodat jongeren er flink mee aan de haal kunnen. De laatste maanden zijn er een paar opvallende voorbeelden van te zien.

Bean Boozled Challenge

Zo is er de razend populaire Bean Boozled Challenge. Het snoepspel is zo populair, dat het bij veel snoepwinkels is uitverkocht. Volgens snoepwinkel Jamin is het de grootste snoeprage van de afgelopen jaren.

Chocola of kots?

De Jelly Belly Bean Boozled Challenge is simpel: je hebt een bak snoepjes in verschillende kleuren. De helft van de snoepjes is lekker, maar de andere helft is hartstikke vies. Zo heb je de smaken perzik, chocola en bosbessen, maar ook kots, stinkkaas, babydoekjes, stinksokken en hondenvoer. Door aan een rad te draaien bepaal je welke kleur snoep jij moet eten. Maar aan het snoepje kun je niet zien of die lekker is of juist supersmerig.

Vloggers

De rage is vooral populair geworden dankzij vloggers. YouTube staat vol met filmpjes van vloggers die bijna moeten overgeven. In Nederland hebben onder andere Enzo Knol, Foodgloss met Rutger Vink en BeautyNezz het spel gespeeld. Niet gek, voor een bak snoepjes die voor 8 euro over de toonbank gaat.

Ook in het chipsvak

Ook aan het chipsvak is de trend niet onopgemerkt voorbij gegaan. Zo heeft Doritos de ´Roulette´ geìntroduceerd, waarbij in een zak nacho-chips een paar chips zitten die zo heet zijn dat je spontaan tranen in je ogen krijgt. Wie foto's of video's hiervan deelt op Facebook, Instagram of Twitter maakt zelfs kans op 'hete prijzen', aldus de fabrikant.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

What's next?

Het is eigenlijk het omgekeerde principe als de 'Gouden Wikkel' van Sjakie en de Chocoladefabriek, een trend die vooral te danken is aan allerlei YouTube-vloggers die zich met eten bezighouden. Je vraagt je af: what's next? Zou het ook in mijn branche mogelijk zijn de klant niet meer te pleasen, maar juist tegen de haren in te strijken, te beledigen, of zum kotzen te brengen? En daar nog aan te verdienen ook? Meer voorbeelden zijn van harte welkom!

Lees meer over businessmodellen