Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rollator wordt cool

Bugaboo vond de kinderwagen opnieuw uit en werd een wereldhit. Twee ex-Bugaboo-ers willen dit avontuur herhalen, met een rollator. Een rollator?

 

 

Maarten Sluijter en Arjan Muis vertrokken vorig jaar als respectievelijk coo en ceo bij kinderwagenfabrikant Bugaboo. Iets met ondernemerskriebels. Op zoek naar een mooi nieuw project kwamen ze bij ontwerpbureau Inmarket een bijzonder geval tegen: de Rollz Motion. Het is de rollator 2.0: fraaier, veelzijdiger en ergonomisch beter dan alles wat er nu op de markt is.

Rollator annex rolstoel

De Rollz, een ontwerp van Martijn Schaaper, is veel meer dan een design- en marketingfoefje. Het is een wonder van technisch vernuft. In een handomdraai is hij namelijk om te toveren tot een comfortabele rolstoel. Daar is bij het ontwerpbureau Inmarket vier jaar aan geklust. Aan Muis en Sluijter de taak om er een marktrijp product van te maken en, ook belangrijk: een onderneming omheen te bouwen. Samen met een informal stapten ze in het nieuw opgerichte bedrijf Rollz International. Een jaar later staat in Amsterdam – Rollz is ingetrokken bij Blofield, bekend van de opblaas-Chesterfield – een fel oranje Rollz Motion te glimmen.

Bugaboo ervaring

En hij is productierijp; de fabriek in China kan elk moment gaan draaien om de voorraad op te bouwen, die nodig is om begin volgend jaar de markt op te kunnen. Wat dat betreft komt de Bugaboo-ervaring van Sluijter, medewerker van het eerste uur, van pas. Door de kennis en contacten in Taiwan en China is het snel gelukt een goede producent te vinden en een productielijn op te zetten. 

 

Premium rollator

De Bugaboo creëerde een premium-segment in de kinderwagemarkt, de Rollz belooft hetzelfde te gaan doen. Met zijn vanafprijs van 549 euro is hij duurder dan wat de over het algemeen Zweedse concurrentie brengt, maar door zijn dubbelfunctie en uiterlijk onvergelijkbaar. De makers van de Rolls positioneren hun rollator zorgvuldig. Liever een lifestyle-product dan een medisch hulpmiddel. Net als Bugaboo zijn ze daarom selectief bij het uitpikken van dealers. De Rollz krijgt daar liefst een eigen podium, met volop presentatiemateriaal – dat klinkt vertrouwd, voor wie Bugaboo heeft gevolgd.

 

 

Verwachtingen

Om te beginnen gaat Rollz in Nederland, Zweden en Duitsland de markt op; de 'rollatorlanden' waar de karretjes wijdverbreid zijn. Alleen al in Nederland gaan er 100.000 per jaar over de toonbank, en dat is het deel van de markt waar verzekeraars zich mee bemoeien. De markt is groter, en zal in de toekomst verder groeien: “We willen niet alleen 10 procent van de markt, we boren ook een nieuwe doelgroep aan: mensen die geen rollator wilden, en daardoor thuis bleven,” zegt Sluijter.

Geen Bugaboo 2.0

Dat Muis en Sluijter ervaring hebben in, laten we zeggen, mobiliteit, betekent niet dat Rollz een herhaling van zetten is. Sluijter: “De markt is totaal nieuw, niet alleen voor ons. Vroeger ging je met een briefje van de dokter naar een achterafwinkel, nu zie je in Zweden, Duitsland en Nederland consumenten op zoek gaan naar kwaliteit en een mooi uiterlijk, en daar best voor willen betalen.”
Rollz denkt in 2011 duizenden Motions af te kunnen zetten.

Stormachtige aanloop

Op de Duitse beurs waar de lifestyle rollator zijn primeur beleefde, hadden ze over aandacht niet te klagen. “Direct na opening kwam een haag van journalisten op ons af. En dat hield niet op: het journaal, alle kranten; mensen wilden hem bijna onder onze handen vandaan pikken,” zegt Muis. "Sommige mensen bleven maar terugkomen; die wilden koste wat kost een Rollz kopen. Maar we moeten ze teleurstellen: volgend jaar zijn ze als eerste aan de beurt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hoe Rollz zijn Motion lanceerde op de Duitse beurs Rehacare