Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Rijden in de cloud

Zo langzaamaan we verhuizen met ons hele digitale hebben en houden naar de cloud. Als het aan Google en Microsoft ligt, verhuizen onze auto’s mee.

Producenten van elektrische auto’s willen dat hun auto’s communiceren met de gebruiker, het oplaadpunt en de rest van de wereld. General Motors gaf zijn Chevrolet Volt zelfs een eigen IP adres mee. Goed nieuws voor softwarebouwers die hopen op een nieuwe markt. De elektrische auto is daarmee het nieuwste front in de loopgravenoorlog tussen Google en Microsoft.

Microsoft + Toyota

Microsoft steekt samen met Toyota een bescheiden twaalf miljoen dollar in een cloud die auto’s, huizen en een ‘slim’ elektriciteitsnet (smart grid) met elkaar moet verbinden. Het Windows Azure Platform, dat draait op de servers van Microsoft, vormt het kloppende hart van het systeem. Gebruikers van deze allesomvattende cloud kunnen vanuit huis met hun smartphone de airconditioning in hun auto aanzetten en de motor warm laten draaien. Omgekeerd kunnen ze de verwarming in huis alvast aanzetten als ze onderweg zijn in de auto.

Azure in de auto

Er wordt ook gewerkt aan een app die uitrekent wat het beste moment van de dag is om de batterij van de auto op te laden, of wat het meest optimale gebruik van de auto is. Azure wordt volgend jaar al geïntroduceerd in elektrische en hybride auto’s voor de Japanse en Amerikaanse markt, maar het duurt volgens Toyota en Microsoft nog zeker vier jaar voordat dat het systeem ‘volwassen’ is. Volgens Toyota kunnen op den duur ook fossiele brandstof-auto’s worden aangesloten.
 

Google + Honda, GM

Honda en General Motors hebben hun kaarten op Google gezet. GM ontwikkelde samen met Google een app die Chevrolet Volt verbindt met een Android-telefoon. Honda werkt bij de ontwikkeling van de volledig elektrische Fit EV (volgend jaar op de markt) nauw samen met Google. Het conceptmodel van de Fit EV is opgenomen in de ‘Gfleet’, de vloot elektrische en hybride auto’s waarin Amerikaanse Google-werknemers mogen rondrijden. De gebruiksgegevens van de Fit EV worden door Google en Honda geanalyseerd om zo te komen te verbeteringen. Ongetwijfeld zal cloudtechnologie daarbij een belangrijke rol spelen.

Nissan + Airbiquity?

Google en Microsoft moeten zich nog bewijzen in de auto-industrie. En waar twee vechten om een been, gaat soms een derde er mee heen. Toen Nissan een app wilde voor zijn elektrische LEAF klopte het niet aan bij Google of Microsoft, maar Airbiquity, specialist in ‘connected vehicle services’. Op 4 augustus kondigde Airbiquity een samenwerking aan met Coulomb Technologies, eigenaar van ChargePoint, het grootste netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s in de VS.

Jammer voor Google

Coulomb ging eerder al een samenwerking aan met TomTom om informatie over oplaadpunten beschikbaar te maken op het navigatiesysteem. Bestuurders kunnen zelfs een stopcontact bij het oplaadpunt reserveren. Dankzij het cloudplatform van Airbiquity (Choreo) kan dit nu ook via een smartphone. Dat is waarschijnlijk zuur voor Google, dat Coulomb onlangs nog een contract gaf voor het runnen van een ‘oplaadstation’ voor de GFleet op de Google-campus in Mountainview. Het is niet ondenkbaar dat Google dit als een opstapje zag naar verdere samenwerking. Dat lijkt nu uitgesloten.

Kijk hoe elektrisch Google rijdt:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: 

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.