Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn.

‘Eigenlijk zijn we een soort tandarts,’ zegt Jan Peter Veeneman, ceo en eigenaar van Polyplastic, Europees marktleider in onder meer caravanvensters. ‘Wij dichten ook gaten, maar dan met vensters in voertuigen, in paardentrailers, in boten en in koelkasten in supermarkten. Onze markt is buitengewoon breed en grootschalig. In feite overal waar gewichtsbesparing belangrijk is, wordt glas vervangen door acrylaat.’

Spitfire-schuifkoepel

Het begon allemaal met de fascinatie van Wim Veeneman, de vader van Jan Peter, voor Spitfire vliegtuigen. Hij was vooral verrukt van de mooie gebogen schuifkoepel boven de cockpit, gemaakt van een zeer buigzame transparante kunststof.

Veeneman: ‘Mijn vader had een stuk van dat lichtgewicht materiaal van zo’n koepel cadeau gekregen. Samen met een vriend besloot hij in 1952 in dat materiaal te gaan handelen. Het idee was om veel van dit plastic te gaan verkopen, vandaar de naam Polyplastic. Later werd gestart met de productie van acrylaat. Bij toeval ontstond eind vijftiger jaren het idee van beglazing voor caravans met acrylaat ter vervanging van glas. Inmiddels heeft Polyplastic meer dan 20 miljoen vensters geproduceerd.’

Caravanproducenten

De afzetmarkten voor Polyplastic liggen vooral buiten Nederland en dan met name in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar bijvoorbeeld ook Australië en de Verenigde Staten. Niet dat Nederland bewust gemeden wordt. ‘Er is hier gewoon geen grote caravan- of camper producent meer.’

Toch leuk dat driekwart van alle Europese caravan- en camperramen van ons af komen"

Geen woorden, maar daden

Toch is Nederland wat Veeneman betreft wel het ideale productieland voor Polyplastic. ‘We kijken niet alleen naar de prijs. Voor ons is juist flexibiliteit en de kwaliteit ook enorm belangrijk. Goede mensen vinden is niet makkelijk, maar het gaat ons naast vakmanschap ook om de juiste mentaliteit.'

'We houden hier van aanpakken, van op z’n Rotterdams geen woorden, maar daden. Slagkracht is belangrijk en snel kunnen schakelen. Daarnaast is voor ons als marktleider in Europa Nederland ook om logistieke redenen ideaal. Dit is nu eenmaal het Mekka van transport. Die flexibiliteit is voor ons belangrijk omdat we naast grote orders ook veel klein maatwerk doen.’

Innovatieve deuren

Die orders beslaan ook heel wat meer dan alleen de vensters. Zo vormt ook sinds kort DoubleCOOL een onderdeel van Polyplastic, met gepatenteerde isolerende slagvaste acrylaat koeldeuren voor de koelkasten in supermarkten, wederom ter vervanging van glas. Inmiddels zijn zo’n 300 supermarkten in Europa en daarbuiten voorzien van de innovatieve Rotterdamse deuren.

Supermarkten zouden volgens Polyplastic hiermee 30 tot 50 procent energie kunnen besparen. Verder leverde Polyplastic onlangs ook acrylaatplaten voor displays voor de nieuwe uithangborden van Heineken. Ook het acrylaat van alle grote verlichte reclameborden op Schiphol werden door het bedrijf gemaakt. Veeneman: ‘In feite kunnen we alles maken, zolang het maar transparant moet zijn.’

Explosieve groei

Tijdens de crisis had het bedrijf, dat zo’n tweehonderd werknemers en uitzendkrachten telt, wel een behoorlijke terugval. In de periode 2007-2011 kromp het bedrijf met zo’n 30 procent. ‘Maar dit jaar,’ zegt Veeneman, ‘wordt er weer explosief gegroeid. Die groei zal naar verwachting ook de komende jaren doorgaan.’

Niet alleen heeft Polyplastic er een flink aantal contracten bijgekregen, ook de bestaande en nieuwe markten groeien. ‘Toch leuk om te weten dat driekwart van alle vensters van caravans en campers in Europa door ons zijn geproduceerd’, aldus Veeneman.

In Australië beschikt het bedrijf over een marktaandeel van twintig procent en in de Verenigde Straten levert Polyplastic de vensters voor de iconische Airstreams. Was de omzet vorig jaar nog 27 miljoen, ‘voor komend jaar rekenen we op rond de 30 miljoen euro omzet,' zegt Veeneman.

In feite kunnen we alles maken, zolang het maar transparant moet zijn"

Dan weer rond, dan weer vierkant

Innovatie vormt de drijvende kracht van de groei die Polyplastic heeft doorgemaakt. ‘Dat heeft veel te maken met design,’ zegt Veeneman. ‘Een venster is tenslotte een wezenlijk onderdeel van de totale vormgeving, dus moet het er goed uitzien. Het ene moment is de trend rond, dan weer meer vierkant. Inmiddels hebben we bijvoorbeeld ook elektrische schuifdaken ontwikkeld en wordt er gewerkt aan beglazing voor bussen en speciale voertuigen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hollandse koopmansgeest

Veeneman beschouwt zijn producten ook zonder meer als een mooi staaltje Hollandse koopmansgeest, in de voetsporen van de oude V.O.C.. Een flinke administratieve strijd werd dan ook geleverd om op de E1-goedkeuringsclassificatie op de vensters niet ‘Nederland’ geplaatst te krijgen maar ‘Holland’. ‘Kijk,’ zegt Veeneman, ‘als het gaat om commercie dan moet het Holland heten. Zo is het nu eenmaal.’

 

Meer Hollands Glorie: