Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Plastic kiepwagen

Geen speelgoed, maar een revolutie in de stalen werkelijkheid: in Overijssel wordt een lichtgewicht kiepbare laadbak voor vrachtwagens ontwikkeld. Die kipper is lichter, energiezuiniger en stiller dan de conventionele bakken. 

 

Op 10 december presenteert een consortium van ondernemingen uit de regio, waaronder Ten Cate en carrosseriebouwer Kooiker, de plastic kipper.

Lichtgewicht alternatief

De nieuwe lichtgewicht composieten laadbak kan de huidige metalen kipper volgens de makers op termijn grotendeels vervangen. Voordeel van de duurzame, lichtere en sterkere kipper is dat er twee ton aan extra lading op mee kan. De kipper is bovendien dankzij het composiet materiaal van TenCate bestand tegen hoge temperaturen van circa 180 graden Celsius en verbruikt leeg tijdens het transport veel minder brandstof dan voertuigen met de bestaande metalen variant.

Zand, grind

De kipper die al marktrijp is, is 6,5 meter lang, 2,5 meter breed en circa 2 meter hoog. Een tweede versie voor een trailer met een lengte van 9 meter is op komst. De laadbak is geschikt voor het transport van los te storten producten, zoals asfalt, grind, slib, zand, gebroken puin, landbouwgewassen, diervoer, bedrijfsafval en (warm) asfalt.

Composiet

De kipper is opgebouwd uit lagen van verschillende (isolerende) composieten van TenCate. Composieten zijn met vezel versterkte kunststoffen die wel vier tot zes keer sterker zijn dan bestaande metalen materialen. Met slim construeren valt er met dit materiaal een aanzienlijke gewichtsafname te realiseren. Dit was ook een doel van het project. Essentieel in deze productietechniek was de verbindingstechniek tussen de verschillende materialen, zodat aan alle producteisen werd voldaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Belangstelling

Onder meer Volvo Trucks en GS Meppel hebben al belangstelling getoond voor de nieuwe kipper. Daarnaast is er vanuit Duitsland concrete interesse volgens het kipper-consortium, dat ook samenwerkte met Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente bij de ontwikkeling.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.