Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pionier in vooravond van grote veranderingen

Yuki is het antwoord op ingewikkelde online boekhoudpakketten voor ondernemers die een hekel hebben aan boekhouden. Scan financiële documenten in, mail ze door en Yuki verwerkt ze automatisch in de boekhouding. Er komt geen mensenhand meer aan te pas.

Directeur Han Knooren (42) van Yuki: “Ondernemers willen hun zondagmiddag niet besteden aan het urenlang inkloppen van journaalposten. We dagen hen uit door de vraag te stellen: wat is je core business? Ondernemen of de administratie doen?”

Het softwarebedrijf vocht zich in de markt dankzij referenties van tevreden klanten van het eerste uur, reclamecampagnes op de radio en in ondernemersbladen, en door in een vroeg stadium partnerships te sluiten. ABN Amro en het Platform Zelfstandige Ondernemers zijn partner, evenals landelijke accountantsorganisaties als Accon avm en BDO. Op die manier bevestigden bekende namen de geloofwaardigheid van de nieuwkomer.
Dat die laatste groep meewerkt is op zijn minst opvallend te noemen, want ook accountants worden uitgedaagd door Yuki. “We richten ons meer tegen klassieke administratiekantoren die niet voor innovatie kiezen”, nuanceert Knooren.

Dom administratiewerk

Accountants moeten de rol van adviseur vervullen en geen “repeterend, dom administratiewerk” doen, vindt Knooren. “Sommige partijen vonden het een prima idee, andere zagen ons als bedreiging van hun businessmodel. Accountancy staat, net als de banken- en verzekeringswereld, aan de vooravond van enorme veranderingen. Sommige kantoren zien dat, maar een grote groep ontkent de veranderingen. We vechten in een behoudende markt waarin innovatie als vijand wordt gezien. Gelukkig zijn er ook administratiekantoren die het wel aandurven.”

Yuki is nu anderhalf jaar bezig en werkt met meer dan vijftig accountants samen. Het bedrijf heeft al ruim een half miljoen financiële transacties verwerkt en is hard op weg richting de 1.500 betalende klanten. De targetmarkt in Nederland bedraagt 500.000 klanten; de helft van het totale aantal zzp’ers en kleinbedrijven. Knooren is tevreden als Yuki binnen een paar jaar 30.000 tot 40.000 administraties ondersteunt. Om die doelgroep te bereiken, schroeft het bedrijf het marketingbudget op en wil het met meer koepelorganisaties samenwerken.

Papierloos kantoor

Onlangs sloot de challenger een belangrijke samenwerking met ABN Amro, in een volgende stap richting het volledig papierloze kantoor. Iedere dag komt er een virtuele postbode langs die alle bankmutaties automatisch doorgeeft. Ook wordt er met een andere grote partij gekeken naar de mogelijkheid om zakelijke post aan ondernemers van toeleveranciers rechtstreeks door te sturen naar Yuki, zodat inscannen van facturen tot de verleden tijd behoort. Hier loopt momenteel een pilot voor.

Buitenlandplannen zijn er ook al. Volgend jaar starten de voorbereidingen voor uitbreiding naar Amerika. Knooren: “Qua marktgrootte en volume is ondernemerschap er veel verder gevorderd dan in Europa. Amerika telt veertig miljoen zelfstandigen en kleine bedrijven. Hun maatschappij is meer op ondernemerschap gebouwd: een eigen bedrijf is het mooiste ideaal. In Nederland wordt totaal anders naar zzp’ers gekeken, met veel minder respect dan ze verdienen.”

Bekijk ook de hele lijst met 50 Sprout Challengers van 2010:

De Challenger 50-lijst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


 

p>
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.