Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Philips: fraaie winst, zorgen over groei

Philips heeft in het tweede kwartaal een winst geboekt van 262 miljoen euro, veel meer dan de 45 miljoen van vorig jaar. De vergelijkbare omzet groeide met 12 procent tot 6,2 miljard. En nog is er geen reden tot euforie.

 

Het gaat hard bergop met Philips. Vooral dankzij opkomende markten als India en China ging de omzet flink de hoogte in. De winst explodeerde daarbij zo'n beetje, door de vele kostenbeparingen, waarmee Philips voor ligt op schema. Nu al zijn de kosten structureel met 754 miljoen verlaagd, terwijl het doel was eind 2010 700 miljoen te besparen. De ebita (het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen) kwam mede daardoor uit op 527 miljoen, vergeleken met 118 miljoen vorig jaar. Healthcare leverde met 216 miljoen de grootste winstbijdrage, maar ook Lighting (210 miljoen) en zelfs Consumer Lifestyle (173 miljoen) draaiden lekker, al wordt er nog steeds een beetje verlies gemaakt op de televisie-activiteiten. Gerard Kleisterlee kan zelfs zijn margedoelstelling verhogen: de 10 procent ebita-marge wordt dit jaar overtroffen, beloofde hij.

Verwachtingen bleekjes

En toch  waren beleggers, onder het motto 'veel is niet genoeg' nauwelijks tevreden met de cijfers. De verwachtingen waren ook hooggespannen, maar het waren vooral de vooruitzichten van Philips zelf, die de euforie de kop in drukten. Het waarschuwt voor een afvlakkende groei, die in de rest van dit jaar rond de 5 procent zal liggen. Philips mist onder meer extra inkomsten uit de verkoop van tv's voor het WK voetbal en merkt op dat de omzet in de tweede helft van vorig jaar al was verbeterd, zodat het verschil van jaar-op-jaar kleiner zal worden.

Bovendien is het lek nog helemaal niet boven in de wereldeconomie. "De economische vooruitzichten blijven onzeker,"aldus financiële man Pierre-Jean Sivignon in een toelichting op de cijfers. "Er zijn tekenen van zwakte in de tweede helft van dit jaar en er zijn markten die nog steeds niet zijn hersteld." Het beeld is inderdaad wisselvallig. Terwijl de vergelijkbare groei in opkomende markten 29 procent was, bedroeg de groei in Europa 8 procent en lag die in Noord-Amerika nog steeds stil. "Daar doen we het met sommige onderdelen goed, maar Professional Luminaires is nog niet hersteld, doordat het afhankelijk is van de bouw," aldus Sivignon.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.