Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Over 10 jaar koop je alle software uit de cloud’

De opmars van de cloud maakt traditionele softwarepakketten overbodig, zegt Exact-ceo Erik van der Meijden. ‘Over 10 jaar kan elke klant uit de cloud afnemen wat hij nodig heeft.’

Zijn entree is spectaculair en in stijl: Max Verstappen scheurt op een kart de zaal binnen waar 4.000 klanten van Exact bijeen zijn op Exact Live om een dag te worden ondergedompeld in de wereld van het Delftse softwarebedrijf. Verstappen hoort daar absoluut bij, want Exact is sinds een paar maanden persoonlijk sponsor van de 18-jarige coureur. De carrière van het jeugdige racetalent accelereert dit jaar sneller dan ooit – net als de groei van Exact.

De groeiversnelling van Exact is mogelijk dankzij de nieuwe eigenaren: investeerder Apax haalde de Delftse softwarebouwer eerder dit jaar van de beurs en stak er dik 70 miljoen in voor expansie. Door die investering kan Exact sneller groeien dan het deed toen het nog beursgenoteerd was – precies wat Van der Meijden voor ogen heeft.

De cloud is speerpunt

De groei wordt ingegeven door nieuwe ontwikkelingen in technologie, in het bijzonder de cloud. Voor Van der Meijden is de cloud de speerpunt: 'Cloud Solutions vormt bij ons een aparte business unit die functioneert als een startup: er zit een relatief nieuw team op. En we investeren er veel in. Het is een disruptive nieuwkomer, maar dan als onderdeel binnen ons bedrijf.'

De software in de cloud is bedoeld voor kleinere mkb-klanten van 1 tot 100 medewerkers. Zij kunnen een abonnement nemen en uit de cloud afnemen wat bij hun behoeften past.

De meer traditionele business in on-premise softwareproducten – de voortzetting van de traditionele softwarepakkettenverkoop – is ondergebracht in de divisie Business Solutions. Die biedt ook oplossingen voor mkb-ondernemers zoals een private cloud. Deze producten zijn bedoeld voor bedrijven met ten minste 50 tot 500 medewerkers. 'Ze zijn specifieker en complexer. Dat vraagt om maatwerk en is daardoor intensiever om te bouwen. Om tot de specifieke toepassingen voor die klant te komen, maken we gebruik van software-bouwstenen die we zelf ontwikkelen.’

Drie jaar geleden gekozen voor cloud

Opmerkelijk is dat Van der Meijden al drie jaar geleden bij zijn aantreden als ceo de koers uitzette waarin de cloud centraal staat. 'In 2012 moest ik behoorlijk wat uitleggen toen ik zei dat we de focus gingen leggen op de cloud, want die business maakte toen nog geen winst. Analisten gaven hele lage groeiprognoses voor de cloud. Ze keken eigenlijk niet naar het mkb.' Van der Meijden zag het potentieel wel en zette er vol op in. Nu stelt hij terugblikkend vast: 'Het is een strategische beslissing met ondernemersrisico geweest. Het had ook heel anders kunnen lopen.'

Drie jaar geleden is dus de basis gelegd voor de huidige groei. En die groei gaat hard. Het aantal klanten steeg van 100.000 in 2012 naar circa 250.000 nu . De cloud-business is in die drie jaar gestegen van 10 miljoen euro jaaromzet naar 45 miljoen euro. Als die ontwikkeling doorzet, passeert Exact over een jaar of twee de 100 miljoen euro jaarlijkse omzet in cloudbusiness.

Nieuwe vestigingen, nieuwe cultuur

De werkwijze van nieuwe teams neerzetten voor de cloud-business heeft Exact naast de thuismarkten Nederland en België ook uitgerold in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Van der Meijden: 'De nieuwe business krijgt een nieuwe vestiging in een land, ook als er al een bestaande vestiging is. Dat is nodig om een nieuwe aanpak van de markt en cultuur op te bouwen. De bestaande kantoren worden langzaam afgebouwd, gedreven door centralisatie van diverse functies. In Londen bijvoorbeeld hadden we al een verkoopkantoor met 40 man.' De nieuwe business streek neer in een ander pand in de Britse hoofdstad en telt nu 16 man.

Maar het is een vloeiend geheel. Want van de bestaande functies in het verkoopkantoor is het grootste deel inmiddels gecentraliseerd in het hoofdkantoor in Delft. 'Er zijn nog 4 medewerkers over en die zijn nu overgeheveld naar ons nieuwe Londense kantoor.'

Van der Meijden acht het waarschijnlijk dat een dergelijk scenario ook voor Frankrijk gaat spelen. Voor Duitsland niet, want daar zitten beide vestigingen in verschillende steden.

Zevende land

Binnenkort volgt naast de genoemde landen volgens Van der Meijden nog een zevende land, maar hij wil nog niet zeggen welk dat is. En daarna komen er nog meer bij: 'Ik zie nog ruimte om ongeveer drie grotere landen op deze manier toe te voegen in de komende jaren,' aldus Van der Meijden.

Dat het zo hard gaat, komt omdat de nieuwe, innovatieve cloud-technologie schaalbaar is. 'Voor elke verdubbeling in de business hebben we niet steeds het dubbele aantal mensen nodig. We ontwikkelen de software één keer en die is dan beschikbaar voor alle klanten. Ons doel is om met een beperkt aantal mensen schaalbare groei te creëren.'

Merkbekendheid dankzij Max

Om de groei te ondersteunen investeert Exact dit jaar ook fors in de merkbekendheid, legt Van der Meijden uit: 'Niet meer alleen adverteren via media, maar vooral via netwerken en social media. Bijvoorbeeld de app van Exact Live die tijdens het evenement draait. Heel veel bezoekers posten continu actief berichtjes . Op zo'n manier willen we de betrokkenheid van mensen bij het merk vergroten.'

Daarom ook de deal met Max Verstappen. De talentvolle jonge Formule 1 -rijder is een geweldig aansprekend wereldwijd uithangbord voor het merk Exact en dat ondersteunt de merkbekendheid. Want de Nederlander en de Formule 1 zijn samen een prima wereldwijde kapstok voor het merk dat zijn innovatieve imago ook over de grens wil opvijzelen. 'De Formule 1 is in alle landen populair', motiveert Van der Meijden.

De sponsoring is geen persoonlijke hobby van hem, hoewel hij zelf wel een enthousiast Formule 1 fan is. Het initiatief kwam van de zijde van Verstappens management. 'Zij benaderden ons. In april of mei dit jaar zijn ze komen praten. Het leek me wel wat. Toen ben ik een weekend lang op Youtube alles gaan bekijken van Max. Ik was verrast over hoe volwassen hij is. Niet alleen nu, maar ook al toen hij met karten de kampioenschappen won. Hij is goed op én naast de baan. Max kan zijn verhaal goed vertellen, hij is heel camerabegaafd. Met Formule 1 was ik eigenlijk een beetje afgehaakt na de periode-Schumacher, maar dankzij Max ben ik er weer helemaal bij.'

Exact was ook al sponsor van vader Jos Verstappen in die tijd dat hij Formule 1 reed. En ook was Exact betrokken bij het Spyker Formule 1 team, het team met Nederlandse roots dat in 2006 en 2007 meedeed met onder andere Christijan Albers. Toen prijkte de naam Exact op de voorvleugel van de racewagen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kruisbestuiving met Apax-portfolio

Van der Meijden gaat voorlopig door op het groeipad dat hij met de cloud heeft ingezet. Nieuwe eigenaar Apax, ook bekend als investeerder in retailer Wehkamp en chipmaker NXP, ondersteunt Exact in die ambitie. Van der Meijden is vol lof over de rol die de investeerder speelt: 'Ze helpen ons echt door een paar jaar van grote investeringen heen en ze kijken met ons naar de lange termijn. Maar het is niet alleen een kwestie van geld. Ze brengen ook expertise in, bijvoorbeeld vanuit de 30 andere bedrijven die ze in hun investeringsportfolio hebben. Met die kruisbestuiving binnen de Apax-portfolio kunnen wij ons voordeel doen.'

En zo zal de cloud volgens Van der Meijden steeds meer terrein winnen: 'Ik verwacht dat er over 10 jaar geen on-premise softwarepakketten meer verkocht worden. Dan zal alles in de cloud zijn opgenomen en iedere klant kan dan uit de cloud kopen wat hij nodig heeft.'

Lees meer: