Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Opinie: Stop nou eens met het doodknuffelen van start-ups

Volgende week is Nederland weer eens in de ban van start-ups. Waarom eigenlijk? Hoogste tijd voor een Start-up Fail Festival.

Vergeet Coldplay, vergeet Kanye West. De ware rocksterren van deze tijd zijn start-ups. Er gaat letterlijk geen dag voorbij of er vindt ergens wel een start-up event, bootcamp of acceleratorprogramma plaats. Volgende week is Startup Fest Europe het heetste feestje in town, waarin zelfs De Wereld Draait Door zich alvast samen met start-up leading lady Neelie Kroes en start-up-prins Constantijn van Oranje onderdompelde.

Geen geschuifel in een achterkamertje

Er staat dan ook wel wat te gebeuren natuurlijk. Onder de lokroep van topsprekers als Tim Cook (Apple) gaan van 24 tot en met 28 mei start-ups, corporates en investeerders een vierdaagse paringsdans aan in hun zoektocht naar de volgende disruptors in fintech, healthtech of welke andere tech dan ook. En dat wordt bepaald geen geschuifel in een flets achterkamertje, want inmiddels telt Nederland meer dan 220 innovatiehotspots, start-up hubs, of valleys.

Start-up washing

Ook corporate Nederland kijkt met hongerige ogen naar de volgende Ubers, fintechs en disruptors van de corporate wereld. Alle grote jongens zweren inmiddels bij lean start-up-methodieken, corporate entrepreneurs en matchmakingsavonden waar trage corporates met diepe zakken zich opdringen aan hippe snelle start-ups met hun mooie disruptieve producten. Geen greenwashing, maar start-up washing dus.

Er zijn inmiddels meer innovatiehotspots in Nederland dan dat er succesvolle start-ups zijn'

De naked truth: 90% faalt

Maar enige realiteitszin is op zijn plaats. We horen vaak de verhalen over de vele disruptors die succesvol zijn, maar het zijn maar 200 start-ups die jaarlijks in Nederland echt proberen te vernieuwen. Kortom: er zijn meer innovatiehotspots in Nederland dan dat er succesvolle start-ups zijn. En van deze 200 innovatieve start-ups blijkt maar 5% tot 10% op langere termijn succesvol. We houden dus maar 10 tot 20 start-ups per jaar over die enigszins hun eigen broek kunnen ophouden.

Slack was een game

Daarbij zijn veel succesvolle start-ups begonnen met totaal iets anders dan waarmee ze succes hebben behaald. Neem bijvoorbeeld Slack, begonnen als een als een online multiplayer game in 2011 met een handig communicatiesysteem en uiteindelijk uitgegroeid tot een zeer succesvolle online samenwerkingstool. Pinterest begon ooit als social shopping tool en Twitter als een tool om je te abonneren op Podcasts.

Wendbaarheid is key

Wendbaarheid blijkt dus een basisingrediënt voor succesvolle start-ups te zijn, maar dat zit niet standaard in de toolbox van de meeste jonge ondernemers. En ook niet in die van corporates. Want die focussen nog te veel op het oorspronkelijke businessmodel van de start-ups, terwijl ze juist samen moeten kijken hoe ze het oorspronkelijke idee verder kunnen ontwikkelen zodat deze wel kansrijk wordt.

Wendbaarheid blijkt dus een basisingrediënt voor succesvolle start-ups te zijn, maar dat zit niet standaard in de toolbox van de meeste jonge ondernemers'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Startup Fail Festival

Het wordt dus tijd dat we stoppen met het doodknuffelen van start-ups en dat we hun bijdrage aan de Nederlandse economie in het juiste perspectief plaatsen. Als we in Nederland alleen al 10 keer zoveel falende als succesvolle start-ups hebben, dan kunnen we meer leren van wat er fout ging dan wat er goed gaat. Silicon Valley noemt het zelf Fail fast, fail often. Laten we volgend jaar dan ook starten met een Startup Fail Festival. Wars van borstklopperij, maar wel met een fijne line-up van eerlijke start-ups en corporates die gewoon eens vertellen over de fouten die ze hebben gemaakt en daaruit samen willen leren. En met Kanye West natuurlijk als enige echte rockster op het podium.

Jan-Willem van Beek is founder en strategy director van Greenberry, een bureau dat innovatieprojecten verzorgt voor onder andere Zilveren Kruis, Nuon, Ahold, FBTO, BNN-VARA, KRO NCRV en SBS. Daarnaast is Jan-Willem columnist voor Adformatie en gastdocent bij Universiteit Twente en Nyenrode Business Universiteit.