Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Open Innovatie met water

Start-ups in watertechnologie trekken steeds meer naar Friesland, waar kennisinstituut Wetsus het schoolvoorbeeld is van open innovatie.  

 

 

Universiteiten hebben ze niet in Friesland. Maar sinds een jaar of 6 hebben ze wel hét kennisinstituut op het gebied van water binnen de provincie. Met ruim 90 participerende bedrijven en 15 kennisinstellingen uit binnen- en buitenland 'een schoolvoorbeeld van open innovatie', aldus grondlegger Johannes Boonstra.

Technologisch Topinstituut

Boonstra had samen met collega Cees Buisman eind 2003 het idee de gefragmenteerde kennis op watergebied samen te brengen via het destijds net in zwang zijnde model van een 'technologisch topinstituut'. Ze begonnen met vier geïnteresseerde bedrijven en twee universiteiten. Het idee: de bedrijven definieerden gezamenlijk het onderzoeksprogramma, de universiteiten voerden uit. "Hier in Noord-Nederland zijn veel bedrijven bezig met watertechnologie, die doen ook veel aan innovatie. Die basis was er al. Door focus te kiezen, kon het vervolgens snel gaan."

Thema's

Wetsus is tegenwoordig een officiële campus, de groeifase voorbij. Ze zijn erkend als TTI, en eten daardoor mee uit de potjes van Economische Zaken. "Ons onderzoeksprogramma telt 20 thema's. Bedrijven kunnen zich verbinden aan zo'n thema, bijvoorbeeld ontzouting. Dan bepaal je vervolgens met ongeveer acht andere bedrijven wat daar het onderzoeksprogramma gaat worden. Vervolgens nodigen we een hoogleraar uit, waarna al die projecten kunnen worden uitgevoerd. Met de resultaten die daaruit voortvloeien kunnen op hun beurt de bedrijven weer aan de slag."

Doorbraken

Gedeelde kennis dus. In de praktijk geen probleem, zegt Boonstra. "Als er patenten uitkomen, dan bieden we die aan de deelnemers van het programma aan. Dan neemt of één partij het patent aan, of het wordt verdeeld via een eigen stichting hier op Wetsus." Boonstra noemt het onderzoek dat op Wetsus plaatsvindt "high risk, high reward". "Wij zoeken echt naar doorbraken. Een héél andere manier van ontzouten bijvoorbeeld, geen 10%-onderzoek, dat de wetenschap net 10 procent verder brengt. Dat zouden de meeste bedrijven hier in hun eentje nooit kunnen doen. Door ze samen te brengen en bijvoorbeeld ook subsidiestromen te faciliteren, gebeurt het nu wel."

Start-ups

Bedrijven committeren zich voor langere tijd aan het project. "Je moet meebetalen voor vier jaar. Als bedrijven bereid zijn zolang te investeren, dan ben je goed bezig, denk ik. We hebben ook een ballotage." In een oude kerk op het terrein zitten inmiddels 13 start-ups. "Allemaal bedrijven die 5 jaar geleden nog niet bestonden." En ook wetenschappelijk gebeurt er veel in Leeuwarden. "We hebben labs met heel specialistische apparatuur. Dat trekt ook veel aio's."

Geen Wageningen of Delft

Er lopen op Wetsus continu zo'n 100 mensen rond, van wie 70 onderzoekers. Het is "inmiddels" een voordeel geworden om in Leeuwarden te zitten, aldus Boonstra. Niet alleen is de locatie handig – vlakbij zee, meren en rivieren -, ook het feit dat er geen universiteit in de Friese hoofdstad zetelt, helpt mee. "Als we dit project hadden opgezet in Wageningen of Delft, hadden de andere universiteiten weer gezegd: ja, daar stuur ik mijn aio's niet naartoe. Dat we in Friesland zitten, heeft veel universiteiten wel over de streep getrokken."

Open Innovatie werkt

En dus werkt het openinnovatiemodel in Leeuwarden, benadrukt Boonstra nog maar eens een keer. "Je wordt hier bevrucht met allerlei andere inzichten die je onderzoek kunnen verbeteren. Dat werkt. Inmiddels komen ook de eerste voorbeelden van bedrijven die echt doorbraken hebben weten te realiseren met dingen die hier zijn ontwikkeld. Wat we hier doen, voorziet echt in een behoefte. Zodat we met recht kunnen zeggen: kennis van water? Daarvoor moet je in Friesland zijn."

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.