Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook auto wordt open source

Terwijl de laboratoria van traditionele autofabrikanten op slot blijven, wordt de auto van morgen doodleuk door de menigte geproduceerd.

Open en bloot werken vormgevers, werktuigbouwkundigen en ingenieurs van over de gehele wereld samen aan een nieuwe generatie auto’s. De resultaten zijn verbluffend. Maar de grote vraag blijft: bouwt de menigte mooiere en betere auto’s dan de kennisintensieve autofabrikant? FastCompany zette een aantal open autoprojecten op een rijtje. Hun open source-aanpak is verschillend, maar de projecten groeien en bloeien stuk voor stuk. Lang leve de menigte!

Project #1 | De zevenzits SUV

Overdag werkt de dertigjarige David Warren als een productmanager bij een bedrijf dat defensie-onderdelen maakt. Maar zodra het werk er op zit, stort de Aziaat zich op zijn Society For Sustainable Mobility. In die society bouwt hij samen met 150 specialisten van over de hele wereld (vormgevers, werktuigbouwkundigen, etc) aan het Open Source Green Vehicle Project. Doelstelling is om elkaars kennis en vaardigheden te gebruiken om samen een nieuwe zevenzits SUV te bouwen die 100 miles op één gallon brandstof rijdt (100 mpg), niet meer dan dertigduizend dollar kost en minimaal de looks heeft van een Porsche Cayenne.

Omdat het ontwerp tot nu toe nog geen naam heeft, doopte Warren Lee hem ‘the Kernel‘, vrij naar Linux. David Warren zorgt voor de essentiële functies plus de interfaces daartussen. Wereldwijd ‘pluggen’ experts in om problemen op te lossen en ideeën aan te dragen. Een van die ideeën is de ontwikkeling van brandstofmodules. Met die modules is het mogelijk de benzine of dieselmotor eenvoudig om te bouwen naar een auto die rijdt op elektriciteit of biogas.
David Warren werkt op dit moment aan het elektrische circuit van de auto. Het chassis is ontworpen en vervaardigd door de Nederlandse Universiteit van Rotterdam, die het van polymeer gaan vervaardigen.

Project #2 | 200 mpg vierzitter

  • Naam: Nii Armar
  • Functie: Codirector, Vehicle Design Summit
  • Organisatie: MIT
  • Lokatie: Cambridge, Massachusetts

Nii Armar is pas 23 en werkt binnen MIT aerospace engineering aan een open source project met als doel het bouwen van een vierzitter die 200 mile op één gallon (4,5 liter) brandstof rijdt. Hij doet dat samen met Robyn Allen en Anna Jaffa, die met het originele idee op de proppen kwamen na een bezoek aan de Solar Challenge, eind 2005.
Het duo bracht vijftig studenten op de been en startte het Vehicle Design Summit. Doel is om een vierzitter te bouwen voor de Indiase markt die minimaal 200 miles rijdt op één gallon brandstof.
Inmiddels werken er 200 mensen aan een prototype en is de eerste plug-in voor een hybride uitvoering een feit. In de zomer van 2008 moet het prototype klaar zijn. De eerste verkoopklare versie wordt verwacht in 2010.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Project #3 | Plastic, duurzaam en doodgewoon

  • Naam: Geert-Jan Schellekens
  • Functie: Principal Automotive en Industrial Designer
  • Organisatie: SABIC Innovative Plastics
  • Lokatie: Bergen Op Zoom

Ook Nederland blaast een flinke deun mee in de open source ontwikkeling van de auto. Drie technische universiteiten sloegen de handen ineen voor C,mm,n (spreek uit: Common), een project dat een uitzonderlijk zuinige en duurzame auto moet gaan opleveren. Inmiddels werken er zo’n 60 studenten aan het project.
Geert-Jan Schellekens van SABIC Innovative Plastics (voorheen GE) denkt en werkt driftig mee aan het project. SABIC tekent voor het kunststof chassis van de C,mm,n, dat overigens op een metalen onderstel is gebouwd.
De auto is superaerodynamisch, zodat het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt. Daarbij is de C,mm,n zo ontworpen dat de achterspoiler ervoor zorgt dat C,mm,n-rijders de luchtweerstand delen als ze in colonne rijden.