Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: vertrouwen is belangrijkst bij zakendoen

Zakendoen gaat vaak op basis van vertrouwen. Want vertrouw je je zakenpartner niet, waar ben je dan mee bezig? Maar waar komt dat vertrouwen eigenlijk vandaan?

Ondernemersplatform Sprout deed onderzoek onder ondernemers: wat zijn voorwaarden voor vertrouwen tussen ondernemers? Uiteraard worden afspraken zwart op wit vastgelegd, maar een gevoel van vertrouwen moet wel zijn voor ze met iemand in zee gaan. Vertrouwen als basis “Vertrouwen is wel belangrijker dan detailvastlegging”, zegt Victor van MetaCaffè bijvoorbeeld. En ook Patrick van Keytoe legt weliswaar zaken vast voor als het misloopt, maar “vertrouwen vormt wel de basis van een zakenrelatie.” Koen Brands van Qintec vertrouwt in eerste instantie ook op de blauwe ogen. “Al jaren gaat alles grotendeels mondeling met leveranciers en opdrachtgevers.” Het is echter niet zo dat hij helemaal niets op papier zet. “Ik probeer veel over de mail vast te leggen in een soort van verslagje.” Toch zijn verreweg de meeste ondernemers niet bezig met contracten en afspraken zwart op wit zetten. Zij vinden een vertrouwensband het allerbelangrijkste binnen zakendoen. “Beter af en toe te naïef dan continu wantrouwend”, schrijft startend ondernemer Bob Lantman. Je zou in dit geval nog kunnen denken dat wijsheid met de jaren komt, maar ook ondernemers die al jaren in het vak zitten denken zo. “Ik vertrouw mijn leveranciers op hun blauwe ogen. Meestal komt het goed, soms niet. Maar zonder vertrouwen ben je nergens”, zegt Michael Roodveldt van Roodveldt Handelsonderneming. Problemen voorkomen Ruim een kwart beoordeelt de leverancier echter niet op zijn ogen, maar focust op de lettertjes op papier. “Ik leg afspraken tot in detail vast, dat voorkomt problemen achteraf”, reageert een ondernemer die anoniem wil blijven. Zij controleert niet alleen de contracten voor ze iets ondertekent, ook de facturen onderwerpt ze aan een grondige inspectie, tot aan de KvK- en btw-nummers aan toe. En zo’n scherp oog blijkt geen overbodige luxe: “Ongelooflijk bij hoeveel leveranciers daar verkeerde info staat.” Wet DBA Overigens merken sommige ondernemers op dat ze wel goed van vertrouwen willen zijn, maar dat de wet daarvoor roet in het eten gooit. Zo zegt Sabine Verbeek van Buro Flamingo: “Ik ben goed van vertrouwen, maar met de nieuwe wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie, die momenteel op losse schroeven staat red.) is het juist de opdrachtgever die zaken vast wil leggen voor de Belastingdienst.” Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Sprout. 
WASHINGTON, DC - JULY 19: (AFP OUT) US President Donald Trump (C) shakes hands with Republican Senator from Wyoming John Barrasso (L), beside Republican Senator from Florida Marco Rubio (R); at a lunch with members of Congress where Trump delivered remarks on health care and Republicans' inability thus far to replace or repeal the Affordable Care Act, in the State Dining Room of the White House on July 19, 2017 in Washington, DC. (Photo by Michael Reynolds - Pool/Getty Images) Foto: Getty

Ondernemersplatform Sprout deed onderzoek onder ondernemers: wat zijn voorwaarden voor vertrouwen tussen ondernemers? Uiteraard worden afspraken zwart op wit vastgelegd, maar een gevoel van vertrouwen moet wel zijn voor ze met iemand in zee gaan.

Vertrouwen als basis

“Vertrouwen is wel belangrijker dan detailvastlegging”, zegt Victor van MetaCaffè bijvoorbeeld. En ook Patrick van Keytoe legt weliswaar zaken vast voor als het misloopt, maar “vertrouwen vormt wel de basis van een zakenrelatie.” Koen Brands van Qintec vertrouwt in eerste instantie ook op de blauwe ogen. “Al jaren gaat alles grotendeels mondeling met leveranciers en opdrachtgevers.” Het is echter niet zo dat hij helemaal niets op papier zet. “Ik probeer veel over de mail vast te leggen in een soort van verslagje.”

Toch zijn verreweg de meeste ondernemers niet bezig met contracten en afspraken zwart op wit zetten. Zij vinden een vertrouwensband het allerbelangrijkste binnen zakendoen. “Beter af en toe te naïef dan continu wantrouwend”, schrijft startend ondernemer Bob Lantman.

Je zou in dit geval nog kunnen denken dat wijsheid met de jaren komt, maar ook ondernemers die al jaren in het vak zitten denken zo. “Ik vertrouw mijn leveranciers op hun blauwe ogen. Meestal komt het goed, soms niet. Maar zonder vertrouwen ben je nergens”, zegt Michael Roodveldt van Roodveldt Handelsonderneming.

Problemen voorkomen

Ruim een kwart beoordeelt de leverancier echter niet op zijn ogen, maar focust op de lettertjes op papier. “Ik leg afspraken tot in detail vast, dat voorkomt problemen achteraf”, reageert een ondernemer die anoniem wil blijven.

Zij controleert niet alleen de contracten voor ze iets ondertekent, ook de facturen onderwerpt ze aan een grondige inspectie, tot aan de KvK- en btw-nummers aan toe. En zo’n scherp oog blijkt geen overbodige luxe: “Ongelooflijk bij hoeveel leveranciers daar verkeerde info staat.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wet DBA

Overigens merken sommige ondernemers op dat ze wel goed van vertrouwen willen zijn, maar dat de wet daarvoor roet in het eten gooit. Zo zegt Sabine Verbeek van Buro Flamingo: “Ik ben goed van vertrouwen, maar met de nieuwe wet DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie, die momenteel op losse schroeven staat red.) is het juist de opdrachtgever die zaken vast wil leggen voor de Belastingdienst.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Sprout