Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onbekende mannetjes stuwen Europese business

De interne markt bestaat 20 jaar, de handel nam 30 procent toe. Bij problemen bieden onbekende oliemannetjes uitkomst.

Het anti-Europees sentiment beleeft hoogtijdagen nu er miljarden worden gepompt richting de noodlijdende staten in het zuiden. Desondanks oordeelt een meerderheid van de BV Nederland positief over het belangrijkste wapenfeit, de interne markt. Ruim de helft, 52 procent, van de internationaal opererende ondernemers in een onderzoek van de Kamer van Koophandel, meent dat Nederland (zeer) veel profiteert van de interne markt. Tegelijkertijd is de waslijst ‘verbeterpunten’ lang. Want de markt is dan wel intern, maar zeker niet vrij. Dat frustreert de handel en vooral de grensoverschrijdende dienstverlening. The Economist stelt zelfs dat het Europees BBP 2,5 procent extra groeit als de interne markt ook een vrije markt zou zijn. Dat is meer dan de 2,15 procent extra groei die nu aan de interne markt wordt toegeschreven.

De interne markt in cijfers

> Sinds 1992 is de handel binnen de EU met 30 procent gegroeid.
> Als gevolg van de interne markt nam het Europese Bruto Nationaal Product de laatste 15 jaar 2,15% sterker toe, dan anders.
> Dat is 518 euro per jaar per Europeaan
> Voor Nederlandse burgers is dat hoger, tot 2.200 euro per persoon.
> Tussen 1992 en 2006 zijn 2,75 miljoen extra banen gecreëerd.
> 18 % van de Nederlandse export en 12 % van de import is direct gevolg van de interne markt.
> 19 % van de buitenlandse investeringen in Nederland was niet gedaan zonder de interne markt.

(Bron: KvK)

Positief

Het positieve oordeel van de BV Nederland over twintig jaar interne markt komt doordat ondernemers de verminderde administratieve druk die gepaard gaat met het grensoverschrijdend ondernemen als héél belangrijk ervaren. Daarnaast wordt het gemakkelijk en goedkoop reizen genoemd als een majeur winstpunt en ook de grote potentiele markt draagt doet de harten sneller kloppen.

Waslijst

Toch is er een waslijst aan punten die anders moeten en kunnen. Met stip op één staat het terugkrijgen van de in een andere lidstaat betaalde BTW. Verder is de nog altijd bestaande grote variatie in productvoorschriften een serieuze klacht. De enorme problemen bij grensoverschrijdende schuldinning completeren de top drie. Maar dan zijn er nog een paar punten waar meer dan 60 procent (!) van de bedrijven tegen aanlopen. Het verkrijgen van beroepskwalificaties van personeel uit een ander EU land, het participeren in openbare aanbestedingen in een andere lidstaat en de bescherming van intellectueel eigendom, zijn grote frustraties.

In de weerbarstige praktijk blijken lidstaten niet altijd genegen die mede-Europeanen te faciliteren alsof het eigen onderdanen zijn.

Oliemannetjes

Voor die gevallen bestaat er een netwerk van Europese oliemannetjes. Solvit heet het en werd 11 jaar geleden opgericht toen de Europese Commissie vond dat de interne markt wel wat smeermiddel kon gebruiken. Koen van Ginneken is het Nederlandse oliemannetje dat bedrijven en particulieren helpt om hun Europees recht te halen. In alle lidstaten zitten er mensen zoals hij. Ambtenaren die de weg door de eigen nationale bureaucratie kennen en proberen grensoverschrijdende klachten en problemen op lossen.

Onbekend

Hun dienstverlening is gratis. “Helaas weten bedrijven ons slecht te vinden”, zegt Van Ginneken. Wat heet, 85 procent van de internationale ondernemers uit het KvK-onderzoek heeft nog nooit van dit netwerk gehoord. Wat jammer is, want uit een recent rapport van de Europese Commissie ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het netwerk, blijkt dat Solvit zo’n 90 procent van de klachten (hulpvragen in niet-ambtelijk jargon) binnen negen weken oplost. “We zijn er voor bedrijven en particulieren die tegen een probleem aanlopen met de overheid van een andere lidstaat, niet voor problemen tussen bedrijven onderling.” Van Ginneken biedt dus niet voor alles een helpende hand, maar wel voor vier van de zes grootste obstakels uit het KvK-onderzoek.

Promotie

Van Ginneken probeert wel wat aan de naamsbekendheid van zijn netwerk te doen. “We hebben wel een promotieplan klaarliggen, maar het is lastig. We zitten aan het eind van de lijn. Voorlichting behoort nadrukkelijk niet tot onze taak.” En daarmee haakt ons oliemannetje in een probleem dat ook naar voren komt uit het onderzoek van de KvK. De informatie over zakendoen in Europa en welke rechten en plichten er ontstaan als de grens oversteekt is lastig te vinden. “De informatie is wel volledig” vindt van Ginneken. “Maar misschien inderdaad mogelijk wat gefragmenteerd.”
 

sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Ook Europa veroveren en behoefte aan meer informatie?

Lees op Sprout.nl het dossier Internationaal. Met praktische tips voor zakendoen over de grens, alles over import en export en inspirerende verhalen van ondernemers die handel drijven in andere landen.



Lees ook de columns van Arjan Zweers over Europa: