Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nooit meer botsen

Rekeningrijden werd in Nederland misschien een kostbare flop, de technologie erachter is gelukkig niet verdampt. Die draagt inmiddels bij aan een hoger doel dan belastinginning: de doorstroming en veiligheid op de weg.

Chipfabrikant NXP liet deze maand in Eindhoven al zien hoe dat kan werken. Het bedrijf rustte twee Toyota's uit met zend- en ontvangstmodules en liet ze voor en achter een vrachtwagen rijden, in kolonne. De achterste Prius bleek dwars door de truck heen te kunnen kijken; op elk moment was met een fl ikkerend puntje de positie van de koploper op een navigatiescherm te zien.

Car2X

De techniek is Car2x gedoopt en het had in de demo nog wat weg van een peilsysteem à la Bassie en Adriaan, maar het is toch ook een knappe prestatie: het bewijst dat NXP en zijn Australische partner Cohda auto's draadloos met elkaar kunnen laten communiceren. De speciale wifi -standaard die vorige zomer voor voertuigen werd vastgesteld, is niet zomaar inzetbaar: de snelheid van de auto maakt verbindingen onbetrouwbaar.  NXP is er nu in geslaagd een robuuste verbinding tussen auto’s te bouwen, die het aanvult met gps- en gsm-chips, zodat een auto overal en altijd is verbonden met de buitenwereld en weet waar hij zich bevindt.“Dit is echt een wereldprimeur,” verzekert Kurt Sievers van NXP; “voor het eerst is er een betaalbaar, zuinig en betrouwbaar systeem voor communicatie tussen auto’s.”

Actieve veiligheid

De toepassing van deze technologie gaat natuurlijk veel verder dan het flikkerende puntje op het scherm in de Prius. Koppel er actieve veiligheidssystemen aan en auto’s kunnen zelf remmen om een aanrijding te voorkomen, zodra ze het onheil zien aankomen; het systeem kan immers dwars door gebouwen heen en om de hoek kijken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de auto ook praat met hindernissen als stoplichten en zenders op regelmatige afstanden langs de weg. Hij is dan opgenomen in een zogenoemd Intelligent Traffic System (ITS). Doordat de auto communiceert met de buitenwereld, kunnen bijvoorbeeld ambulances laten weten dat ze eraan komen. Wegbeheerders kunnen bij wegwerkzaamheden een signaal uitsturen, dat auto’s geleidelijk laat afremmen om files te voorkomen.

Minder Files

Die zelfremmende auto laat nog wel een paar jaar op zich wachten, geeft Sievers toe. “Wij kunnen de techniek leveren, maar in hoeverre het wordt ingevoerd, hangt af van wat bestuurders willen. Autorijden is natuurlijk emotie, maar aan een cruise control die zelf afstand houdt, zijn we al gewend, dus het is niet onmogelijk dat consumenten overstag zullen gaan.” Zodra 10 procent van de auto’s is uitgerust met een actief Car2x-systeem, zou dat de kans op files al aanmerkelijk verkleinen. “Ik denk dat in 2015 de autofabrikanten het op redelijke schaal zullen aanbieden.” Hoe zit het dan met de privacyzorgen? De communicerende auto geeft toch wel een zekere openheid over zijn verblijfplaats, en daarmee die van de bestuurder. “De security hebben we tot het hoogste niveau gewaarborgd, onder meer door smartcardencryptie tot het niveau van bankpassen.”

Spits

Tot nu toe krijgt de voertuigcommunicatie van NXP vooral steun van overheden. In Nederland pompte Den Haag in 2009, het dieptepunt van de crisis, 25 miljoen euro in een onderzoeksprogramma voor slimme verkeerssystemen. Spits (Strategic Platform for Intelligent Traffic Systems) draait om de communicatiemodules van NXP, boordkastjes van TomTom en backoffice systemen van Logica. Die vormen samen de pijlers onder veiligheidssnufjes en andere nieuwe diensten rond de auto.

TomTom

Zo krijgen elektrische rijders via hun TomTom door, waar ze een laadpaal kunnen reserveren. Hét middel tegen range anxiety; de vrees om zonder stroom komen te staan. Rekeningrijden bleek een brug te ver, maar verzekeraars zouden hun tarieven wel afhankelijk kunnen maken van hoe en waar de klant rijdt. En het pay-per-use van autodeelprojecten zal ook vlotter verlopen via de nieuwe systemen.

Rekeningrijden

Zo komt er nog veel goeds uit het geslachte rekeningrijden. NXP dingt intussen nog mee naar een grote opdracht voor rekeningrijden in Singapore, terwijl overheden in andere landen al denken over een verplichte noodknop op het dashboard. Die kan de bestuurder activeren, of de auto doet dat na een crash zelf. Zo’n e-Call systeem zou in 2013 in Rusland worden verplicht, en al eerder in Belgische vrachtwagens. De pratende auto kan zo wel eens een mooie exportproduct worden. “Rekeningrijden is iets wat je verplicht oplegt,”zegt Maurice Geraedts, “hier kiezen bestuurders zelf voor: de baten op het gebied van veiligheid zijn meteen duidelijk.”

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

 

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.