Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nokia zit op Fatboy: een win-win situatie

Fatboy helpt Nokia om cooler te worden, met een draadloos oplaadkussen. "Apple mag ons altijd bellen".

Het Nederlandse Fatboy heeft speciaal voor Nokia een oplaadkussen ontwikkeld. Daarmee kan de Lumia 920, het nieuwe vlaggenschip van de telefoonfabrikant, draadloos worden opgeladen. Fatboy werd eind vorig jaar benaderd door Nokia, begin dit jaar startte de samenwerking officieel. "Nokia heeft moeilijkheden gehad op de smartphonemarkt", vertelt Fatboy-ceo Patrick Wauters aan MT, met gevoel voor understatement. "Ze willen nu terug komen, niet alleen met telefoons, maar ook door onderscheidende accessoires aan te bieden. Zo kwamen ze bij ons terecht." Eerder sloot Nokia al een partnerschap met koptelefoonfabrikant Monster.

Meer opladers dan zitzakken

Fatboy levert de mini zitzak als halffabrikaat, waarna Nokia er een draadloze oplader van maakt en het product in de markt zet. Wauters: "Wij zijn oorspronkelijk niet actief in dit verkoopkanaal. Nokia heeft de kennis en de infrastructuur wel, zij zijn daar dus veel beter in." Vooraf zijn afspraken gemaakt over het aantal exemplaren dat Nokia zou afnemen, over precieze aantallen kan Wauters geen uitspraken doen. "Maar het zijn er meer dan we zitzakken verkopen, en Nokia heeft al een tweede bestelling gedaan."HET VERHAAL VAN FATBOY

De zitzak van Fatboy

De oorsprong van de Fatboy ligt in Finland, waar de Finse ontwerper Jukka Setälä eind jaren negentig een kleurige zitzak ontwierp, zo genoemd omdat er toevallig een cd'tje van Fatboy Slim opstond. De Fin kreeg alleen niet veel voor elkaar vanuit het verre Golla. De verkopers spraken slecht Engels en stotterden, constateerde Brabander Alex Bergman. De sfeer rond de Fatboy was goed, alleen de marketing kon in zijn ogen beter. In 2003 verwierf Bergman daarom het alleenrecht op de verkoop, mede op aandringen van de Finnen, die maar wat blij waren dat ze het zelf niet meer hoefden te doen. Een belangrijke meubelbeurs in Frankfurt was zijn vuurdoop. Daar hoopte Bergman tien klanten binnen te halen en honderd Fatboys verkopen. Het werden honderd klanten en niet minder dan 1.000 zitzakken. Binnen een jaar benaderde het chique Britse warenhuis Harrods hem om een Fatboy-shop binnen zijn muren te beginnen. Bergman wist toen zeker dat hij goud in handen had.

Win-win situatie

De samenwerkingen met hippe accessoirefabrikanten zijn voor Nokia een manier om weer wat cooler te worden, zegt Wauters. "Zij kiezen voor deze merken, omdat ze een jong publiek willen aanspreken. Wij zijn jong en trendy, we hebben nog steeds een hoog hipheidsgehalte. Nokia geeft partners een leidende rol, dat doen ze met opzet. Je ziet aan de verpakking ook dat het een echt Fatboy-product is geworden. Zo is het een win-win situatie geworden."

Wie is de coolste

Voor Nokia zorgt het weer voor de gewenste coolheidsfactor, maar de tijd dat heel Nederland met een Nokia-telefoon gezien wilde worden, is voorbij. Past Nokia dan nog wel bij Fatboy? Wauters: "Dat is een goede vraag die moeilijk te beantwoorden is. We wilden in deze samenwerking wel onze merkwaarden kunnen benadrukken, dat was een voorwaarde. Anders word je gebruikt als merk. En voor ons levert de samenwerking wel degelijk iets op. We willen gezien worden als een lifestylemerk. Dit product toont aan dat we meer zijn dan een zitzak alleen."

Alex Bergman

Fatboy verkoopt tegenwoordig naast zitzakken ook lampen, parasols, hangmatten, tapijten en zelfs hondenkussens. Om te zorgen dat al die producten herkenbaar blijven, is Alex Bergman, oprichter en eigenaar van Fatboy, kort na de komst van Wauters weer aan de slag gegaan bij het bedrijf, dit keer als creatief directeur.

Apple mag bellen

Een keer keer verspreekt Wauters zich tijdens het gesprek, als hij in plaats van Nokia een andere nogal bekende telefoonfabrikant noemt. "Oeps, dat was een slip of the tongue", zegt Wauters lachend. Kan gebeuren. Later in het gesprek komt Apple weer ter sprake. Had Fatboy dit product niet liever voor de iPhone willen maken? Wauters: "Als Apple beslist om de iPhone draadloos oplaadbaar te maken, zou het zonde zijn als ze dat zonder ons doen. Ze mogen ons altijd bellen."

Niet stunten op prijs

De originele zitzak is ondertussen nog steeds "het icoonproduct" waar Fatboy de meeste winst mee maakt. Tegelijkertijd is het ook een product dat flink is nagemaakt, in het verleden is Fatboy een aantal keer de strijd aan gegaan met copy cats. In 2008 kreeg het bedrijf te horen dat het het zelf de zitzak had gekopieerd uit een Fins designtijdschrift, maar in 2010 bepaalde de rechter dat de zitzak van Fatboy auteursrechtelijke bescherming geniet. Maar goed, een zitzak van een ander merk is zo gevonden. Wauters: "We zitten in een markt van commodisatie, maar we laten ons niet verleiden om op prijs te gaan stunten. Dat is onze policy, want de klant die maar 40 euro wil betalen voor een zitzak bereiken we toch niet."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Icoonproduct

Sinds 2002 zijn er meer dan een miljoen exemplaren van de zitzak verkocht, en niet alleen in Nederland. De producten van Fatboy, die vooral worden gemaakt in China, plus een klein deel in Nederland en Oost-Europa, zijn verkrijgbaar in meer dan 50 landen. Het bedrijf heeft lokale saleskantoren in landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland, daarnaast zijn er nog een tiental markten waar Fatboy een eigen distributeur of verkoopagent heeft, en in enkele landen levert het bedrijf direct aan retailers. "Hoe verder je van huis bent, hoe meer partners je nodig hebt. Als je snel wilt groeien, moet je lokaal samenwerkingen aangaan", zegt Wauters. "In de Verenigde Staten hebben we bijvoorbeeld een joint venture met een ondernemer. Zo krijgt je merk slagkracht."

Marketingman bij ChiquitaPatrick Wauters, ceo van Fatboy

De Belg Wauters (foto rechts) startte in april van dit jaar als ceo bij Fatboy, nadat hij de afgelopen jaren naam had gemaakt bij Chiquita. In eigen land werd hij uitgeroepen tot marketeer van het jaar 2009, onder andere dankzij de lancering van bananensmoothies. Zijn ervaring op het gebied van nieuwe productontwikkeling en internationale expansie moet ervoor zorgen dat de omzet van Fatboy (nu: 20 miljoen euro, 70 medewerkers) de komende 5 tot 7 jaar verdubbelt. "Dat is een ambitieus doel, zeker in deze tijden, maar we denken dat het kan. Door de organisatie te professionaliseren, internationaal te groeien en door binnen bestaande markten bekender te worden. Daarnaast willen we nog meer focussen op de lifestyle-aanpak. Met zitzakken alleen zal de groeidoelstelling niet behaald worden. Het opent nieuwe deuren als we breder gaan."

Meer Hollands Glorie: