Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nog meer marketingkansen op Facebook

Met een beursgang in het vooruitzicht zoekt Facebook nieuwe omzetstromen. Het sociale netwerk gaat vanaf januari prominentere advertentievormen toelaten, waardoor bedrijven nog beter de consument kunnen bereiken. “Hier kan je gemaakt of gekraakt worden.” 

Facebook gaat in 2012 naar de beurs, zo is de verwachting. Volgens de Wall Street Journal zal de beursgang ergens tussen april en juni plaatsvinden, tegen een waardering van maar liefst 100 miljard dollar. Het sociale netwerk zal zich moeten bewijzen tegenover investeerders, en het bedrijf lijkt op dit moment al bezig de mogelijke omzetstromen uit te breiden. Advertenties, de grootste inkomstenbron van Facebook, zullen daardoor waarschijnlijk een nog prominentere rol krijgen binnen het netwerk.

Gesponsorde updates

Eerder deze week werd bekend gemaakt dat bedrijven vanaf januari 2012 gesponsorde verslagen bij Facebook kunnen kopen. Deze gesponsorde verslagen verschijnen in de nieuwsoverzichten van gebruikers, waarmee Facebook-leden voor het eerst sinds 2008 weer advertenties in de stroom aan updates zullen terugzien. Volgens techzine Techcrunch zal zichtbaar zijn dat het gaat om gesponsorde updates en krijgen gebruikers maximaal één gesponsord verslag per dag te zien. De verslagen zullen gaan over vrienden of pagina’s die de Facebook-leden zelf hebben geliked, om te voorkomen dat gebruikers niet-relevante content te zien krijgen. Het zal voor gebruikers niet mogelijk zijn om zich te onttrekken aan de nieuwe advertentiemogelijkheid op Facebook, wel kunnen ze individuele updates wegklikken. Een soortgelijke advertentievorm werd recentelijk ook al door dat ándere sociale netwerk, Twitter, gelanceerd.

Maak of kraak

Voor bedrijven wordt Facebook steeds belangrijker, vertelde Miriam Melchers van LBi Lost Boys recentelijk tijdens Digital2012, een event over digitale ontwikkelingen. Melchers: “Op Facebook kan je gemaakt of gekraakt worden als bedrijf. De consument praat over je, of je het nu wil of niet.” Melchers denkt dat bedrijven op Facebook de betrokkenheid bij hun merken kunnen vergroten. “Facebook weet dat zelf ook en introduceert steeds nieuwe opties om daarbij te helpen. De integratie met Spotify zorgt er bijvoorbeeld voor dat nu niet alleen zichtbaar is wat een persoon leuk vindt, maar ook wat die persoon luistert. ‘Like’ wordt in de toekomst ‘want’, ‘attend’ of ‘own’. En als iemand al een iPad bezit, hoef je die gebruiker ook geen advertentie van een iPad meer voor te schotelen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Branded content

Facebook geeft tegenwoordig ook aan hoeveel mensen over een merk of bedrijf praten, en Melchers denk dat de focus op het sociale netwerk daardoor zal verschuiven. Voor bedrijven zal het niet meer gaan over aantallen fans, maar over het aantal mensen dat op dit moment communiceert over of met een merk/bedrijf. Ook Timeline, het recentelijk geïntroduceerde nieuwe ontwerp van Facebook, zal impact hebben voor bedrijven, zegt Melchers. Met Timeline worden profielen in chronologische volgorde gepresenteerd, waardoor je terug in de tijd kan scrollen. Melchers: “Dat maakt merkenpagina’s niet alleen overzichtelijker, maar ook geschikter voor storytelling. Een Facebook-pagina wordt daardoor een vorm van branded content.”

Zo doen zij het

Ter illustratie van het belang van Facebook: in Amerika slokt het sociale netwerk 95% van de tijd op die door mensen wordt besteed aan social media. Bedrijven willen natuurlijk graag van die tijd gebruik maken. Maar hoe mooi die nieuwe Timeline ook is: voor bedrijven wordt de nieuwe functie op korte termijn nog niet uitgerold. Merken die op het sociale netwerk in gesprek willen gaan met de consument, moeten daar de komende tijd dus andere manieren voor vinden. Ter inspiratie enkele voorbeelden van bedrijven die actief zijn op Facebook: zo doen zij het.