Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Peter de Mönnink (CEO Talpa Networks)

Peter de Mönnink wordt de nieuwe CEO van Talpa Network. De Mönnink stapte een jaar geleden over van Sanoma naar Talpa als CCO. Een profiel.

Dat De Mönnink vertrekt bij Sanoma is niet echt een grote verrassing. Hij zit in een dubbelrol sinds de overname van SBS door Talpa. De Mönnink bleef toen aan als CEO van SBS naast zijn rol als directeur van Sanoma Nederland om de overgang in goede banen te leiden. In een interview met Adformatie meldde hij bij de overname: 'In de eerste plaats: ik heb voor mezelf nog niet helder wat ik ga doen.' Crossmediaal Als directeur van Sanoma was het een van zijn taken om meer crossmediale samenwerkingen te creëren tussen SBS en de bladen van Sanoma. Als zijn grootste succes noemt hij de samenwerking tussen VT Wonen en Net5, waarbij een speciaal televisieprogramma wordt gemaakt rondom de VT Wonen producten. Het levert hem veel waardering op. In 2016 wint Sanoma 5 crossmediale awards en als klap op de vuurpijl wordt De Mönnink uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar 2016. Voordat hij in 2014 bij Sanoma aan de slag ging, zat Peter de Mönnink vanaf 1988 bij Reed Elsevier. Hij  begon als Product Manager en zat sinds 1998 op verschillende leidinggevende posities. In zijn rol als Global Chief Strategy & Internet was hij eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business. In zijn laatste rol als CEO van Reed Business Nederland & International gaf hij leiding aan een groot mediaportfolio in verschillende landen. Strategie Bij zijn aantreden bij het dan kwakkelende Sanoma citeert Adformatie uit zijn voorstelinterview. De Mönnink zegt dan: 'Hope is not a strategy.' Daar bedoelt hij mee dat uitvoering van de overeengekomen strategie absoluut essentieel is. De Mönnink: 'En dat werkt simpelweg beter als er een echte focus en collectieve aspiratie is. De besluiten zijn doorgaans moeilijk, maar als ze genomen zijn is het een kwestie van "executie". Daar ligt voor beursgenoteerde bedrijven de "waardecreatie"'. Over zijn stap naar Talpa zegt hij het volgende: ' In de vier jaar bij Sanoma heb ik met een fantastisch team samengewerkt en gezamenlijk hebben we vele successen weten te behalen in een ongelofelijk dynamische markt. Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten voor het sterke merkenportfolio goed. Daar ben ik uitermate trots op.'
Foto: Sanoma

Toen John de Mol SBS eind vorig jaar overnam en het imperium van Talpa op die manier uitbreidde, kreeg hij Peter de Mönnink erbij. Hij heeft er geen slechte aan: De Mönnink heeft een lange staat van dienst in het Nederlandse medialandschap en heeft zijn sporen verdiend als verbinder tussen verschillende mediamerken.

Zo zat hij in een dubbelrol toen Talpa SBS overnam eind vorig jaar. De Mönnink bleef toen aan als CEO van SBS naast zijn rol als directeur van Sanoma Nederland, om de overgang in goede banen te leiden. In een interview met Adformatie meldde hij tijdens de overname: ‘In de eerste plaats: ik heb voor mezelf nog niet helder wat ik ga doen.’

Crossmediaal

Als directeur van Sanoma was het een van zijn taken om meer crossmediale samenwerkingen te creëren tussen SBS en de bladen van Sanoma. Als zijn grootste succes noemt hij de samenwerking tussen VT Wonen en Net5, waarbij een speciaal televisieprogramma wordt gemaakt rondom de VT Wonen-producten. Het levert hem veel waardering op. In 2016 wint Sanoma 5 crossmediale awards en als klap op de vuurpijl wordt De Mönnink uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar 2016.

Voordat hij in 2014 bij Sanoma aan de slag ging, zat Peter de Mönnink vanaf 1988 bij Reed Elsevier. Hij  begon daar als productmanager en zat daarna op verschillende leidinggevende posities. In zijn rol als Global Chief Strategy & Internet was hij eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business. In zijn laatste rol als CEO van Reed Business Nederland & International gaf hij leiding aan een groot mediaportfolio in verschillende landen.

Strategie

Bij zijn aantreden bij het kwakkelende Sanoma in 2014 citeert Adformatie uit zijn interne voorstelinterview. De Mönnink zegt dan: ‘Hope is not a strategy.’ Daar bedoelt hij mee dat uitvoering van de bedachte strategie absoluut essentieel is voor Sanoma om uit die moeilijke periode te komen. De Mönnink: ‘En dat werkt simpelweg beter als er een echte focus en collectieve aspiratie is. De besluiten zijn doorgaans moeilijk, maar als ze genomen zijn is het een kwestie van “executie”. Daar ligt voor beursgenoteerde bedrijven de “waardecreatie”.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eind vorig jaar besluit hij zijn werk bij Sanoma te stoppen en zich als chief commercial officer bij Talpa bezig te houden met de verbinding van verschillende merken binnen het mediahuis. Over zijn stap naar Talpa zei hij destijds in een persverklaring: ‘In de vier jaar bij Sanoma heb ik met een fantastisch team samengewerkt en gezamenlijk hebben we vele successen weten te behalen in een ongelofelijk dynamische markt. Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten voor het sterke merkenportfolio goed. Daar ben ik uitermate trots op.’

Met de invoering van een nieuwe organisatiestructuur wordt De Mönnink nu benoemd tot CEO van Talpa Networks. Hij volgt Pim Schwartz op, die samen met eigenaar John de Mol de nieuwe Raad van Commissarissen gaat vormen.