Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Koen Slippens (CEO Sligro)

Sligro meldde een half jaar geleden een koper te zoeken voor dochterbedrijf Emté. Analisten vinden dat het te lang duurt. Een profiel van Sligro-topman Koen Slippens.

Sligro meldde een half jaar geleden een koper te zoeken voor dochterbedrijf Emté. Analisten vinden dat het te lang duurt. Een profiel van Sligro-topman Koen Slippens.
Foto: Via Youtube

Het was Abel Slippens, grootvader van huidig CEO Koen Slippens, die Sligro opzette in 1935. Oorspronkelijk als groothandel in margarine, vetten en oliën. Na vele overnames door de jaren heen werd het de groothandel die we vandaag de dag kennen. Koen Slippens’ neef, Abel, heeft het bedrijf van 1998 tot 2008 geleid, toen gaf hij het stokje door. Sindsdien zwaait Koen Slippens de scepter.

Na zijn opleiding bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg ging Slippens niet direct aan de slag in het familiebedrijf. Hij startte zijn carrière bij Unilever, zoals veel bekende managers, en ging pas na zeven jaar aan de slag voor Sligro. Hij kon daar beginnen als adjunct commercieel directeur. Zes jaar later werd hij benoemd tot directeur foodservice en vanaf 2008 is hij CEO.

Innovatie

Zijn CEO-schap begon op het randje van de crisis. Dat noemden ze trouwens niet zo bij de Sligro, het was ‘de nieuwe werkelijkheid’. Dat vertelde Slippens tegen MT in een eerder interview. De topman denkt dat het bedrijf het door de crisis heeft gered vanwege hun innoverende houding. Slippens: ‘Omdat wij de markt zagen veranderen hebben we besloten tot een groot innovatieprogramma. Alle afdelingen moesten bedenken waar ze nu staan, waar ze over tien jaar willen staan, en hoe ze daar willen komen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel dat al zo’n tien jaar geleden is, blijft innovatie een cruciaal onderdeel van de organisatie, stelt Slippens. ‘Ieder jaar hebben we een thema dat centraal staat in de organisatie. Rondom zo’n thema organiseren we een uitgebreide campagne.’ Ook geeft hij aan dat al die innovaties wel resultaat moeten opleveren. ‘Innoveren doen we niet voor de gezelligheid. Het is ook geen hobbyisme. Er moet financieel rendement uit komen. Dat hoeft dan niet vanaf dag één, maar het moet wel vanaf dag één de goede kant op gaan.’

Verkoop Emté

Topman Koen Slippens zoekt een koper voor dochterbedrijf Emté. Dit kan ook in de vorm van een partner voor een externe joint-venture. Beleggers vinden dat het proces te langzaam gaat, want een half jaar geleden al aangegeven dat er iets met Emté moest gebeuren. Eerder bracht Jumbo al een overnamebod uit in samenwerking met Coop en ook Plus zou interesse getoond hebben. Topman Slippens: ‘We willen het proces in een goed tempo doorlopen.’