.nl | .be

Business

In het nieuws: Karl-Johan Persson (CEO H&M)

Vandaag opent Hennes en Mauritz een nieuwe keten in Nederland, geen rekken met koopjes maar luxe kleding en een cafe. Een profiel van de Zweedse CEO, Karl-Johan Persson (42).

Persson’s opa (Erling) zette de internationale modeketen op in 1947, zijn zoon Stefan Persson nam het stokje een tijdje over en gaf dit door aan zijn eigen zoon Karl-Johan in 2009. Dat maakt Karl-Johan Persson de derde generatie aan het hoofd van H&M. Hij groeide op in een rijke familie. Zijn vader Stefan, zus Charlotte, broer Tom en tante Lottie zijn, net als hijzelf, miljardair geworden. Persson zelf is volgens Forbes momenteel 2 miljard dollar waard. Een deel van zijn vermogen geeft hij graag uit aan sporten. Hij tennist zelf veel en heeft ook de Stockholmse voetbalclub een tijdje financieel gesteund. H&M Karl-Johan Persson nam eerst een kijkje buiten het familiebedrijf. Hij studeerde economie in Londen en probeerde erna een naam voor zichzelf te maken in de evenementenbranche. In 2005 besloot hij voor zijn vader te gaan werken bij Hennes & Mauritz. Voordat hij in 2009 als CEO aan de slag ging, werkte hij zich via verschillende functies naar de top. Hij was onder meer hoofd van uitbreiding, business development, marketing en nieuwe business. Daarvoor werkte hij vanuit Denemarken, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels woont hij met zijn gezin weer in Stockholm. Bestuurslid Naast zijn taken als voorzitter van het bestuur van H&M, vervult Persson nog andere bestuursrollen. Zo zit hij in de rvb van de Zweedse Kamer van Koophandel en die van de GoodCause foundation. Daarnaast is hij aandeelhouder van Ramsbury Invest AB en heeft hij ruim 12.000 aandelen in handen bij H&M. Nieuwe formule: Arket De nieuwe winkelformule, Arket, krijgt morgen een flagshipstore in Londen. Online werd de webshop gisteren al in achttien landen gelanceerd. Na de opening van de Londense winkel wordt het online assortiment uitgebreid en zullen er meer winkels geopend worden, vaak alleen in de hoofdstad van een land. Met de weinige fysieke winkels wil H&M een gevoel van exclusiviteit creëren, de prijs van de producten zal dan ook wat duurder zijn dan de bekende H&M-koopjes. Daarmee worden vooral jonge tienermeisjes met weinig geld aangetrokken. Arket gaat mikken op drukke dertigers, die geen tijd en zin hebben om in de rij te staan voor goedkope kleding die na een seizoen weer uit de mode is.