Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Jean-Michel Mathieu (CEO Joon)

Vrijdag start de nieuwe luchtvaartmaatschappij van Air France, Joon. Volgens critici een directe concurrent voor KLM, een profiel van topman Jean-Michel Mathieu.

De werktitel van de nieuwe luchtvaartmaatschappij die Air France weer groei moet brengen was 'Boost', later is toch gekozen voor het wat raadselachtige Joon. Volgens topman Mathieu is de naam geïnspireerd is door de doelgroep van de nieuwe luchtvaartmaatschappij, millennials. 'Deze generatie tussen de 18 en 35 is open en internationaal. Ze reizen veel, zijn digitaal en flexibel. Deze naam appelleert daaraan, en bovendien heeft het een optimistische klank omdat het lijkt op de Engelse naam voor de maand juni, June,' zo zei hij erover in Le Parisien.  Veteraan Mathieu is een veteraan bij Air France, de Fransman werkt al bijna zijn hele carrière bij de luchtvaartmaatschappij. Hij begon er als director e-commerce, was een tijdje het hoofd digitaal en voordat hij zich met de nieuwe maatschappij ging bezighouden, is hij senior vice-president Direct Sales en Services. Mathieu staat voor een lastige opgave. Joon met probeert op allerlei manieren de millennial aan te spreken, het personeel loopt op hippe witte gympen, de Business Class passagiers krijgen een VR-headset en in de cabine is biologisch voedsel te koop en kun je hippe baobabsmoothies drinken. Toch is de lancering een compromis. Met Joon wil Air France de Europese routes veiligstellen die nu worden overgenomen door low cost carriers als Easyjet en Ryanair. Een plan om Transavia een aantal routes te laten overnemen stuitte op veel verzet van de Air France piloten wiens arbeidsvoorwaarden veel beter waren. De vorige topman Alexandre de Juniac moest hierom het veld ruimen. Arbeidsvoorwaarden De piloten van Joon vliegen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als de rest van Air France, maar de maatschappij bespaart flink op de kosten van het cabinepersoneel waardoor de kosten lager zijn.  Toch presenteert Mathieu de maatschappij niet als een low-cost carrier. De ticketprijzen liggen iets hoger dan van bijvoorbeeld Easyjet en Transavia. Joon focust niet zozeer op prijs, maar vooral op coolheid, en hoopt dat jongeren daar iets meer voor willen betalen.  De nieuwe luchtvaartmaatschappij lijkt direct de concurrentie aan te gaan met KLM, zo zeggen critici omdat de Nederlandse maatschappij op een groot aantal bestemmingen vliegt, waar Joon ook op gaat vliegen en omdat KLM geldt als het goedkopere zusje van Air France. 
Jean-Michel Mathieu, chief executive officer of Joon, speaks as Air France-KLM Group launches their low-cost carrier in Paris, France, on Thursday, Nov. 30, 2017. The new unit, Air France’s fourth brand alongside the mainline carrier, short-haul unit Transavia and regional arm Hop!, will be based at Paris Charles de Gaulle airport and is set to commence flights on Friday. Photographer: Marlene Awaad/Bloomberg Foto: Getty

De werktitel van de nieuwe luchtvaartmaatschappij die Air France weer groei moet brengen was ‘Boost’. Later is toch gekozen voor het wat raadselachtige Joon. Volgens topman Mathieu is de naam geïnspireerd is door de doelgroep van de nieuwe luchtvaartmaatschappij, millennials. ‘Deze generatie tussen de 18 en 35 is open en internationaal. Ze reizen veel, zijn digitaal en flexibel. Deze naam appelleert daaraan, en bovendien heeft het een optimistische klank omdat het lijkt op de Engelse naam voor de maand juni, June,’ zo zei hij erover in Le Parisien. 

Veteraan

Mathieu is een veteraan bij Air France, de Fransman werkt er al bijna zijn hele carrière. Hij begon er als director e-commerce, was een tijdje het hoofd digitaal en voordat hij zich met de nieuwe maatschappij ging bezighouden, is hij senior vice-president Direct Sales en Services.

Mathieu staat voor een lastige opgave. Joon met probeert op allerlei manieren de millennial aan te spreken, het personeel loopt op hippe witte gympen, de Business Class passagiers krijgen een VR-headset en in de cabine is biologisch voedsel te koop en kun je hippe baobabsmoothies drinken. Toch is de lancering een compromis. Met Joon wil Air France de Europese routes veiligstellen die nu worden overgenomen door low cost carriers als Easyjet en Ryanair. Een plan om Transavia een aantal routes te laten overnemen stuitte op veel verzet van de Air France piloten wiens arbeidsvoorwaarden veel beter waren. De vorige topman Alexandre de Juniac moest hierom het veld ruimen.

Arbeidsvoorwaarden

De piloten van Joon vliegen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als de rest van Air France, maar de maatschappij bespaart flink op de kosten van het cabinepersoneel waardoor de kosten lager zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toch presenteert Mathieu de maatschappij niet als een low-cost carrier. De ticketprijzen liggen iets hoger dan van bijvoorbeeld Easyjet en Transavia. Joon focust niet zozeer op prijs, maar vooral op coolheid, en hoopt dat jongeren daar iets meer voor willen betalen.

De nieuwe luchtvaartmaatschappij lijkt direct de concurrentie aan te gaan met KLM, zo zeggen critici omdat de Nederlandse maatschappij op een groot aantal bestemmingen vliegt, waar Joon ook op gaat vliegen en omdat KLM geldt als het goedkopere zusje van Air France.

KLM