.nl | .be

Business

In het nieuws: Jean-Marc Janaillac (Air France-KLM)

Na Transavia lijkt nu ook een staking bij Air France ophanden. Donderdag legt een deel van de piloten het werk neer. Topman Jean-Marc Janaillac (64) noemt de eisen van de piloten niet in verhouding met de positie waar het bedrijf zich in bevindt. Een profiel.

Saillaint detail van de benoeming van Fransman Jean-Marc Janaillac als CEO van Air France-KLM in mei 2016, is dat hij een vriendje en vertrouweling is van de Franse president Hollande. Ze studeerden jarenlang samen, eerst aan de École des hautes études commerciales de Paris (HEC) en daarna aan de bestuurdersopleiding École Nationale d’Administration (ENA). Toen Janaillic eenmaal aan het roer stond van de luchtvaartmaatschappij, grapten Franse media over ‘un Hollandais’ aan de stuurknuppel. Achtergrond Janaillac komt uit de toerismesector, waar hij in directie- en bestuursfuncties voor verschillende bedrijven werkte. Zo was hij onder andere hoofd van de Franse VVV in New York, CEO van Maeva tourism group en voorzitter van het Paris Convention and Visitors bureau. Tot 2012 werkte hij als CEO van RATP, een groot vervoersbedrijf in Frankrijk waar ook Connexxion onder valt. Daarnaast was hij bestuursvoorzitter van Transdev, een groot vervoerdersbedrijf dat we in Nederland kennen van ‘Connexion’. Vrije tijd Vier keer per week traint Janaillac met een personal trainer in zijn eigen appartement in het vijfde arrondissement van Parijs. Op die manier kan hij de werkdruk ook beter aan, schrijft het Franse Capital. Daarnaast gaat hij eenmaal per maand terug naar zijn ouderlijk huis. Om even ‘op adem te komen’ en de rozen te verzorgen. Staat hij niet in de tuin, dan leest hij graag dikke boeken, onder andere ‘The Infinite Comedy’ van David Foster Wallace. Boost De Fransman heeft goed nieuws de volgende keer dat hij thuiskomt: zijn plannen voor een nieuwe budgetmaatschappij –onder de werknaam Boost- zijn goedgekeurd door de piloten. Maximaal 28 vliegtuigen van Air France-KLM zullen voor Boost worden ingezet, dat is 10 procent van de totale vloot. De piloten gaan hetzelfde verdienen en krijgen luxe arbeidsvoorwaarden, maar zullen een iets hogere arbeidsproductie (1,5%) moeten laten zien. Het cabinepersoneel zal minder verdienen, maar krijgt een contract van vijf jaar.