Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Herna Verhagen (PostNL)

PostNL heeft in het tweede kwartaal verlies geleden. Het bedrijf heeft veel last van de krimp op de postmarkt en roept nu de politiek op tot ingrijpen. Een profiel van topvrouw Herna Verhagen.

Herna Verhagen Sinds Herna Verhagen in 2012 aangesteld is als CEO, heeft ze al flink wat moeten doorstaan met PostNL. Ze trad aan nadat voorganger Harry Koorstra opstapte na een conflict met de Raad van Commissarissen, als eerste Nederlandse vrouwelijke CEO van een beursgenoteerd bedrijf. Deze bedachtzame eer heeft Verhagen nog steeds, maar de laag onder de raad van bestuur is onder haar leiding een stuk vrouwelijke geworden. Begin dit jaar werd bekend dat Verhagen meer vrouwen in deze toplaag introduceert. De meest recente hindernis in haar loopbaan diende zich vorig jaar aan met de mogelijke overname van het Belgische Bpost. In het voorjaar van 2016 werden fusiebesprekingen gestaakt, maar dat weerhield Bpost er niet van eind van het jaar een aantal biedingen te doen. PostNL wees dit - gesteund door de Nederlandse overheid die niets zag in de fusering - van de hand. Verhagen - van huis uit juriste en econome opgeleid aan onder andere Stanford University - herinnert het zich als een stressvolle tijd. ‘Het is een proces waarbij je als bestuur zorgvuldig moet handelen: voor je aandeelhouders en de andere stakeholders. Bij belangrijke besluiten met verstrekkende consequenties kijk je als bestuurder altijd nadrukkelijk naar het belang van alle partijen die bij PostNL betrokken zijn,’ aldus de topvrouw in een interview. Het is tekenend voor haar stijl van leidinggeven. De reorganisatie die tijdens haar aantreden in 2012 gaande was, legde ze stil zodat er meer tijd was om de vakbonden en ondernemingsraad achter haar besluiten te krijgen. Verhagen begon haar carrière in 1991 bij PTT Telecom als HR manager. Na verschillende fusies en overnames binnen de postwereld stond ze aan het hoofd van Human Resource van TNT, waarna ze toetrad tot de Raad van Bestuur. PostNL strijdt al jaren tegen de digitalisering, al lijkt er nu een duidelijker plan hiertegen opgezet. De prijs van het versturen van post is onder leiding van Verhagen verhoogd, er wordt gesneden in de personeelskosten en het aantal pakketjes dat via het bedrijf verstuurd wordt stijgt enorm. PostNL bezit momenteel 75 procent van de markt van pakketbezorging, maar ondervindt hevige concurrentie. Juist dat snijden in de personeelskosten valt niet bij iedereen in goede aarde. PostNL wordt er door onderaannemers in de pakketbezorging van beticht te weinig vakantiegeld en geen overuren uit te betalen. Bovendien wordt er zoveel druk uitgeoefend dat deze partijen alleen kunnen concurreren al pakketbezorgers te weinig ingeroosterd worden. Uit gesprekken met betrokkenen in de sector blijkt dat sommige pakketbezorgers op deze manier honderden euro’s per maand mislopen. Ook onderaannemers die werken voor pakketbezorgers als DHL en GLS zouden niet aan de regels voldoen. Zelf verdiende Verhagen ook minder dan het jaar daarvoor, zij het met een andere reden. Afgelopen jaar kon Verhagen rekenen op 1,4 miljoen, in plaats van de 1,5 miljoen euro die ze in 2015 verdiende. Reden daarvoor is de vaste beloning waar PostNL op overgestapt is: er is geen bonus-compensatie meer. Was de overname van BPost begin dit jaar doorgegaan, dan had ze echter wel een bonus gekregen van 3 miljoen. Verhagen zou begin dit jaar volgens bronnen in beeld zijn voor andere functies, onder andere als opvolger van Gerrit Zalm binnen ABN Amro. Tot nu toe blijft het slechts bij geruchten, al wordt er al gesproken over Pim Berendsen (nu nog verantwoordelijk voor de internationale markt) als haar ideale opvolger.
Foto: PostNL

Sinds haar aantreden in 2012 heeft Verhagen al flink wat moeten doorstaan. Ze volgde als eerste Nederlandse vrouwelijke CEO van een beursgenoteerd bedrijf Harry Koorstra op, die opstapte na een conflict met de raad van commissarissen.

Bpost

Een hindernis in haar loopbaan diende zich vorig jaar aan met de mogelijke overname van het Belgische Bpost. In het voorjaar van 2016 werden fusiebesprekingen gestaakt, maar dat weerhield Bpost er niet van eind van het jaar een aantal biedingen te doen. PostNL wees dit – gesteund door de Nederlandse overheid, die niets zag in de fusering – telkens resoluut van de hand.

Verhagen – van huis uit juriste en econoom, opgeleid aan onder andere de Stanford University – herinnert het zich als een stressvolle tijd. ‘Het is een proces waarbij je als bestuur zorgvuldig moet handelen: voor je aandeelhouders en de andere stakeholders. Bij belangrijke besluiten met verstrekkende consequenties kijk je als bestuurder altijd nadrukkelijk naar het belang van alle partijen die bij PostNL betrokken zijn,’ aldus de topvrouw in een interview met ManagementScope.

Het is tekenend voor haar stijl van leidinggeven. De reorganisatie die tijdens haar aantreden in 2012 gaande was, legde ze stil zodat er meer tijd was om de vakbonden en ondernemingsraad achter haar besluiten te krijgen.

Digitalisering

Verhagen begon haar carrière in 1991 bij PTT Telecom als HR-manager. Na verschillende fusies en overnames binnen de postwereld stond ze aan het hoofd van Human Resource van TNT, waarna ze toetrad tot de raad van bestuur.

PostNL strijdt al jaren tegen de digitalisering. In mei komt het bedrijf met een nieuw strategisch plan. De focus ligt meer op het uitbreiden van de pakketdienst en minder op postbezorging. Tussen 1 januari 2013 en eind vorig jaar werden 217 van de 260 locaties gesloten. Nu wordt er nog verder gesneden. 

Lees ook ‘PostNL: de olifant die leerde dansen’ 

Politiek ingrijpen

‘Vanwege het tempo waarmee de postvolumes dalen, is snel politiek ingrijpen nodig om consolidatie mogelijk te maken,’ waarschuwt Verhagen in een toelichting bij de kwartaalcijfers. De hoeveelheid geadresseerde post lag afgelopen kwartaal bijna 11 procent onder het niveau van vorig jaar. Ook werden er minder kosten bespaard dan voorzien door vertraging bij de invoering van nieuwe regels en aanpassingen in het operationele proces. De totale opbrengsten gingen wel met 2 procent vooruit tot 851 miljoen euro door de gegroeide hoeveelheid verstuurde pakketjes.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

PostNL komt onder de streep 1 miljoen euro tekort. Een jaar eerder maakte het bedrijf nog 29 miljoen euro winst. Tegelijk met de aankondiging van de cijfers maakte het bedrijf bekend twee dochterondernemingen in het buitenland te verkopen: het Duitse Nexive en het Italiaanse Postcon. Volgens PostNL is dat nodig om zich meer op de Benelux te kunnen richten.

Op de schop

Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken maakte in juni bekend dat de postmarkt op de schop gaat. PostNL mag binnenkort postbezorging gaan uitbesteden. Zo kunnen brieven straks door pakketdiensten of concurrenten van PostNL, of zelfs door pizzakoeriers, worden bezorgd. ‘We moeten iets doen om te voorkomen dat een postzegel onbetaalbaar wordt,’ zegt Keijzer. Naar aanleiding van de nieuwe cijfers drukt Verhagen de overheid nu op het hart om haast te maken met deze ingrepen.