Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Harald Krüger (CEO BMW)

Onder meer BMW is momenteel onderwerp van onderzoek door de Europese Commissie. Zij zouden onderdeel zijn geweest van een kartel dat jarenlang onderling prijsafspraken maakte. Een paar dagen later blijkt dat de BMW-topman samen met Daimler-topman Dieter Zetsche bezig is met een fusie van hun autodeeldiensten. Een profiel van de CEO van BMW, Harald Krüger (52).

Een gedurfde stap is het wel, maar Krüger lijkt zeker van zijn zaak. Hij werkt al sinds 1992 voor BMW en werkte zich op van ingenieur naar CEO binnen 23 jaar. Hij bekleedde binnen die periode verschillende managementfuncties in Munich. Sinds eind 2008 is hij ook onderdeel van de raad van bestuur. De hoogste functie kreeg hij per mei 2015. Flauwgevallen Veel over deze topman is niet bekend buiten werk om. De meeste mensen zullen hem kennen van zijn ‘flauwvallen’ tijdens een autoshow in 2015 in Frankfurt. Een van zijn eerste publieke optredens, maar voordat hij het woord echt kon nemen viel hij stijl achterover en werd van het podium af geëscorteerd. Later bleek dat alles in orde was, maar een indruk had hij wel achter gelaten. Carrière Krüger lijkt een heel loyale professional, voordat hij bij BMW aan de slag ging had hij maar één baan. Als research assistent bij het Institute of Flight System Dynamics. Dat leek na een jaar toch niet te zijn wat hij wilde, toen stapte hij over naar BMW, om nooit meer weg te gaan. Compensaties Zijn compensatie heeft er misschien wat mee te maken, Krüger verdient een luttele 8 miljoen per jaar. Zijn salaris valt nog te overzien: 1,5 miljoen euro per jaar. Maar daar komen zoveel bonussen, aandelen en overige compensaties bij dat hij veel meer op zijn rekening kan wegschrijven. Digitalisering bij BMW Daartegenover staat natuurlijk wel dat hij een flinke klus te klaren heeft bij BMW. De topman is sinds zijn aantreden als CEO in 2015 bezig om de afzet te verdubbelen tot drie miljoen eenheden. Daarnaast richt Krüger zich op digitalisering van auto en IT. Nu hij samen blijkt te werken met Daimler om de autodeeldienst Car2Go (Daimler) en Drive-Now (BMW) samen te voegen, lijkt die focus wel te kloppen. De timing is wel opvallend, want momenteel ligt BMW onder vuur vanwege kartelvorming. Dat lijkt Krüger echter niet te stoppen.
Harald Krueger, BMW AG Foto: Via BMW

Een gedurfde stap is het wel, maar Krüger lijkt zeker van zijn zaak. Hij werkt al sinds 1992 voor BMW en werkte zich op van ingenieur tot CEO in 23 jaar. Hij bekleedde binnen die periode verschillende managementfuncties in München. Sinds eind 2008 is hij ook onderdeel van de raad van bestuur. De hoogste functie kreeg hij per mei 2015.

Flauwgevallen

Veel over deze topman is niet bekend buiten zijn werk om. De meeste mensen zullen hem kennen van zijn ‘flauwvallen’ tijdens een autoshow in 2015 in Frankfurt. Een van zijn eerste publieke optredens, maar voordat hij het woord echt kon nemen viel hij stijl achterover en werd van het podium afgedragen. Later bleek dat alles in orde was, maar een indruk had hij wel achter gelaten.

Carrière

Krüger lijkt een loyale professional: voordat hij bij BMW aan de slag ging had hij maar één baan. Als research assistent bij het Institute of Flight System Dynamics. Dat leek na een jaar toch niet te zijn wat hij wilde, toen stapte hij over naar BMW, om nooit meer weg te gaan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn compensatie heeft er misschien wat mee te maken, Krüger verdient een luttele 8 miljoen euro per jaar. Zijn salaris beslaat 1,5 miljoen euro, maar door de vele bonussen en compensaties komt daar nog een flink bedrag bij op.

Digitalisering bij BMW

Daartegenover staat wel dat hij een flinke klus te klaren heeft bij BMW. De topman is sinds zijn aantreden als CEO in 2015 bezig om de afzet te verdubbelen tot drie miljoen eenheden. Daarnaast richt Krüger zich op de digitalisering van auto en IT. Nu hij samen blijkt te werken met Daimler om de autodeeldienst Car2Go (Daimler) en Drive-Now (BMW) te fuseren, lijkt die focus wel te kloppen. De timing is wel opvallend, want momenteel ligt BMW onder vuur vanwege kartelvorming. Dat lijkt Krüger echter niet te stoppen.

BMW