Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Hans Roelofs (Refresco)

Volgens Refresco-topman Hans Roelofs klopt er niets van de verhalen dat PAI Investments een bod heeft gedaan op de bottelaar. Een portret.

Weinig mensen kennen Refresco. Het enige in Nederland bekende product dat het bedrijf maakt is Wicky, de sapjes voor kinderen. Maar Refresco is de grootste frisdrankproducent van Europa. Klanten zijn winkels als Aldi en merken als Pepsi. Voor hen produceert het bedrijf huis- en A-merken. In Europa komt 30% van de huismerken uit de fabrieken van Refresco en 35% van de A-merken.  Elke dag sap CEO Hans Roelofs heeft zelf zeker wat met sap. Hij drinkt het naar eigen zeggen bijna elke dag. 'Als directeur moet je affiniteit met het product hebben, anders werkt het niet,' zegt hij tegen NRC. Roelofs is CEO sinds 2007. Daarvoor zat hij twee jaar bij Dumeco, de rechtsvoorganger van vleesgigant Vion. Bij zijn aantreden was Roelofs de vijfde CEO in evenzoveel jaar. Zijn doelstelling was om het langer dan een jaar vol te houden, het werden er twee. Hij ging er naar eigen zeggen precies op tijd weg, anders had hij waarschijnlijk ruzie gekregen. Van oorsprong is Roelofs Zoöloog. Hij studeert het in Wageningen en gaat na zijn studie in 1988 aan de slag bij Nutreco. Voor het bedrijf werkt hij in Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Hij blijft er tot 2004. Rallyrijden In zijn vrije tijd is Roelofs een fervent rallyrijder. Na zijn afstuderen rijdt hij Parijs-Dakar op een Honda 500 en na zijn vertrek bij Dumeco besluit hij een half jaar niets professioneel te doen. Hij pakt zijn oude hobby weer op. In 2007 rijdt hij in een persauto mee. Als het team dat hij volgt al na vijf dagen uitvalt, wordt hij gevraagd om een team samen te stellen dat het jaar erop in de amateur klasse mee kan doen voor de prijzen. Hij accepteert. Maar als hij aan de slag gaat bij Refresco moet hij het opgeven, het bedrijf vindt de risico's te groot. Op 27 maart 2015 wordt Roelofs miljonair. Het bedrijf gaat naar de beurs en Roelofs en andere managers hebben eerder eigen geld in het bedrijf gestopt om de groei te bekostigen. Zijn aandelenpakket levert hem 5 miljoen euro op. Bij de beursgang zegt hij: 'Het enige dat we bij Refresco echt goed kunnen is dingen in flessen stoppen.'  Tienden van centen Waar Roelofs goed in is, is het vinden van geld. Voor de overnames die het bedrijf doet, maar ook binnen het bedrijf. 'Het bedrijfsresultaat wordt bepaald door tienden van centen', zegt hij. Dus probeert Roelofs continu de fabrieken efficiënter te maken en worden slimme vindingen in de ene fabriek zo snel mogelijk toegepast in de overige 26 fabrieken van het bedrijf. Het Franse private-equitybedrijf PAI meldt zich voor het eerst in april dit jaar met een bod van 1,6 miljard euro. Roelofs wijst dit bod af omdat het geen aanknopingspunten zou bieden voor verdere gesprekken. Gevraagd of Roelofs vindt dat er beschermingsconstructies zouden moeten komen voor bedrijven antwoordt hij van niet: Dit bedrijf is ontstaan in een vrije markt', zei Roelofs. Doelend op de 21 overnames die Refresco de afgelopen 17 jaar hebben gemaakt tot een concern met meer dan €2 mrd omzet. 'We vinden dat we die vrije markt nodig hebben. We hebben ervoor gekozen geen beschermingsconstructie op te tuigen,' zegt hij tegen het FD. Geen nieuw bod Vrijdag meldde persbureau Bloomberg dat er een nieuw bod aan zit te komen. Roelofs ontkent dit in De Telegraaf. 'We kunnen niet reageren op geruchten. Er is geen bod van PAI. We reageren pas naar de markt als er echt iets is', zegt de topman.
Hans Roelofs Foto: Refresco

Weinig mensen kennen Refresco. Het enige in Nederland bekende product dat het bedrijf maakt is Wicky, de sapjes voor kinderen. Maar Refresco is de grootste frisdrankproducent van Europa. Klanten zijn winkels als Aldi en merken als Pepsi. Voor hen produceert het bedrijf huis- en A-merken. In Europa komt 30 procent van de huismerken uit de fabrieken van Refresco en 35 procent van de A-merken.

Elke dag sap

CEO Hans Roelofs heeft zelf zeker wat met sap. Hij drinkt het naar eigen zeggen bijna elke dag. ‘Als directeur moet je affiniteit met het product hebben, anders werkt het niet,’ zegt hij tegen NRC. Roelofs is CEO sinds 2007. Daarvoor zat hij twee jaar bij Dumeco, de rechtsvoorganger van vleesgigant Vion. Bij zijn aantreden was Roelofs de vijfde CEO in evenzoveel jaar. Zijn doelstelling was om het langer dan een jaar vol te houden, het werden er twee. Hij ging er naar eigen zeggen precies op tijd weg, anders had hij waarschijnlijk ruzie gekregen.

Van oorsprong is Roelofs zoöloog. Hij studeert het in Wageningen en gaat na zijn studie in 1988 aan de slag bij producent van diervoeding Nutreco. Voor het bedrijf werkt hij in Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Hij blijft er tot 2004.

Rallyrijden

In zijn vrije tijd is Roelofs een fervent rallyrijder. Na zijn afstuderen rijdt hij Parijs-Dakar op een Honda 500 en na zijn vertrek bij Dumeco besluit hij een half jaar niets professioneel te doen. Hij pakt zijn oude hobby weer op. In 2007 rijdt hij in een persauto mee in de Dakar. Als het team dat hij volgt al na vijf dagen uitvalt, wordt hij gevraagd om een team samen te stellen dat het jaar erop in de amateurklasse mee kan doen voor de prijzen. Hij accepteert. Maar als hij aan de slag gaat bij Refresco moet hij het opgeven, het bedrijf vindt de risico’s te groot.

Op 27 maart 2015 wordt Roelofs miljonair. Het sapbedrijf gaat naar de beurs en Roelofs en andere managers hebben eerder eigen geld in het bedrijf gestopt om de groei te bekostigen. Zijn aandelenpakket levert hem 5 miljoen euro op. Bij de beursgang zegt hij: ‘Het enige dat we bij Refresco echt goed kunnen is dingen in flessen stoppen.’

Tienden van centen

Waar Roelofs goed in is, is het vinden van geld. Voor de overnames die het bedrijf doet, maar ook binnen het bedrijf. ‘Het bedrijfsresultaat wordt bepaald door tienden van centen’, zegt hij. Dus probeert Roelofs continu de fabrieken efficiënter te maken en worden slimme vindingen in de ene fabriek zo snel mogelijk toegepast in de overige 26 fabrieken van het bedrijf.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het Franse private-equitybedrijf PAI meldt zich voor het eerst in april dit jaar met een bod van 1,6 miljard euro. Roelofs wijst dit bod af, omdat het geen aanknopingspunten zou bieden voor verdere gesprekken. Gevraagd of Roelofs vindt dat er beschermingsconstructies zouden moeten komen voor bedrijven antwoordt hij van niet: Dit bedrijf is ontstaan in een vrije markt.’ Doelend op de 21 overnames die Refresco de afgelopen 17 jaar hebben gemaakt tot een concern met meer dan 2 miljard euro omzet. ‘We vinden dat we die vrije markt nodig hebben. We hebben ervoor gekozen geen beschermingsconstructie op te tuigen,’ zegt hij tegen het FD.

Geen nieuw bod

Vrijdag meldde persbureau Bloomberg dat er een nieuw bod aan zit te komen. Roelofs ontkent dit in De Telegraaf. ‘We kunnen niet reageren op geruchten. Er is geen bod van PAI. We reageren pas naar de markt als er echt iets is’, zegt de topman.