.nl | .be

Business

In het nieuws: Edo Beukema (hoofd inkoop Hudson’s Bay)

Vandaag opent het Canadese warenhuis Hudson's Bay haar eerste Nederlandse winkel aan het Rokin. Een profiel van de Nederlandse inkoopmanager Edo Beukema

Edo Beukema zit in het bestuur van Galeria Kaufhof en is verantwoordelijk voor inkoop en marketing van Hudson's Bay in Nederland. Zijn standplaats is Keulen, wat hem een plaats oplevert in MT's lijst met wereldmanagers. Toch kent het Nederlandse retaillandschap weinig geheimen voor hem. Van 1988 tot 2014 werkte Beukema bij De Bijenkorf in dezelfde functie. Hij maakt de transformatie van het warenhuis mee naar het luxe shoppingparadijs dat het nu is. Dure winkel Bij het 140-jarig bestaan van de Bijenkorf in 2010 zegt hij het volgende erover in Het Parool:  'Het is niet zo dat we specifiek een dure winkel worden. Als we besluiten om met een merk als Mexx te stoppen, vervangen we dat bewust niet door een duur label maar door een merk in dezelfde prijsklasse; zo werd onlangs Ted Baker toegevoegd. Wanneer we alleen maar high end merken zouden voeren, zouden we van onze klanten vervreemden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het huismerk is voor ons net zo belangrijk als een merk als See by Chloé. Uit onze klantenwaarderingsonderzoeken blijkt dat de nieuwe koers die we ingeslagen zijn, succesvol is. Ons merkenportfolio wordt veel beter gewaardeerd.'  In 2014 wordt Beukema vervangen door House of Fraser-directeur Allan Winstanley. Waarom hij vertrok wordt niet bekend gemaakt, de Bijenkord doet daar geen uitspraken over. Bij Galeria Kaufhof, dat dan nog eigendom is van de Metro Group krijgt hij bij de Bijenkorf had. Hudson's Bay Een jaar na zijn aantreden wordt Galeria Kaufhof gekocht door het Canadese warenhuis Hudson's Bay. Kaufhof heeft in Duitsland 137 vestigingen. In 2016 maakt Hudson's Bay bekend naar Nederland te komen. Op dinsdag gaat de eerste vestiging open in Amsterdam, donderdag gaan Rotterdam en Den Haag open. Later deze maand volgen vestigingen in Leiden, Breda, Maastricht, Almere, Zwolle, Den Bosch en Tilburg. Nederland dient als een proeftuin voor de rest van Europa. Er wordt de komende jaren een miljard euro in de Duitse markt geinvesteerd. 'In Duitsland moeten we echt aan de slag. Daar gaan we de komende drie jaar vernieuwen.' In NRC Handelsblad noemt Beukema dat lastig omdat ze met bestaande warenhuizen moeten werken. 'In Nederland konden we vanaf scratch beginnen.'