Business

In het nieuws: Brent Shafer (CEO USA Philips)

De Philips-fabrieken in de Verenigde Staten die defibrillatoren maken, staan onder verscherpt toezicht van de overheid. Daarnaast mogen ze de defibrillatoren voorlopig niet meer produceren. Aan het hoofd van Philips USA staat de Amerikaan Brent Shafer (60), wie is hij? Een profiel.

Amerikaan Brent Shafer (60) werkt al zijn hele leven bij healthcare-bedrijven. Hij geldt inmiddels zelf ook als expert op dit gebied en blogt regelmatig over de toekomst van deze branche. Vooral de rol van technologie ter verbetering van zorg vindt hij interessant. Health care Shafer studeerde aan de University of Utah (West-Amerika) en startte zijn carrière bij een kinderziekenhuis in Utah. Daarna bekleedde hij veel managementfuncties binnen de gezondheidsbranche. Zo was hij hoofd van de afdeling patiëntenzorg techbedrijf bij Hill-Rom, had hij verschillende sleutelfuncties bij GE Medical Systems en werkte hij voor de medische producten-afdeling van Hewlett-Packard. Philips In 2005 begon zijn carrière bij Philips. Hij startte als VP Noord-Amerika en werd later CEO van de healthcare-afdeling. In 2014 kreeg hij promotie en werd hij benoemd tot CEO van Philips Noord-Amerika. Daarmee is hij verantwoordelijk voor zo’n 22.000 medewerkers. Hij focust zich op groeimogelijkheden, marktuitbreiding en de branding van Philips als merk in de omgeving. De website van Philips USA noemt hem de juiste man voor de baan vanwege zijn vermogen om 'innovatieve verdienmodellen te bedenken in een veranderende tijd.' Aan Shafer de taak om het bedrijf door een transitie te leiden. Philips verlegde de afgelopen jaren de focus naar healthcare, een totale omslag van de oorspronkelijke core business: verlichting. In een interview met CEO Forum laat Shafer zich uit over de periode van transitie bij Philips. ‘We hebben de keuze gemaakt om onze focus te verleggen van verlichting naar healthcare. Ons businessmodel veranderde en daarmee de hele organisatie. Bovendien speelden  veranderingen in de markt ook mee: we moesten van een product naar een service gaan.’ Bedrijfscultuur Dat had ook z’n weerslag binnen de bedrijfscultuur van Philips. Bovendien moesten medewerkers van overgenomen bedrijven ook mee in de transitie. Dat was lastig, volgens Shafer. ‘We probeerden gemeenschappelijke grond tussen iedereen te vinden. Daarnaast stelden we een heldere missie en visie: hier gaan we naartoe. Ik denk dat iedereen zich hierin kon vinden en erin geloofde, anders was het niet gelukt. Bovendien hebben wij een erg zorgzame bedrijfscultuur. De normen en waarden van de mensen die bij ons werken, passen daarbij.’ Stop defibrillatoren Nu blijkt dat er juist binnen de health care-divisie een probleem is. De productie van defibrillatoren, apparaten die worden gebruikt bij reanimatie, gaat niet volgens de regels. Bij eerdere inspecties van keuringsdienst FDA bleek dat niet aan alle kwaliteitseisen werd voldaan. Het Amerikaanse ministerie van Justitie trad vervolgens namens de FDA op. Philips heeft nu met het ministerie afgesproken geen defibrillatoren meer te produceren tot aan alle eisen wordt voldaan.

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >