Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Boukje Taphoorn (CMO Bol.com)

Goudhaantje Margeret Versteden legt haar functie als chief marketing officer bij Bol.com neer. Per maart 2018 wordt zij opgevolgd door Boukje Taphoorn (42), die nu nog bij Google werkt. Wie is de nieuwe CMO van Bol.com? Een profiel.

Goudhaantje Margeret Versteden legt haar functie als chief marketing officer bij Bol.com neer. Per maart 2018 wordt zij opgevolgd door Boukje Taphoorn (42), die nu nog bij Google werkt. Wie is de nieuwe CMO van Bol.com? Een profiel.
Foto: Vimeo

Het liefst alles digitaal, lijkt de lijfspreuk van Boukje Taphoorn te zijn. Zo lanceerde ze begin dit jaar tijdens haar functie als Industry leader integrated marketing bij Google de YouTube Ads Leaderboard-ranglijst: een lijst met de populairste videoreclames op YouTube. Met als bedoeling om mensen in te laten zien dat YouTube enorm bereik voor merken kan opleveren. Op de Week van de Ondernemer sprak ze de aanwezigen toe: denk digitaal. Ontwerp je een nieuwe website of bouw je een webshop? Maak het hoofdzakelijk voor mobiel, want desktops en computers zijn uit. En Google is je beste vriend.

Google

Boukje Taphoorn studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam en startte haar carrière bij Unilever als brand manager, waarvoor ze ook een tijdje vanuit Londen werkte. Daarna zat ze een aantal jaar bij reclamebureaus Wieden + Kennedy en KesselsKamer, voordat ze in 2012 overstapte naar Google. Taphoorn begon daar als Industry head branding en werkte zich op naar haar huidige functie: Industry leader intedrated marketing.

Bij Google was Taphoorn verantwoordelijk voor de sectoren FMCG, automotive, consumer electronics en food retail. Samen met haar team hielp ze organisaties om de transitie te maken naar marketing in het digitale tijdperk. Bij Bol.com wordt ze verantwoordelijk voor marketingcommunicatie en brand management, business development, customer & partner service en bol.com retail media groep.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Managementstijl

Tijdens die verschillende functies deed Taphoorn flink wat managementervaring op. In een interview met Junior Strategy zegt ze hierover: ‘Managers zijn vaak bang om feedback te geven aan hun medewerkers, omdat ze bang zijn iemand mensen te kwetsen met kritiek. Als je feedback mist, moet je daar gewoon om vragen. Start het gesprek zelf en geef de manager daarmee een opening om opbouwende kritiek te leveren.’

Bol.com

Met haar komst wordt het Management Team van Bol.com weer compleet gemaakt. Haar voorganger, Margeret Versteden, schuift een functie op naar directeur Winkels (CCO). De nieuwe algemeen directeur van Bol.com, Huub Vermeulen, laat weten heel blij te zijn met de managementervaring van Taphoorn. Daarnaast zou haar persoonlijkheid goed bij het bedrijf passen: ‘energiek, teamgericht en vooruitstrevend’. Taphoorn reageert zelf ook: […] ‘Het fascineert mij hoe technologische ontwikkelingen continu kansen creëren voor een nog persoonlijkere en betere winkelervaring. Mijn achtergrond en passie voor zowel merken als technologie komen dan ook heel mooi samen in deze rol.’