Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw exportproduct: filebestrijding

Technologiebedrijven en kennisinstellingen zetten de schouders onder een nieuw exportproduct: filebestrijding. TomTom, NXP c.s. krijgen een echte snelweg als testbaan.

 

Sorry Noord-Brabant, de A270 was dit weekeinde afgesloten voor gewoon verkeer. TNO en High Tech Automotive Systems (HTAS, de club van automotive bedrijven) hadden het asfalt nodig voor hun Grand Coöperative Driving Challenge (GCDC). Een wedstrijdje waarin deelnemers moesten laten zien hoe je met toptechniek een betere doorstroming en veiligheid van het verkeer realiseert.

Fileproef

Ergens langs de A270 staat een auto in de fik. Spectaculair, dus een 'kijkfile' is onvermijdelijk. Vanaf een viaduct kon het publiek zondag perfect zien, wat de gevolgen zijn als de eerste passant lichtjes afremt, waarna de volgende wagen weer iets verder afremt tot de boel tot stilstand komt. Zo zijn ze getuige van een wetenschappelijk experiment: als je exact weet hoe files ontstaan, kun je ze ook beter bestrijden.

TomTom, NXP, TNO

Die A270 zal namelijk wel vaker worden afgesloten. In hetzelfde waarin de coöperatieve driving challenge werd gehouden, tekenden namelijk 20 bedrijven, kennisinstellingen en wegbeheerders uit de regio (Eindhoven is niet alleen maar Philips en ASML c.s., trek Helmond erbij en je hebt een automotive powerhouse) een pact om een permanente testomgeving in te richten voor slimme verkeerssystemen. Doel is de ontwikkeling van innovatieve mobiliteitstoepassingen te versnellen en ‘de Nederlandse toppositie in Europa te versterken’.

Snelweg als testomgeving

SPITS, een consortium voor 'slimme mobiliteit' van onder meer TNO, TomTom, NXP, Logica, DAF, IBM en Rijkswaterstaat, heeft inmiddels camera’s met zenders en ontvangers geplaatst. Daarmee kunnen praktijktests zoals de fileproef worden gemonitord en geanalyseerd vanuit een controlekamer op de High Tech Automotive Campus in Helmond. De permanente testomgeving heeft als werktitel Dutch Integrated Testsite Cooperative Mobility (DITCM). 

Challenge: auto's die communiceren

Een voorproefje van wat mogelijk is als auto's met elkaar praten, gaven de deelnemers aan de Challenge alvast. Negen internationale teams lieten hoe hun auto's automatisch rekening met elkaar houden tijdens het rijden door met elkaar te communiceren. Onder meer het team Futurum van de Universiteit Twente kwam met een systeem dat in staat is onder bijna alle omstandigheden zijn snelheid aan te passen op basis van de informatie afkomstig van de hem omringende voertuigen.

Circuit: stad en snelweg

Voor de wedstrijd zelf werden de teams verdeeld over twee rijtjes van 5 auto's. Die werden in de stad van stoplicht naar stoplicht gereden en moesten op de snelweg een 'shockwave'-proef ondergaan, zoals met het brandende autowrak gedemonstreerd. Door de volgorde van de wagens te wisselen, kon worden uitgemaakt welk voertuig de kortste file veroorzaakte, de colonne het minste ruimte liet innemen op de weg en het snelst het rijtje alngs de stoplichten loodste. Uiteindelijk werd AnnyWay, een team rond de Universiteit van Karlsruhe, de winnaar.

AnnyWAY

De Duitsers met hun met elektronica volgepakte Passat zijn dan ook niet van de straat. Met hun robot-auto haalden ze eerder al de finale van de legendarische DARPA Grand Challenge, waarin voertuigen volledig autonoom een pittig parcours moeten afleggen. Team AnnyWAY bewees, dat het dus ook uitstekend niet-autonoom kan voorthobbelen.

De praktijk

Een fraaie showcase, maar voordat de praktijk coöperatief rijden mogelijk maakt, moet er nog wel wat gebeuren. Maurice Kwakkernaat van challenge-organisator TNO: "de deelnemers hebben vooraf alle informatie gekregen over de te gebruiken communicatiestandaard, plus een set van data die ze tijdens het rijden moesten kunnen uitwisselen. In de weken voor de race hebben ze nog hard moeten testen om alles goed op elkaar en op de auto's af te stemmen." Wat Kwakkernaat betreft, wordt de challenge een blijverdje. "Er is enorm veel internationale belangstelling vanuit de auto-industrie en universiteiten. Dit moet om de twee jaar wel voor herhaling vatbaar zijn.'"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.