Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nederlanders maken tv sociaal

Ex Machina Games wil social media koppelen aan de tv. Het Nederlandse bedrijf  nam eerder dit jaar een Amerikaanse concurrent over, een eerste stap in een wereldwijde groeistrategie.

 

Ex Machina Games is actief in de ontwikkeling van systemen voor multiplayer games gekoppeld aan tv-programma's. Zo kunnen vele duizenden mensen tegelijk vanuit hun eigen huiskamer meespelen of contact onderhouden met hun eigen sociale online netwerk via een 'scherm in je tv-scherm.'

PlayToTV

Het positioneert zich als een soort alternatief voor Twitter en Facebook. Programma's zijn nu van die media afhankelijk als ze realtime sociale media omgeving willen toepassen. Ex Maxchina zegt met zijn gameconcept een alternatief concept te pakken te hebben: PlayToTV, dat synchroon onderdeel is van een uitzending. Het bedrijf heeft de ambitie de wereldmarkt te veroveren met zijn dienst.

Amerikaanse overname

De eerst stap is de verkoop van hun gamesconcept aan tv-zenders en entertainmentbedrijven. Ex Machina verschafte zich dit jaar met een overname toegang tot de vooruitstrevende Amerikaanse markt. Ceo en mede-oprichter Jeroen Elfferich legt uit hoe en waarom Ex Machina hoe deze stap bijdraagt aan de realisering van zijn groeistrategie. In technologisch en commercieel opzicht is het belangrijk om in de VS aanwezig te zijn, zegt Elfferich. Microsoft was al een klant en Ex Machina was daarom op zoek naar mogelijkheden om zich daar in de buurt te vestigen.

AirPlay

"AirPlay was een bedrijf dat we in het vizier kregen. Zij deden ongeveer hetzelfde als wij, maar qua financiering was dat bedrijf agressiever dan wij met meerdere investeringsmaatschappijen aan boord. De markt was kennelijk nog niet klaar voor grootschalige introductie en uiteindelijk hebben ze het niet gered. We zijn toen in gesprek gegaan met de curator en hebben alles overgenomen." Elfferich wil niet zeggen hoeveel betaald is voor de overname, wel dat het uit eigen middelen gefinancierd is.

TV missing link

"De Verenigde Staten zijn natuurlijk het medialand bij uitstek. Er zijn veel startups in deze markt, terwijl grote partijen als Google TV en Apple TV de markt openbreken. Ze zijn aan de winnende hand in de slag om mobiel internet, maar traditionele televisie is voor deze partijen nog een missing link. Voor dit soort bedrijven kunnen wij een koppeling maken tussen televisie en internet, waarbij we tv-kijkers sociale interactie bieden via hun mobiele apparaten. Dan kunnen ze chatten met hun vrienden, live stemmen bij een talentenjacht of meedoen met een quiz. Voor adverteerders is het ook heel interessant, omdat kijkers de producten in beeld direct kunnen bestellen en afrekenen."

VK, Azië

De internationale ambities van Ex Machina reiken verder dan de VS, vertelt Elfferich. Hij zegt te werken aan enkele projecten in het Verenigd Koninkrijk, omdat ook die markt een voorloper is met innovatieve toepassingen in de media. Ex Machina kijkt ook naar mogelijkheden in Azië, waar Elfferich met de hoge penetratiegraad van mobiel internet daar wel kansen voor zijn bedrijf ziet. "Het kost alleen wat meer tijd om ons zo'n andere cultuur eigen te maken."

Eigen geld

Elfferich is samen met mede-oprichter Frank van Oisterwijk eigenaar van Ex Machina. Het bedrijf verwacht voor dit jaar een omzet tussen "1 miljoen en 3 miljoen euro". Tot nu toe hebben ze de groei sinds de oprichting in 2001 gefinancierd uit de omzet van betalende klanten en met de opbrengst van hun vorige bedrijf Netlinq.

Bekijk hieronder een presentatie die Elfferich onlangs gaf over zijn business:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.