Nederlandse technologiebedrijven scoorden ook goed in de Deloitte Technology Fast500 EMEA. Service2Media behaalde de hoogste Nederlandse notering en eindigde op de 14e plaats.
Dit werd gisteravond bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Fast500 Award Ceremony te Londen. De Deloitte Technology Fast500 is de jaarlijkse competitie voor snelgroeiende technologiebedrijven uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het Nederlandse Service2Media is specialist in mobiele diensten via smartphone en sms. Het bedrijf behaalde in oktober nog de eerste plaats van Nederlandse Fast50 en verdient de 14e plaats in Fast500 met een omzetgroei van 4762,55 procent over de afgelopen vijf jaar. Winnaar van de Fast500 met een groeipercentage van 26.884,68 procent is het Britse softwarebedrijf Mobile Interactive Group (MIG), een branchegenoot van Service2Media.
Aandeel Nederlandse bedrijven
"Het aandeel Nederlandse bedrijven in de Fast500 is de afgelopen vijf jaar opvallend consistent. Wij zijn er trots op dat Nederland wederom met meer dan vijftig bedrijven goed vertegenwoordigd is in de Technology Fast500. Het bewijst maar weer dat Nederlandse bedrijven op technologisch gebied koplopers zijn, zegt Daan Witteveen, partner bij Deloitte en programmaleider Technology Fast50. De Fast500 telt in totaal 52 Nederlandse technologiebedrijven. Naast Service2Media heeft ook Morphis (38) een plaats in de top 50 weten te bemachtigen.
Gigantisch groeipercentage
De gezamenlijke Fast500-bedrijven realiseerden in vijf jaar tijd een gemiddeld groeipercentage van 1192 procent. Witteveen: "Hoewel het gemiddelde groeipercentage lager uitvalt dan in 2009, zien we nog steeds enorme groei binnen de Fast500 in een economisch gezien uitdagende periode. De mobiele technologie en software branches toonden zich bijzonder robuust."
Technology Fast500 CEO survey
Naast de ranking werd ook de Technology Fast500 CEO survey gepresenteerd, een jaarlijks onderzoek gehouden onder ceo’s van de Fast500 bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat 60 procent van ondervraagde ceo’s het komend jaar een zwakke groei van de economie verwacht. Bijna een derde voorspelt een sterke groei.
Vergroting van de groei
Om de groei van hun bedrijf het komend jaar te vergroten, zullen de Fast500 bedrijven vooral nieuw personeel in dienst nemen, nieuwe producten lanceren en nieuwe geografische markten betreden. Opvallend is verder dat meer dan de helft van de bedrijven het komend jaar geen kapitaal zegt aan te trekken. De CEO’s zien verder de grootste uitdagingen in het werven van geschikt talent en verhoogde belastingtarieven.
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.
Pleun Opperman (29) volgt haar vader op bij het Bredase groeikanon Parakar
Het gaat hard met Parakar. De omzet van het Bredase hr-bedrijf denderde de afgelopen jaren van 20 naar 200 miljoen euro. Nu neemt de 29-jarige Pleun Opperman het stuur over van haar vader Johan. 'Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom.'
Dat Pleun Opperman aan het roer zou komen te staan van een groeibedrijf, opgericht door haar pa, daar zag het tien jaar geleden nog helemaal niet naar uit. Vader Johan bestierde een eenmansbedrijfje en Pleun had net haar bachelor Gezondheidswetenschappen afgerond. Wel een diploma op zak, maar nog geen uitgestippeld carrièrepad.
Dat veranderde toen ze vervolgens voor de master Health Food Innovation koos. ‘Ik volgde colleges over het starten en schalen van een bedrijf en de dilemma’s die je dan allemaal tegenkomt. Pas toen werd het ondernemerschap in mij aangewakkerd.’
De start van Parakar
In diezelfde periode – we schrijven de jaren 2015-2017 – gaat het ook met het bedrijf van vader Johan ineens heel hard. In de jaren ervoor opereert hij nog als eenpitter. Opperman senior is consultant die kenniswerkers naar Nederland haalt, uit India met name. Hier regelt hij alles voor deze expats en de bedrijven, van een visum tot verzekeringen en de fiscaliteiten.
In 2015 vraagt een zakenrelatie aan hem of hij ook in staat is om buitenlandse bedrijven te ontzorgen bij het verlonen van Nederlands personeel. Die ene vraag blijkt de pivot die alles doet veranderen. ‘Hij heeft speciaal hiervoor Employer Off Record ontwikkeld, een product waarmee bedrijven het werkgeverschap in het buitenland kunnen uitbesteden.’ Na Nederland volgen al snel nieuwe klantvragen uit Ierland, Duitsland, Frankrijk en Spanje onder meer.
Administratief geneuzel
Zo helpt Parakar bedrijven om in heel Europa aan de slag te gaan. ‘Dat doen we door al het gedoe eromheen weg te nemen. Wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar Spanje, dan begint dat vaak met het oprichten van een entiteit. Daar komt veel administratief geneuzel bij kijken. Met ons platform regel je alle juridische en fiscale randzaken.’
Een flink deel van de diensten die Parakar levert, gaan inmiddels over het aannemen van personeel. ‘Een bedrijf vindt talent in het ene land of verplaatst personeel naar een ander land. Daar komen immigratietrajecten bij kijken. Wij zorgen dan voor al het papierwerk.’
De processen die Opperman hier beschrijft zijn doorgaans gortdroog en tamelijk suf. Het zijn taken waar weinig mensen echt warm voor lopen, zeker ondernemers niet. De echt grote bedrijven hebben hier vaak hun eigen afdelingen voor. Parakar (oud-Hindisch voor paraplu) richt zich dan ook meer op de small en medium enterprises.
Vergelijking met Remote
Maar wacht even, die kunnen toch ook bij Remote terecht, het do-it yourself hr-platform van Job van de Voort? Opperman vertelt veel bewondering te hebben voor het bedrijf, maar de zaken net iets anders aan te vliegen.
‘Wij zijn meer people-driven. De uitdagingen van onze klanten gaan ook over het oprichten van buitenlandse entiteiten. Ze zijn vaak wat complexer en daarom lastig in één platform te vangen. Onze teamleden zijn dan ook echt relatiemanagers die meer leveren dan enkel een kant-en-klare oplossing.’
Als voorbeeld noemt ze de benchmark-onderzoeken die Parakar aan het productportfolio heeft toegevoegd. Die gaan onder meer over salarisniveaus en pensioenregelingen. Zo kan een Duits bedrijf bijvoorbeeld snel zien wat een marktconform pensioen is voor een medewerker uit Argentinië.
Ook het verdienmodel steekt anders in elkaar. Waar Remote kiest voor subscription rekent Parakar met een fee voor de dienstverlening. ‘Dit is een business waar vertrouwen heel belangrijk is. We zijn daar in onze communicatie dan ook heel open in. Klanten zien precies wat het ons kost en hoeveel we doorberekenen.’
Zeven jaar geleden beleefde Pleun Opperman haar eerste werkdag bij het bedrijf van haar vader. Ze begon er op de administratie-afdeling, als bijbaantje. Na een jaar of drie freewheelen liet ze haar thuis haar interesse doorschemeren om de boel uiteindelijk over te nemen. Dit jaar moet het gebeuren.
‘In de praktijk heeft mijn dochter al de leiding over het bedrijf. Er moeten juridisch nog een paar stappen gezet worden en dan is het later dit jaar ook officieel een feit’, vertelt Opperman senior.
Een concreet groeipad was er tot voor kort eigenlijk niet. De groei die Parakar tussen 2019 en 2022 doormaakte – van 20 miljoen naar een nulletje erbij – is het bedrijf volgens Pleun Opperman min of meer overkomen.
‘Aan het begin van de coronacrisis dachten we nog: we gaan failliet. Maar het kwartje viel precies de andere kant op. Veel buitenlandse medewerkers gingen naar huis, maar bleven daar wel voor het bedrijf werken. Wij konden dat van A tot Z faciliteren en zijn zo jaar op jaar verdriedubbeld.’
Groeistrategie van Parakar
In 2023 maakte die omzet overigens een kleine duikvlucht, van 200 naar circa 150 miljoen. Dat had volgens Opperman vooral te maken met het verslechterde investeringsklimaat voor techbedrijven, die als gevolg daarvan moesten reorganiseren. Dit jaar verwacht het bedrijf weer te gaan plussen.
‘Als je zo hard groeit, dan raak je ook een beetje in jezelf gekeerd. Daar kun je meestal weinig aan doen, dat is een automatisch proces. We hebben nu nóg meer klantfocus en een duidelijk groeiplan’, aldus de kersverse ceo. Parakar telt nu ongeveer zestig medewerkers, verspreid over elf Europese landen. In de groeiplannen gaat dat aantal binnen enkele jaren richting de honderd.
En vader Johan, is al bekend wat hij nu gaat doen? Daar wordt nog over gesproken, vertelt Pleun. ‘Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien hij zó vervlochten is met dit bedrijf. En ik geef toe: met zijn ervaring is hij in veel gevallen nog steeds onze beste productspecialist.’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.