Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT1000: Zo word je de beste dienstverlener van Nederland

Klantgericht zijn, de beste in je vak en een weergaloze executie: dat alles moet een dienstverlener op orde hebben om door te stoten tot de top. Wie de beste zijn? Dat onderzoeken MT en de UvA jaarlijks, met de MT1000.

MT1000 2020

Leiderschapsplatform MT is deze week gestart met zijn jaarlijkse onderzoek naar de beste zakelijke dienstverleners van Nederland: de MT1000. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de vakgroep van prof. Henk Volberda van de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT, onder circa 5000 zakelijke beslissers.

Zakelijke beslisser? Doe nu mee aan het MT1000-onderzoek

Waardestrategieën

Aan hen wordt gevraagd de dienstverleners waarmee ze zaken doen te beoordelen op een paar belangrijke aspecten: om te beginnen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Dat sluit aan bij het model met waardestrategieën van Michael Treacy en Fred Wiersma. In hun Customer intimacy and other value disciplines hameren zij erop dat elk bedrijf moet streven naar een nummer 1-positie in zijn markt op al deze gebieden. 

Tot slot wordt de deelnemers aan het MT1000-onderzoek gevraagd om hun leveranciers te waarderen op een schaal van 0 tot 10, met de bekende vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u deze dienstverlener zou aanbevelen aan een vriend of collega?” Daaruit rolt de bekende Net Promotor Score (NPS), die ook meetelt in de ranking. 

Alle branches van dienstverlening

De MT1000 zet alle dienstverleners op een rij, maar deelt de resultaten ook in naar alle branches binnen de dienstverlening: consultancy en alle specialismen daarbinnen, idem voor financiële dienstverleners, digitale dienstverlening, facilitaire dienstverlening en HR. Een goede positie in de MT1000 is veelzeggend, want als respondenten kwalificeren zich alleen beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de bedrijven die ze beoordeelden. 

Volberda, hoogleraar Strategic Management & Innovation: ‘Je moet als dienstverlener zorgen voor tevreden klanten die je bij een onderzoek als dit weten te herinneren. Ten tweede moet je een goed product hebben, klantgericht zijn en zeer efficiënt werken. Op al die punten zul je hoog moeten scoren om in de MT1000 een goede positie te verwerven. We gaan ervan uit dat slimme bedrijven in staat zijn op al deze terreinen te maximaliseren.’

Sales Improvement Group winnaar

In 2019 ging Sales Improvement Group, een advies en trainingsbureau op het gebied van sales, er met de hoofdprijs vandoor. Maar ook viel op dat vier bedrijven zich wisten te handhaven in de top 10: The Executive Network, iDeal, ING Private Banking en Vattenfall (voorheen Nuon). Ook opvallend: naast Sales Improvement Group kwamen we in de top van de ranglijst niet veel spelers uit de categorie advies en consultancy tegen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zakelijke beslisser? Doe nu mee aan het MT1000-onderzoek

De digitale dienstverleners werden daarentegen relatief goed gewaardeerd: zij namen vier van de top 10 plaatsen in. Daarbij moet wel aangetekend worden dat ze in aard verschillen: naast TransIP vinden we cloudaanbieder Amazon Web Services, hardwarefabrikant Samsung en Nyenrode, die zich met een deel van haar opleidingenaanbod richt op digitale transformatie en daarmee hoog wordt gewaardeerd door klanten. ‘Je zou eruit kunnen afleiden, dat digitale diensten steeds belangrijker worden voor de bedrijfsvoering, en daardoor ook hoger gewaardeerd zijn’, aldus Volberda.