Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT Verkiezingen: Meest opvallende vertrek van 2018

Van een carrière waarin alles is bereikt tot een reorganisatie of schandaal: er waren dit jaar weer genoeg redenen voor managers om hun biezen te pakken. Wiens vertrek was volgens jou het meest opvallende van 2018?

MT Verkiezingen Meest opvallende vertrek 2018

Dit zijn de genomineerden voor het meest opvallende vertrek:

 

1. Karin Bergstein (ASR Nederland)

Een wijziging in de bestuursstructuur van verzekeringsmaatschappij ASR zorgt er dit najaar voor dat Karin Bergstein dit bedrijf na acht jaar verlaat. De ‘dame van disruptie’ richt zich tijdens haar tijd in de raad van bestuur op diversiteit. Daarnaast houdt ze zich bezig met technologische veranderingen en hoe bedrijven zich daar tegen kunnen wapenen. In een interview hierover met Management Scope spreekt ze de volgende, bijna voorspellende, woorden uit: ‘bedrijven moeten zich anders organiseren om in te spelen op het tempo van technologische verandering.’ In de reorganisatie van ASR vervalt haar functie, die van COO.

2. Dick Boer (Ahold Delhaize)

In juli van dit jaar neemt de man die Ahold terugbracht in rustig vaarwater afscheid. Dick Boer werkt voor zijn aftreden twintig jaar bij het bedrijf. Hiervan staat hij zeven jaar aan het hoofd van het levensmiddelenconcern. De ‘kruidenier pur sang’ wordt geboren in het Zeeuwse Axel, waar zijn vader een supermarkt heeft. Albert Heijn verkeert in 2003 door een boekhoudschandaal in zwaar weer als Boer aantreedt. Hij weet de positie van de supermarktketen te versterken en wordt de hoogste baas bij Ahold. In deze rol koopt hij webwinkel Bol.com en bewerkstelligt hij de fusie met het Belgische Delhaize. Boer blijft als adviseur aan Ahold verbonden.

3. Casper Meijer (Blokker)

Net als Hema beleeft ook Blokker dit jaar turbulente tijden. Een ‘verschil van inzicht’ zorgt er eind juni voor dat bestuursvoorzitter en directeur Casper Meijer opstapt. Meijer treedt in 2016 aan als CEO van Blokker Holding. Een jaar later wordt hij ook directeur van alle Blokker-winkels. In 2017 begint de ontmanteling van Blokker Holding, als Meijer winkeldochters zoals Intertoys in de etalage zet. Hiernaast stelt de topman een ambitieus overlevingsplan op voor de Blokker-winkels. Hij wil 400 winkels voorzien van een nieuw interieur én is het brein achter de spraakmakende reclamecampagne waarin Sex and the City-ster Sarah en Manolo Blahnik-liefhebber Jessica Parker bij Blokker blijkt te winkelen. Inmiddels heeft de familie Blokker ook de keten zelf te koop gezet.

4. Paul Polman (Unilever)

Eind december treedt de topman van levens- en wasmiddelenconcern Unilever terug. Paul Polman heeft dan een roerig jaar achter de rug. Hij ziet zijn imago afbrokkelen van groene held naar boze kapitalist, met een interview in het AD als toppunt. De voorwaarde aan het kabinet om de dividendbelasting af te schaffen om het Unilever-hoofdkantoor binnen te halen zorgt voor een politieke crisis. Als de topman in 2008 aantreedt bij het Brits-Nederlandse bedrijf is het zijn doel de omzet van Unilever te vergroten, terwijl hij de ecologische voetafdruk halveert. Hij krijgt de bijnaam Captain Planet. Ook schaft hij de kwartaalcijfers af, om minder afhankelijk te zijn van snelle resultaten. In 2017 wijzigt hij toch zijn koers en komt hij aandeelhouders tegemoet, onder andere door voor miljarden eigen aandelen op te kopen en te kiezen voor één hoofdkantoor.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Tico Schneider (HEMA)

Tico Schneider is net anderhalf jaar directeur van Hema Nederland als kersverse eigenaar Marcel Broekhoorn hem in november de deur wijst. Investeerder Broekhoorn halveert bij zijn aantreden de Hema-directie van acht naar vier leden. De actie moet het concern helpen om slagvaardiger te opereren. Schneider doet er bij Hema 17 jaar over om op te klimmen van assistent winkelmanager naar directeur. Zijn keerpunt beleeft hij in 2015, als hij hoofd E-Commerce wordt. De samenwerking tussen online en offline is in deze rol een belangrijk én geslaagd stokpaardje voor hem. Volgens het concern heeft de webshop van Hema onder leiding van Schneider ‘een aanzienlijke groei’ doorgemaakt.