Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT-lezer verkiest Loek de Vries tot uitblinker

Ten Cate-ceo Loek de Vries is door de lezers van Management Team verkozen tot Uitblinker in barre tijden. De baas van het van oorsprong Twentse textielbedrijf versloeg Feike Sijbesma, Dick Boer, Paul Polman en Jan Aalberts met 526 stemmen ruimschoots. 

In totaal werden er 1.276 stemmen uitgebracht op vijf topmannen, die door de redactie zijn voorgeslecteerd. Feike Sijbesma (DSM) eindigde met 288 stemmen op de tweede plaats, gevolgd door respectievelijk Jan Aalberts, Paul Polman en Dick Boer (zie ook tabel De eindstand verderop). 
De Vries mag een opvallende winnaar genoemd worden. Goed, hij is een van de unsung heroes van het Nederlandse bedrijfsleven, maar hij is zeker geen celebrity-ceo die je snel bij Pauw & Witteman of Van Nieuwkerk aan tafel zult aantreffen. Hij is wel de man die een bijna failliet bedrijf in tien jaar aan de eigen haren uit het moeras omhoog wist te trekken. En nu, op 61-jarige leeftijd, er gewoon nog steeds van droomt de omzet te verdubbelen nog voor hij officieel met pensioen mag.

Hollandser vind je ze niet

Ir. Loek de Vries (1951) studeerde  werktuigbouwkunde en bedrijfskunde aan de TH Twente. Hij begon zijn loopbaan in 1979 als marketeer bij bouwbedrijf Wilma Nederland. In 1986 stapte hij over naar Holec Nederland, waar hij zich bezighield met internationale marketing en business development. In 1990 begon Loek de Vries bij TenCate, als groepsdirecteur TenCate Advanced Textiles. In 1998 trad hij toe tot de raad van bestuur, waarbij hij zich concentreerde op de sector Technisch Textiel. Sinds 2000 is Loek de Vries voorzitter en CEO van de raad van bestuur van Koninklijke Ten Cate nv te Almelo. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen.
De Vries is naast zijn werkzaamheden voor TenCate ook lid van de raad van commissarissen van Hevea bv.
Hollandser dan Loek de Vries vind je ze bijna niet. Nuchter, hardwerkend, niet het type dat op een verjaardag als vanzelf alle ogen op zich gericht weet. Maar wel iemand die dingen voor elkaar weet te krijgen en zich nergens te goed voor voelt. Toen het 2 jaar geleden even niet zo goed ging bij de divisie kunstgras van het Twentse textielbedrijf, nam hij er bijvoorbeeld doodleuk zelf de leiding op zich. Niet dat toen meteen het lek boven was (de divisie was ook in 2011 nog wel een zorgenkindje), het tekent wel de mans betrokkenheid en inzet.

16 procent groei in barre tijden

Toen hij in 2000 aantrad als ceo bedroeg de jaaromzet van het bedrijf 666 miljoen. Afgelopen jaar, toch geen topjaar voor veel bedrijven, stokte de teller pas bij het recordbedrag van 1,14 miljard euro, een stijging van 16 procent in één jaar. En dat voor een bedrijf dat begin jaren 90 nog op omvallen stond en bijna ten onder ging aan hoge loonkosten, bestuurscrises en gebrek aan focus. De multinational maakte in die tijd van alles, van surfplanken tot printers en van rubber leidingen tot technische componenten, behalve één ding: winst.

Op dit moment is de Almelose multinational Ten Cate wereldwijd marktleider in kunstgrasvezels, beschermingsmaterialen en composieten voor de lucht- en ruimtevaart. In 2011 boekte de Koninklijke Ten Cate bv een winststijging van 28 procent. "Onze activiteiten hebben we goed gepositioneerd", zei De Vries onlangs op BNR. "We zijn actief in vier markten, op alle vier zijn we wereldmartkleider. Door ons onderscheidend vermogen kun je marges maken. Een fusie zit er niet in. Wij denken op eigen kracht fors te kunnen groeien. Wij nemen liever over dan overgenomen te worden."

De Vries wil binnen enkele jaren groeien naar een omzet van 2 miljard euro. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Blijvend kiezen voor innovatie

> Lees alles over M12De Vries’ grootste verdienste zit erin dat hij continu voor innovatie koos. De materialen die dat oplevert, zijn zo hightech, dat het Amerikaanse leger bijvoorbeeld nergens anders meer wil winkelen voor zijn brandwerende camouflagekleding. En dat wil wat zeggen, want zoveel buitenlandse bedrijven krijgen daar geen voet tussen de deur.
Dat kun je misschien allemaal geluk noemen, maar als het gaat om zoveel succes over zo’n lange periode, dan is dat natuurlijk geen geluk meer. Dan ben je met recht: een uitblinker, ook in barre tijden.

De eindstand

[VOTELIST GROUP="Uitblinkers: bestuurders 2011"]

Lees ook: