Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Mr. Amazon is boek van het jaar

2013 was geen groots jaar was op het gebied van businessboeken. Toch zijn er enkele juweeltjes verschenen.

Zouden we alles al weten? Zijn alle onderdelen van het managementvak afdoende beschreven? Als je de businessboekenoogst van 2013 op een rij zet, zou je het gaan denken. De boekwinkels konden weinig verrassende nieuwe publicaties op het gebied van management en organisatie op hun tafels bij de ingang leggen. Geen De Prooien of Hoe word ik een ratten. Helaas voor de boekenschrijvers hoeven de 7 gewoontes om ‘highly effective’ te worden, natuurlijk maar één keer te worden opgeschreven. Zelfs Stephen Covey zelf had daarna moeite om er nog iets aan toe te voegen. De kunst of kunde van veranderen is al zo vaak uit de doeken gedaan, dat het voor de Jaap Boonstra’s en gebroeders Ten Haves van deze wereld niet eenvoudig is om herhaling te voorkomen. Dat wil niet zeggen dat er dit jaar helemaal geen bijzondere boeken verschenen. Hieronder onze kersttips.

1. Het niet te missen boek van het jaar

Mr Amazon, Brad Stone

Er zijn mensen die denken dat het succes van Amazon gevolg is van first mover advantage. Het bedrijf was de eerste grote internetwinkel en zou zijn meegegroeid met de e-commerce. Dan vergissen ze zich in de felle concurrentie die het bedrijf in zijn bijna 20-jarige bestaan heeft ontmoet. Dat Amazon bezig is het machtigste bedrijf te wereld te worden, komt in de eerste plaats door zijn bikkelharde topman, Jeff Bezos. Zijn verhaal wordt in deze gecombineerde biografie van man en bedrijf voorbeeldig uit de doeken gedaan.

Voor wie? Iedereen geïnteresseerd in wat mensen die zo veeleisend zijn dat het irritant wordt, voor elkaar kunnen krijgen.

2. Het tweede niet te missen boek van het jaar

De big data revolutie, Viktor Mayer-Schönberger & Kenneth Cukier

Nieuwe technische ontwikkelingen gaan meestal gepaard met allerlei boeken geschreven door techneuten, maar zelden wordt technische kennis gecombineerd met een goed begrip van de toepassingsmogelijkheden. De big data revolutie is een gunstige uitzondering. Een hoogleraar en een journalist hebben hun krachten gebundeld en behandelen alle facetten van big data, compleet met veel praktijkvoorbeelden.

Voor wie? Wie big data wil begrijpen maar het niet meer durft te vragen.

 

3. Het 'ik ben er even niet'-boek van het jaar

David en Goliath, Malcolm Gladwell

Schriftgeleerden buigen zich bij elke nieuwe Gladwell over de vraag wat zijn boodschap is: gaat het boek over tegenslag? Concurrentie? Onverzettelijkheid? Over dat dyslexie misschien juist een voordeel is? In de verhitte discussie wordt de kern uit het oog verloren: dat Gladwells boeken een fijne vorm van entertainment zijn. De beste manier om een verloren uurtje mee door te brengen. Is dat boodschap genoeg?

Voor wie? Mensen die Heleen van Royen saai vinden.

 

4. Zelfhulpboek van het jaar

Verkocht!, Daniel Pink

In zijn vijfde boek doet Daniel Pink achtereenvolgens twee dingen. Eerst maakt hij duidelijk dat iedereen tegenwoordig verkoper is. Dat heeft te maken met onze veranderde functies: steeds meer mensen staan met de klanten in contact. Steeds meer mensen zijn bovendien zzp’er, en moeten dus zichzelf verkopen. Vervolgens gaat Pink in op de eigenschappen van succesvolle verkopers, en geeft daarmee een crash course verkoopvaardigheden. Door vooral te focussen op de mentaliteit van de verkoper, bereikt hij meer diepgang dan de standaard verkooptraining doet. De sleutel tot succes: zorg dat je positiviteitsratio in orde is.

Voor wie? Iedereen, want iedereen is nu verkoper

5. Veranderboek van het jaar

De beslissende voorsprong, Patrick Lencioni

Bestsellerauteur Lencioni schrijft meestal managementboeken in fictievorm, maar in De beslissende voorsprong legt hij zijn kaarten glashelder op tafel. De beste manier om een voorsprong te krijgen op de concurrentie is niet met een betere strategie of meer innovatie, maar met een betere cultuur, aldus Lencioni. Als de mensen met plezier naar hun werk komen en al hun talenten aanspreken, gaat het vanzelf de goede kant op. De sterke kant van het boek is de stapsgewijze aanpak voor cultuurverbetering die Lencioni beschrijft.

Voor wie? Managers die genoeg hebben van achterklap

 

6. Het ‘Dit gaat niet over mij’-boek van het jaar

Seks op het werk, Ria Harmelink

Waar lees je het, is de grote vraag bij dit boek. Als je het op je nachtkastje legt, gaat je (huwelijks)partner ongetwijfeld bepaalde dingen denken. Als je het op je werk laat rondslingeren, gaan de collega’s gniffelen. Liefdesrelaties op het werk komen meer voor dan we soms willen doen geloven. Er wordt hooguit besmuikt over gepraat. Daarom is Seks op het werk een nuttig boek: alle praktische problemen, die je liever niet met de directiesecretaris bespreekt, passeren de revue. Manager staat overigens op de 10de plaats op de lijst van meest sexy beroepen voor mannen.

Voor wie? Niet voor jou, natuurlijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Het 'je moet het gelezen hebben'-boek van het jaar

Antifragiel, Nassim Nicholas Taleb

De boeken van Nassim Nicholas Taleb zijn geniaal, zoals iedereen weet. Eén persoon weet nog beter dan iedereen dat ze geniaal zijn: Taleb zelf. Hij laat daarom niet na om op elke bladzijde te vertellen hoe slim de ideeën zijn die hij zometeen gaat vertellen. Het duurt meestal wel even voor die ideeën ook daadwerkelijk worden toegelicht, soms wel een paar honderd bladzijden, maar de tussenliggende tijd gebruikt hij nuttig voor uitweidingen en bespiegelingen die van zijn eruditeit getuigen. Die eruditeit is groot en een boek van Taleb is altijd een belevenis. Antifragiel gaat over de kunst van het omarmen van onzekerheid (een onderwerp dat Tim Harford ook beschreef in zijn boek Adapt uit 2011, maar dan met minder omhaal). Wat je ook vindt van Taleb, één ding staat buiten kijf: je moet zijn boeken gelezen hebben. Anders hoor je er niet bij. We hebben dus weinig keus.

Voor wie? Iedereen maar vooral slachtoffers van een skiongeluk die met gips liggen en tijd over hebben.