Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Michel Driessen: ‘De producten van Verstegen worden steeds puurder’

Kruidenmerk Verstegen was een van de vijf genomineerden voor de familiebedrijven award dit jaar. Het bedrijf werd genomineerd vanwege zijn innovaties en aandacht voor duurzaam. Een interview met de vierde generatie, CEO Michel Driessen, over het familiebedrijf, duurzaamheid en creativiteit.

Michel Driessen Verstegen
Foto: Verstegen

Verstegen Spices & Sauces B.V. is niet zo maar een fabriek waar kruiden in zakjes worden gedaan. De kruiden- en specerijenfabrikant uit Rotterdam heeft zich ten doel gesteld om de hele keten, van boer tot consument, te verduurzamen. ‘Als we ons verhaal vertellen of mensen rondleiden in het bedrijf, zijn ze verbaasd over wat er allemaal achter die zakjes kruiden zit’, zegt CEO Michel Driessen (40).

Hoe doet Verstegen dat precies, die keten verduurzamen?

‘Onze fabriek in Rotterdam zit middenin een energietransitie. De elektriciteit is al helemaal groen, ons volgende project is om in 2020 helemaal van het gas af te zijn. Dat wordt een uitdaging, want we gebruiken in onze productie veel stoom, die nu alleen opgewekt kan worden door gasbranders en water. Ook zijn we ons organisatiemodel aan het veranderen van het oude top-down model naar een model waarbij talent beter zijn weg vindt. Dat zie je al in onze sociale werkplaats, waar 150 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hun plek gevonden hebben.

In Indonesië zijn we aan het werk om honderdduizend boeren die specerijen verbouwen advies te geven over hun omgeving. We gebruiken daarvoor data over de omgeving afkomstig van satellieten. Zo weten ze bijvoorbeeld wanneer er droogte aankomt of juist regen; wanneer het tijd is om te bemesten, of de oogst te beschermen tegen ziektes. Slechts een deel van de oogst is kwalitatief genoeg voor onze standaarden. Samen proberen we dat aandeel te vergroten. Voor ons betekent dat meer producten van goede kwaliteit, en de boeren hebben meer oogst waar ze een premium prijs over krijgen.

Onze missie is mensen over de hele wereld te laten genieten van verantwoord, gezond en bovenal lekker eten. Dat kan volgens mij alleen met een transparante, eerlijke keten waar we de toekomst mee in kunnen. Het mooie is dat veel mensen bij Verstegen dat ook zien en geïnspireerd zijn om die kant op te gaan.’

Verstegen bestaat sinds 1886. Hoe ben jij in het bedrijf terecht gekomen?

‘Mijn vader heeft altijd tegen mij en mijn broer en zus gezegd dat Verstegen overnemen geen optie was. Dat deed hij om ons te dwingen een eigen pad te kiezen in het leven dat we leuk vonden. Maar mijn weg kwam altijd bij Verstegen terecht. Nooit door mijn vader, maar via via had ik altijd vakantie- en bijbaantjes bij Verstegen. Na school begon ik in het magazijn en groeide door naar sales. Uiteindelijk vroeg mijn vader: “Michel, wat denk je ervan om Verstegen over te nemen?”

Ik heb altijd heel erg tegen mijn vader opgekeken, hij heeft een prachtig bedrijf neergezet. Drie keer heb ik gevraagd of hij het zeker wist, en of hij echt dacht dat ik het zou kunnen. Hij zag de toekomst van Verstegen in mijn handen.’

Hoe merk je dat Verstegen een familiebedrijf is?

‘Ik ben nu de enige van de familie die in het bedrijf werkt, mijn broer en zus zijn wat anders gaan doen. Maar je merkt het aan de sfeer en betrokkenheid. Sommige chauffeurs bijvoorbeeld, daar ben ik nog mee meegereden toen ik 14 was. Ze zien me nog staan in mijn korte broek. Of de dames achter de machines om alles in zakjes te doen: ik heb naast hen gestaan tijdens vakantiebaantjes, en sommigen van hen werken er nog steeds.’

De jury van de familiebedrijven award keek dit jaar sterk naar innovatie. Jullie doen ook veel op dat gebied.

‘Dat vind ik het allerleukste, de ontwikkelingen op het creatieve vlak. Een van onze nieuwste dingen zijn 3D-geprinte gerechten. Scale up byFlow maakt de 3D-printers, wij de eetbare vullingen. Bijvoorbeeld voor kinderen: die houden vaak niet van rode bieten, maar hiermee kun je bietenpuree met kruiden in een vormpje printen, en dan vinden kinderen het wel lekker.

We hebben veel vakmensen, zoals een picolier; een sommelier voor kruiden. Samen weer iets vinden wat lekker is, dat is fantastisch. Op de horecavakbeurs brachten we dit jaar vier sauzen zonder suikers. Doorgaans bevat tomatenketchup 25% geraffineerde suiker. De enige suikers in onze ketchup zijn de natuurlijke suikers die in tomaten zitten, en hij is niet normaal lekker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als zoiets lukt; wordt geproduceerd, in een fles gaat, een etiket krijgt, en de markt op gaat, geeft dat echt een kick. We hebben gemerkt dat onze kwaliteit kruiden en specerijen zo hoog is, dat je geen zout of suiker nodig hebt als je een goede mengeling maakt. Onze producten worden zo steeds puurder.’