Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met vleugels kom je die Alpen wel over

Pijplijnen, zwavelrijk organisch zuur, sieraden en koptelefoons staan veel meer symbool voor Oostenrijk dan Tirol.  

Dit is aflevering 16 van een serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Iedere werkdag bieden we je een korte reisgids over een bepaald land, met tips die nét even anders zijnBekijk alle afleveringen op de kaart

Het grootste bedrijf van Oostenrijk

The pipeline must go on‘. In dit soort bewoordingen liet de ceo van de Österreichische Mineralölverwaltung (OMV Group), Gerhard Roiss (62), zich begin augustus uit over de zogeheten South Stream Pipeline (foto onder). Deze pijplijn brengt Russisch gas van monopolist Gazprom vanuit Rusland, door de Zwarte Zee via Bulgarije, Servië en Hongarije naar Oostenrijk, waarna het verder wordt getransporteerd naar Italië en Griekenland. In het Oostenrijkse magazine Profil zei Roiss onomwonden dat hij geen problemen voorzag ten aanzien van de in juni gesloten deal tussen OMV en Gazprom, ondanks de economische sancties die de EU instelde tegen Rusland naar aanleiding van hun vermeende betrokkenheid bij de vliegramp van MH17. ‘Europa schiet zichzelf in de voet als het deze constructie voorkomt’, zei hij er nog bij. Opgericht in 1956 werd OMV in 2004 marktleider in Centraal- en Oost-Europa nadat ze een belang van 51 procent namen in het grootste Roemeense olie- en gasbedrijf. Gevestigd in Wenen draait het bedrijf een omzet van ruim 42 miljard euro.

Bron foto

Geloof in waterstof

Door de reusachtige pijplijn door de Zwarte Zee verzekert OMV, mits de EU er geen stokje voor steekt, zich van het marktleiderschap in met name Oost-Europa. Toch richt OMV zijn pijlen niet alleen op olie en gas de komende jaren. Het was namelijk dezelfde Gerhard Roiss die begin augustus verklaarde dat zijn bedrijf veel potentie ziet in waterstof als de toekomstige brandstof voor auto’s, ook omdat het milieu ze aan het hart gaat daar in Wenen. En om aan te tonen dat dit soort uitspraken van de olie- en gasboer geen wassen neus is, vertelde Roiss er onmiddellijk bij dat OMV al circa 25 miljoen euro heeft uitgetrokken om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van waterstof, dat de CO2-uitstoot in de wereld hevig zal verminderen.

Ook groot in Oostenrijk: Voestalpine, Verbund

Het leukste bedrijf van Oostenrijk

Extremen, daar zijn ze dol op bij Red Bull. Niet voor niets heeft het een eigen Formule 1-team en sponsoren ze allerhande extreme sportevenementen als BMX en het spectaculaire Crashed Ice, met als letterlijk hoogtepunt de parachutesprong uit de stratosfeer van Felix Baumgartner. Mede door hun aanzienlijke marketingactiviteiten verkocht het bedrijf van oprichter en ceo Dietrich Mateschitz, die het eiland Laucala (Fiji) voor bijna 9 miljoen euro kocht van de familie Forbes, in 2012 5,2 miljard blikjes in 165 landen. De filosofie van het bedrijf is dan ook: ‘Sell community, not products’. Mateschitz was voor een tandpastamerk in Azië begin jaren 80. Hij dronk er een blikje van het Thaise Krating Daeng en was prompt van zijn jetlag verlost. Hij aarzelde geen moment en haalde het drankje, met als hoofdingrediënt het zwavelbevattend organisch zuur taurine, onder de naam Red Bull naar Europa. Daar begon het aan een opmars die zijn weerga niet kent.

Ook leuk in Oostenrijk: AKG Acoustics, Swarovski

aad robben capgemeniOnze man/vrouw in Oostenrijk

Aad Robben, voor zover we kunnen nagaan geen familie van die Robben in München, werkt sinds vorig jaar voor de business solutions-afdeling van Capgemini in Wenen. Daarvoor zat hij 4 jaar in Amsterdam als business process manager bij Prologis en daarvoor 3 jaar als medior consultant bij Profource in Dordrecht. Voor Capgemini is Robben op dit moment bezig in Moskou om een Siebel CRM-oplossing te integreren bij een corporate bank. Zijn specialiteit is naar eigen zeggen om ingewikkelde systemen en procedures en systemen te simplificeren en te integreren. Robben gelooft in cloud-oplossingen die ervoor zorgen dat organisaties meer en meer ‘knowledge-based’ worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Oostenrijkse rondreis op de kaart

In de volgende aflevering

De volgende keer gaan we op reis naar Griekenland. Lees ook de afleveringen over FrankrijkSpanjeTurkijeDenemarkenItaliëDuitsland en Portugal.