Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer winst en geëngageerde medewerkers dankzij robots

Niemand twijfelt er nog aan dat digitalisering en robotisering veel mogelijkheden bieden. Het kan productieprocessen grotendeels automatiseren en veel repetitief uitvoerend werk van kenniswerkers overnemen. Bij elektronicagigant Fujitsu is het ook een manier om te groeien, zonder al te grote investeringen.

robotisering
ROBOY, a humanoid robot developed by the University of Zurich's Artificial Intelligence Lab is shaking hands with his human counterpart on June 21, 2013. ROBOY is the prototype of a next generation of humanoid robots that use tendons and a skeleton like structure for moving body parts. By using 3D-printing technology, it has been developed within only 9 months. *** Editorial use only *** Foto: Getty Images

‘Fujitsu is een bedrijf in volle transitie’, zegt Sylvain dal Vecchio, Finance Director BeLux bij Fujitsu. ‘We moeten onze activiteiten anders organiseren en we moeten blijven groeien zonder al te veel bijkomende kosten te maken. Robotisering maakt dat perfect mogelijk. Bovendien wil ik de mensen in mijn team een interessantere baan aanbieden, waarin ze meer business oriented kunnen zijn en efficiënter kunnen werken.’ Softwarerobots op de finance-afdeling stelden Dal Vecchio tot beide in staat.

Robotisering in 3 fasen

Standaard gebeurt het robotiseren in drie fasen. Eerst komt automatisatie, zoals dat in veel bedrijven al goed is ingeburgerd met bijvoorbeeld software voor invoicing en automatische ticketing. Robotisering is de logische volgende stap. ‘Uiteraard zijn dat geen robots zoals je ze kent uit sciencefictionfilms,’ verduidelijkt dal Vecchio, ‘maar software op de computers van onze medewerkers, die volledig geautomatiseerd menselijke taken vervult. Het enige wat je nog moet doen, is de robot laten zien hoe hij de repetitieve taken moet doen, en hem monitoren.’ Na de robotisering volgt in een derde fase artificial intelligence die systemen zelflerend maakt, zodat ze taken nog zelfstandiger kunnen vervullen.

‘Eerst heb ik bekeken welke processen gerobotiseerd kunnen worden. Robots zijn heel goed in repetitief werk, en finance is daarom een uiterst geschikte sector om te robotiseren. Toen we eenmaal we wisten welke processen door een robot konden worden gedaan, heb ik een business case gemaakt om vast te stellen dat het eigenlijk redelijk goedkoop is om mijn team te robotiseren. Daarna volgde de proof of concept. Ik heb mijn mensen niets opgelegd of nergens toe verplicht. Het begon met één softwarerobot voor één controller als testcase. Na een tijdje zag iedereen mogelijkheden om efficiënter te werken dankzij een softwarerobot en wou iedereen er een.’

Changemanagement

Bij Fujitsu was er dus geen weerstand tegen de komst van de robots. Mensen vreesden geen moment dat hun baan op de tocht kwam te staan. ‘Het is een veranderingsproces als elk ander’, meent dal Vecchio. ‘Het komt erop aan met je mensen te praten en ze duidelijk te maken dat hun werk door robotisering niet in gevaar komt. Als er in ons land banen verloren gaan is dat niet door robotisering, maar door offshoring.’

‘De tijd dat mensen dag in dag uit één taak uitvoerden, ligt al jaren achter ons. Die evolutie naar betere, betekenisvolle jobs is gelukkig al gebeurd. De mensen in mijn team doen talloze acties bij het uitvoeren van hun werk en een robot neemt er dan amper één van over.’ De robots zijn dus totaal geen bedreiging, integendeel, ze maken het werk van mijn mensen interessanter.’

Meer engagement én meer winst

‘In finance zijn heel veel repetitieve taken en er moet heel wat data verwerkt worden. Omdat we verschillende softwarepakketten gebruiken die niet vanzelf met elkaar samenwerken of communiceren, hadden we ook altijd een manuele workaround nodig. Stel dat je op basis van een aantal criteria data moet selecteren uit een lange lijst en die moet importeren in een ander programma, dan doen onze softwarerobots dan in amper 16 seconden. Een mens doet daar uiteraard veel langer over en de kans op fouten is groter. Het is daardoor ook duur. Als ik voor zulke taken een controller moet inschakelen is dat een hele grote kostenpost. Bovendien is het voor de controller geen motiverend werk. Een controller moet data interpreteren, niet verwerken.’

Terwijl de robots repetitieve taken van de mens overnemen hebben de mensen dus meer tijd voor het interpreteren van data en voor alles wat met communicatie, emoties, menselijke interactie te maken heeft. Dal Vecchio: ‘De softwarerobots zorgen dat onze mensen echt meerwaarde kunnen leveren: interactie met de klanten en sales bijvoorbeeld.’

‘Uiteindelijk vertaalt zich dat in financiële winst, want mijn mensen zijn meer gemotiveerder omdat hun werk boeiender wordt en als team werken we sneller, efficiënter en maken we minder fouten’, gaat hij verder. ‘Dat is geweldig natuurlijk. Ik kan groeien met hetzelfde team, omdat mijn mensen meer toegevoegde waarde kunnen bieden. Tegelijk zijn mijn mensen blij en blijkt dat hun engagement is toegenomen.’

Talrijke mogelijkheden

Een jaar geleden is Dal Vecchio het project gestart. ‘Niemand had een idee wat de impact zou zijn wanneer we robots zouden inzetten in het hele departement. Mijn mensen mochten zelf voorstellen voor welke taken ze een robot wilden inschakelen en onze developer ontwikkelde die dan.’ Maar de mens blijft controleren: bij Fujitsu doet geen enkele robot end-to-end processen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens Dal Vecchio zijn de mogelijkheden talrijk. ‘Standaardprocessen zoals kredietcontrole, rapportering, forecasting door bijvoorbeeld de performance van het salesteam te evalueren kunnen perfect door een robot gebeuren. Ook buiten finance kunnen robots een nuttige bijdrage leveren. Denk bijvoorbeeld aan HR en het onboarden van nieuwe medewerkers. Identieke gegevens van die nieuwe werknemer moeten in alle HR-tools toegevoegd worden. Dat is repetitief werk waar een mens een paar uur over doet, terwijl een robot dat in vijf minuten kan.’

‘We hebben nu twaalf robots en er zijn er zes in ontwikkeling. Veertien ervan zullen in finance werken, de andere in HR en business operations. De mensen staan in de rij bij onze developer om hun robot te laten ontwikkelen en ze komen naar me toe om me te zeggen dat ze nu begrijpen dat ik hun baan heb verbeterd.’