Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mary Barra, de topvrouw waar heel Amerika over praat

Sinds 15 januari is Mary Barra (52) ceo van General Motors, als eerste vrouw ooit. Wie is deze topbestuurder?

Wie hoort er niet in de volgende opsomming thuis: Alfred, Charles, Harlow, James, Richard, Thomas, Roger, Robert, Jack, Richard, Frederick, Edward, Dan of Mary? Het is maar hoe je het bekijkt. Mary is de enige vrouwelijke naam in het rijtje, toch hoort zij er sinds 15 januari ook gewoon bij. Mary staat namelijk voor Mary Barra, de nieuwe ceo van General Motors, en de andere namen horen toe aan haar voorgangers bij GM (bron). Barry is er niet alleen de eerste vrouwelijke ceo, ze is ook de eerste vrouw aan de top van welk autobedrijf dan ook.

Wie is Mary Barra?

De 52-jarige Barra is honkvast, ze werkt al haar hele leven bij GM. Ze kreeg het bedrijf met de paplepel ingegoten, want haar vader werkte er 39 jaar. De topvrouw begon in 1980 bij het bedrijf als stagiaire en is er sindsdien nooit meer vertrokken. Door de jaren heen klom ze omhoog, van secretaresse voor toenmalig ceo Jack Smith, naar bestuursfuncties in HR, productontwikkeling en operations. Dat viel ze op een gegeven moment op, zo werd ze vorig jaar door het tijdschrift Fortune uitgeroepen tot een van de 50 meest machtige vrouwen in de zakenwereld en sloot Forbes zich daar gedwee bij aan. Een medewerker van GM zei tegen het tijdschrift: 'Iedereen kent Mary. Iedereen vindt haar leuk.'

Iemand die de consensus zoekt

De positieve geluiden over Barra, die getrouwd is en twee kinderen heeft, zijn er al langer. In een profiel uit 2011 in het alumni-tijdschrift van Stanford, toen ze net was benoemd tot senior vice president global product development, wordt ze beschreven als iemand die graag de consensus zoekt en prestaties met een team wil neerzetten. Dit in tegenstelling tot Bot Lutz, haar voorganger als senior vice president, die gewoon deed wat hij zelf wilde. Barra daarentegen organiseerde speciale bijeenkomsten om advies in te winnen over de richting van bepaalde projecten en vroeg engineers en ontwerpers zelfs om haar eigen plannen tegen te spreken.

Vanuit HR naar de echte top

De menselijke inslag hield ze wellicht over aan haar functie als hoofd HR, die ze uitoefende vanaf 2009. GM ging op dat moment door een moeilijke periode van reorganisatie en herstructurering, nadat de Amerikaanse overheid het bedrijf van de ondergang had gered. Ze wilde de harten van medewerkers winnen, zei ze in het verleden in een interview met Fortune (zie filmpje hieronder), om ze mee te krijgen in een nieuwe cultuur. Ze vocht tegen bureaucratie en schrapte daarvoor bijvoorbeeld de 10 pagina's tellende regels voor kleding op de werkvloer. De pagina's werden vervangen door één zinnetje: 'Kleed je op de juiste manier.'

Inzicht in bedrijf en industrie

Volgens persbureau Bloomberg heeft Barra, die een basissalaris van 1,6 miljoen dollar per jaar gaat verdienen, door haar jarenlange ervaring bij GM uitstekend inzicht in zowel het bedrijf als de complete auto-industrie. 'Dat heeft GM in ieder geval sinds een paar ceo's niet meer gehad', zo luidt het commentaar. Wall Street is echter sceptisch en sommige analisten noemen haar een lichtgewicht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De drie M's

Kan Mary Barra aansluiten in een andere opsomming, het rijtje met invloedrijke én succesvolle topvrouwen? Veel media en analisten noemen haar alvast in één adem met twee andere bekende M's: Marissa Mayer (Yahoo) en Meg Whitman (HP), dames die hun business op geheel eigen wijze proberen op te schudden. Barra heeft in ieder geval een momentum te pakken. Tijdens de jaarlijkse autoshow in Detroit, die eerder deze maand plaatsvond, werd ze achtervolgd door zo'n 100 reporters en fotografen, die allemaal een stukje van haar (aandacht) wilden. 'Jullie hebben haar in één nacht tot rockster gebombardeerd', zei GM-president Alan Batey tegen de pers.

Bescheiden en zonder fratsen

Helemaal vergelijkbaar met Yahoo's Marissa Mayer, die uitgebreid poseerde voor de cover van het tijdschrift Vogue, is ze echter niet, zo zeggen betrokkenen. Een anonieme bron vertelde tegen The Telegraph: 'Ze is een bescheiden persoon en ze wil haar tijd niet verspillen aan dingen die niet relevant zijn voor de business.' Er is in ieder geval genoeg werk aan de winkel, zoals het heroveren van de nummer één positie in de auto-industrie op grote concurrent Toyota en die andere concurrent Volkswagen voorblijven. Toyota verkocht in 2013 in totaal 9,98 miljoen voertuigen en Volkswagen 9,7 miljoen. GM zat tussen de twee grootmachten in, met een totale verkoop van 9,71 miljoen voertuigen.