Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jabil: de maakreus in Silicon Valley die niemand kent

Niemand kent Jabil, maar ze maken alles. Van elektrische tandenborstels tot camera’s voor auto’s. In het Blue Sky Center laten ze zien hoe de maakindustrie van de toekomst eruitziet.

Het is waarschijnlijk de laatste plaats waar mensen aan denken als je het hebt over de maakindustrie: Silicon Valley. Maar in San Jose, midden tussen de hoofdkantoren van techgiganten als Facebook, Google, Salesforce heeft Jabil Circuit zijn Blue Sky Center gebouwd. In dit ruime complex laat het bedrijf alle state of the art productietechnieken zien aan klanten en bezoekers. Jabil is een van de grootste toeleveranciers ter wereld. Het maakt onderdelen voor computers, smartphones, printers en andere consumentenelektronica, maar het produceert ook voor de luchtvaart- en automobielindustrie en de gezondheidszorg. Jabil heeft meer dan honderd fabrieken verspreid over dertig landen. Het bedrijf is opgericht in 1966 in Detroit als producent van bougies. Sinds 1996 zit het in Silicon Valley. ‘Onze klanten zien vaak alleen maar de productiefaciliteit waar hun eigen producten worden gemaakt en het kantoor dat daarbij hoort. We wilden een plek waar we al onze technologische hoogstandjes kunnen tonen’, vertelt John Dulchinos, vice president digital manufacturing bij Jabil. Tandenborstels en shampooflessen Nooit van Jabil gehoord? Je bent niet de enige. ‘We zijn waarschijnlijk het enige bedrijf met een omzet van twintig miljard dollar dat niemand kent’, grapt Dulchinos. Maar de producten van Jabil kent iedereen. Hoewel ze weinig loslaten over wat ze precies voor wie maken, rekent het bedrijf grote namen als Apple, HP en General Electric tot zijn klanten. Maar ook Nederlandse bedrijven als Philips en Unilever laten producten maken in de fabrieken van Jabil. ‘Tot 2000 was onze business vooral “build to print”, zegt Dulchinos. ‘Leveranciers gaven ons een tekening waar alles op vaststond met de boodschap: maak het maar. De laatste twintig jaar worden we steeds meer betrokken bij het ontwerpproces.’ Zo werd Jabils expertise ingeroepen bij het ontwerp van de Sonicare-tandenborstel van Philips. Dulchinos: ‘We kregen de vraag van Philips om de opladers beter te maken. Veel mensen vinden het lelijk, zo’n wit ding in hun badkamer. Toen zijn we gaan nadenken: wat hebben mensen wel in hun badkamer? We kwamen uit op glas. Vervolgens hebben we een glas ontworpen waarmee je via inductie je tandenborstel kunt opladen.’ Een ander voorbeeld zijn de doppen van shampooflessen van Unilever. Door het productieproces aan te passen duurt het twee seconden minder om de dop te produceren. Dat scheelt behoorlijk in de kosten.’ Jabil verwacht ook veel van de autosector. Dulchinos: ‘We zijn ooit begonnen met auto-onderdelen, maar die business verdween langzaam. Nu de connected car in opkomst is, gaan we daarvoor meer producten maken.’ Dat is ook de reden dat er in het Blue Sky Center een auto staat tjokvol elektronica. Dulchinos klopt op een sensor. ‘Als je straks een ongeluk krijgt, wordt het een stuk duurder om alle elektronica te vervangen dan het bodywork van de auto.’ Dit artikel is onderdeel van het nieuwe nummer van MT. Wil je het volledige artikel graag lezen? Bestel dan een abonnement op MT of koop een los nummer. 

Het is waarschijnlijk de laatste plaats waar mensen aan denken als je het hebt over de maakindustrie: Silicon Valley. Maar in San Jose, midden tussen de hoofdkantoren van techgiganten als Facebook, Google, Salesforce heeft Jabil Circuit zijn Blue Sky Center gebouwd. In dit ruime complex laat het bedrijf alle state of the art productietechnieken zien aan klanten en bezoekers.

Jabil is een van de grootste toeleveranciers ter wereld. Het maakt onderdelen voor computers, smartphones, printers en andere consumentenelektronica, maar het produceert ook voor de luchtvaart- en automobielindustrie en de gezondheidszorg. Jabil heeft meer dan honderd fabrieken verspreid over dertig landen. Het bedrijf is opgericht in 1966 in Detroit als producent van bougies. Sinds 1996 zit het in Silicon Valley.

‘Onze klanten zien vaak alleen maar de productiefaciliteit waar hun eigen producten worden gemaakt en het kantoor dat daarbij hoort. We wilden een plek waar we al onze technologische hoogstandjes kunnen tonen’, vertelt John Dulchinos, vice president digital manufacturing bij Jabil.

Tandenborstels en shampooflessen

Nooit van Jabil gehoord? Je bent niet de enige. ‘We zijn waarschijnlijk het enige bedrijf met een omzet van twintig miljard dollar dat niemand kent’, grapt Dulchinos. Maar de producten van Jabil kent iedereen. Hoewel ze weinig loslaten over wat ze precies voor wie maken, rekent het bedrijf grote namen als Apple, HP en General Electric tot zijn klanten. Maar ook Nederlandse bedrijven als Philips en Unilever laten producten maken in de fabrieken van Jabil. ‘Tot 2000 was onze business vooral “build to print”, zegt Dulchinos. ‘Leveranciers gaven ons een tekening waar alles op vaststond met de boodschap: maak het maar. De laatste twintig jaar worden we steeds meer betrokken bij het ontwerpproces.’

Zo werd Jabils expertise ingeroepen bij het ontwerp van de Sonicare-tandenborstel van Philips. Dulchinos: ‘We kregen de vraag van Philips om de opladers beter te maken. Veel mensen vinden het lelijk, zo’n wit ding in hun badkamer. Toen zijn we gaan nadenken: wat hebben mensen wel in hun badkamer? We kwamen uit op glas. Vervolgens hebben we een glas ontworpen waarmee je via inductie je tandenborstel kunt opladen.’ Een ander voorbeeld zijn de doppen van shampooflessen van Unilever. Door het productieproces aan te passen duurt het twee seconden minder om de dop te produceren. Dat scheelt behoorlijk in de kosten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jabil verwacht ook veel van de autosector. Dulchinos: ‘We zijn ooit begonnen met auto-onderdelen, maar die business verdween langzaam. Nu de connected car in opkomst is, gaan we daarvoor meer producten maken.’ Dat is ook de reden dat er in het Blue Sky Center een auto MT06 Maakindustrie 100 lijststaat tjokvol elektronica. Dulchinos klopt op een sensor. ‘Als je straks een ongeluk krijgt, wordt het een stuk duurder om alle elektronica te vervangen dan het bodywork van de auto.’

Dit artikel is onderdeel van het nieuwe nummer van MT. Wil je het volledige artikel graag lezen? Bestel dan een abonnement op MT of koop een los nummer