Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LinkedIn scoort goed eerste kwartaal

In zijn eerste publieke financiële kwartaalverslag rapporteert LinkedIn aantrekkelijke cijfers. De omzet verdubbelde ruim en alle drie de bronnen van inkomsten tonen degelijke groei.

De zakelijke netwerksite LinkedIn boekte in de drie maanden na de beursgang (tot juli) een omzet van 121 miljoen dollar, wat gelijk staat aan een stijging van 120 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst bleef vrijwel gelijk op 4,5 miljoen dollar over het kwartaal. De omzet is afkomstig uit drie activiteiten: Hiring Solutions ( 58,6 miljoen dollar, toename van 170 procent), Marketing Solutions (38,6 miljoen dollar, een stijging van 111 procent) en Premium Subscriptions (23,9 miljoen dollar, een plus van 60 procent)

Uit het kwartaalverslag komt naar voren dat LinkedIn exact 1,04 dollar omzet draait per ingeschreven lid per kwartaal. Per maand komt dat neer op 35 dollarcent. Skype boekte ondanks zijn grote bereik jarenlang evenveel omzet per klant per maand. Enkel de toevoeging van nieuwe commerciële diensten gaf daar een impuls aan.

LinkedIn ging op 19 mei publiek. Het was de grootste beursgang van een Amerikaans internetbedrijf sinds Google in 2004. De prijs per aandeel was vastgesteld op 45 dollar, maar ging de eerste dag direct door het plafond. Enkele uren na de opening beurs bereikte het aandeel een prijs van 122,70 dollar. Uiteindelijk sloot het aandeel op 94,25 dollar, waarmee LinkedIn op een dag een marktwaarde kreeg van een slordige 9 miljard euro.

Topman Jeff Weiner (foto) verwacht voor de rest van het jaar dat de omzet in de komende kwartalen niet wezenlijk zal afwijken van de nu gerapporteerde 120 miljoen dollar. Voor het hele jaar verwacht het bedrijf een verkooptotaal van tussen de 475 en 485 miljoen dollar en een bedrijfsresultaat van tussen de 65 en 70 miljoen dollar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

LinkedIn meldt verder dat 30.000 ontwikkelaars zich hebben geregistreerd om met de API’s van de profielensite eigen diensten en applicaties te mogen bouwen. Eind juni had LinkedIn 115,8 miljoen geregistreerde leden in zijn gebruikersbestand, een groei van 61 procent ten opzichte van vorig jaar.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.