Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lessen van de krakende cloud

Cloud-haters wrijven zich in de handen: een mega-storing bij Amazon, de Rabo onbereikbaar en Hyves-vrienden afgesneden. Webdiensten zijn kwetsbaar. Maar dat was de eigen server in de kelder ook.

 

Even de online rampen op een rij. Amazons Elastic Compute Cloud, de dienst waarmee de voormalige boekenverkoper rekenkracht verhuurt, lag er eind april drie dagen lang uit. Jammer voor Foursquare, Quora, Reddit en de duizenden andere startups die gebruik maken van de webdiensten. Rond dezelfde tijd legde Sony zijn PlayStation Network plat, de online dienst waarin gebruikers met hun spelcomputer online diensten afnemen. Naar later bleek, greep Sony in nadat hackers miljoenen creditcardgegevens zijn waarschijnlijk buitgemaakt. In Nederland werden deze week nog twee diensten getroffen: Rabo internetbankieren was onbereikbaar vanwege een DDos-aanval. Schade voor webwinkeliers: 8 miljoen euro. Hyves haperde vanwege een storing in het datacenter van Leaseweb. Ook dat zal vast veel vrienden (immateriële) schade hebben berokkend.

Cloud is kwetsbaar

Die trits van rampen lijkt bedoeld om het de wereld goed in te peperen: de cloud is kwetsbaar. Wie zijn diensten of computerkracht via het web aanbiedt en afneemt, kan worden getroffen door technische storingen (een haperende stroom-backup bij Hyves), menselijke fouten (Amazon-systeembeheerders voerden een upgrade onhandig uit) of criminaliteit (de hackers die Sony op de korrel namen, en de partijen die Rabo aanvielen zonder duidelijk winstoogmerk). Sceptici waarschuwden daar natuurlijk al langer voor. Maar is de cloud nu afgeschreven? Niet als de IT-wereld de juiste lessen trekt uit de cascade van rampen.

Beterschap beloofd

De getroffenen lijken alvast sadder and wiser: Amazon zegt dat het voortaan op een andere manier zal sleutelen aan zijn software: 'We begrijpen nu hoeveel capaciteit er nodig is in deze omstandigheden en zullen onze planning, signalering en extra reservecaiapciteit erop aanpassen.' Sony belooft zijn beveiliging tegen cyberaanvallen op te voeren. Door schade en schande – miljoenen getroffen kijken mee – schroeven de twee de kwaliteit van hun clouddiensten op, iets wat de komende tijd op meer plekken door andere partijen nog vaak zal gebeuren.

Niets is onfeilbaar

Blijven de cloud-leveranciers voor eeuwig achter de schadelijke feiten aanhollen? Een individuele server die op afstand in een datacentrum draait, en vaak is niet eens een fysieke server toe te wijzen aan één gebruiker, zal altijd kwetsbaarder zijn dan het 'ijzer in de kelder' bij de eigenaar zelf. Cloud-software kan haperen, de stroom in een datacentrum kan uitvallen. Net als bij bedrijven die alles onder zich houden. Ze zitten dan wel bovenop storingen, wat meer (gevoel van) controle geeft.

Lessons learned

Terwijl de techneuten bij Amazon, Rabo, Sony en Leaseweb nachten doorhalen, kunnen cloud-klanten leren van de rampweken. Les één: de cloud verlost ons niet van uptime-zorgen, maar is een manier om serverkracht efficiënter en goedkoper in te zetten. Het maakt gebruikers wel minder afhankelijk van één of enkele machines. Wie zijn systemen goed inricht op die eigenschap, krijgt er in de regel wel stabieler draaiende applicaties voor terug.

Kies kwaliteit

De uptime en snelheid van clouddiensten hoeft niet onder te doen voor die van een eigen systeem, maar kwaliteit van aanbieders verschilt – een natuurwet die al langer gold. Amazon was niet de enige cloud-aanbieder, net als de Rabo niet de enige bankier is. Gebruikers moeten zorgvuldig de beste cloud-diensten en -dienstverleners kiezen, en vanzelfsprekend de dataverbindingen die daarbij horen. Het kan overigens geen kwaad als cloudaanbieders hun klanten dieper en sneller inzicht geven in hoe hun systemen (niet) draaien.

Kosten-baten

Die keuze zal niet meevallen, soms bij gebrek aan langjarige track records, maar ook vanwege de kosten-baten analyse: hoeveel kost extra zekerheid, al dan niet ingekocht bij één leverancier, ten opzichte van de mogelijke schade? Hoeveel directe omzet kost elke minuut uitval, na hoeveel tijd lopen klanten weg? De SLA's, de grotoste hoofdpijnveroorzaker in de IT, verdienen nog meer aandacht dan vroeger.

Blijf flexibel

Ook een lastige en kostbare overweging: wie hecht aan een achtervangsysteem zou zijn infrastructuur en applicaties zó moeten beheren, dat overzetten of overschakelen naar een concurrerende cloud of verbinding mogelijk is. Amazon heeft bewezen, dat het verdelen over verschillende datacenters van eenzelfde aanbieder niet voldoende is voor absolute zekerheid. Als het zijn klanten sneller kan alarmeren, kunnen die maatregelen treffen. De getroffen webwinkeliers beschikken al over backups: ze zullen geen van allen hebben ingezet op Ideal als enige afrekenmethode.

Mijdt de cloud

Dat is een les die niemand zal trekken uit de Cloud-crashes. Kosten, flexibeler (Nieuw) werken, duurzaamheid zelfs; de cloud heeft te veel voordelen om niet aan te haken. Gebruikers snappen wel elke week beter, dat dat geen kwestie is van drie muisklikken en alle IT-zorgen gaan over de muur. Maar heimwee naar mainframes, telefoonmodems en de postwissel hoort in het museum thuis.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.