Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Layar disruptief

In het kielzog van de de Technology Fast50 sleepte Layar een eervolle vermelding in de wacht: het is de most disruptive company onder de jonkies van de Rising Stars.

 

 

Bedrijven die langer dan 5 jaar bestaan, kwalificeren zich voor de Fast50 mits ze hypersnel groeien. Voor jonge startups die voorbestemd zijn voor de Fast50 is er de Rising Star Award. De Belgen van Movetis wonnen hem, maar 'ons' Layar werd genoemd als bedrijf dat een bestaande industrie  het meest op zijn kop zal zetten.

Reality Browser

Voor wie het ontgaan is: Layars Reality Browser is al ruim een jaar een kleine media-hype en legt een laag over de werkelijkheid. Wie kijkt door de camera van zijn mobiele telefoon ziet realtime digitale informatie die over het beeld wordt geprojecteerd. Via de browser kan bijvoorbeeld informatie worden opgevraagd over de kerk waar de gebruiker op dat moment voor staat. Layar werkt behalve met de camera met GPS-data om de locatie te bepalen.

Tientallen miljoenen mobieltjes

Layar is met zijn platform de wereldmarktleider op mobiel gebied. De Layar Reality Browser heeft meer dan 3 miljoen gebruikers. De browser zal eind dit jaar op tientallen miljoenen mobiele telefoons zijn voorgeïnstalleerd. Momenteel zijn er 110 layers gebouwd – in Nederland onder meer voor Funda – en zijn er zo’n 3000 in ontwikkeling. De layers worden ontwikkeld door een wereldwijde community van 5000 gebruikers.

Funding

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Layar is piepjong: opgericht door Raimo van der Klein, Maarten Lens-FitzGerald and Claire Boonstra, die daarvoor samenwerkten bij Mobile Monday en sinds juni 2009 live zijn met hun product. Het Amsterdamse bedrijf had niet te klagen over publiciteit en haalde al miljoenen op aan venture capital (bij onder meer Prime en Sunstone Capital), waarvoor bijvoorbeeld 32 medewerkers konden worden aangenomen.

Businessmodel

De cijfers zijn indrukwekkend, maar hoe zit nou het businessmodel in elkaar? Daarop heeft Layar ook al handenvol antwoorden. Betaalde layars, gesponsorde layars; zodra de hele wereld niet meer buiten een reality-browser kan, zit Layar zelf in het middelpunt van een revenueënstroom. Dat klinkt ouderwets dotcommerig: zodra we volume draaien, komen de inkomsten vanzelf. en niet zeuren over dotcom-kapsones, zo redeneerden de jongens van Youtube en Facebook ook.