Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook?

Voor veel bedrijven lijkt het een uitgemaakte zaak: je mobiele telefoon wordt een portemonnee 2.0. Dankzij de NFC-technologie kan er al op verschillende plekken in Nederland contactloos betaald worden met je smartphone en ook je loyaliteitskaarten en kortingsbonnen kunnen in een digitale variant worden omgezet, zo is de gedachte. Sommige banken zijn druk bezig met een virtuele portemonnee (Rabobank) of ze denken in ieder geval een beetje in die richting (ING, ABN Amro), terwijl branchevreemde partijen ook met mobiele betaaldiensten komen. Zo introduceerde Vodafone eind vorige maand de mobiele betaaloplossing SmartPass in Nederland (zie foto), waardoor klanten en niet-klanten op locatie kunnen betalen met hun smartphone.

NFC blijft vooral een belofte

NFC is al jaren vooral een belofte: er wordt al jaren gezegd dat de technologie op doorbreken staat, maar tot op heden is er nog geen speler die contactloze betalingen naar de massa heeft weten te brengen. De onderzoeken dat NFC groot wordt, zijn ondertussen niet aan te slepen: zie bewijsstuk 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8, 9, 10 zijn vast ook wel te vinden. Toch betalen de meeste mensen anno 2014 gewoon met een pinpas. Sixpack, een Nederlands consortium van banken en telecombedrijven dat een oplossing voor betalen met je mobiel in de markt wilde zetten, spatte enkele jaren geleden nog uit elkaar door onenigheid. Inmiddels lijkt ieder voor zich bezig met een eigen oplossing: Rabobank komt later dit jaar met een eigen virtuele NFC-portemonnee, terwijl ING en ABN Amro het voorlopig proberen met contactloze betaalpassen.

Apple werkt niet mee

Dat Apple tot op heden weigert om een NFC-chip in de iPhone op te nemen, helpt niet echt. Onderzoeksbureau Juniper schroefde eind 2012 zelfs de vooruitzichten voor de NFC-markt terug, toen Apple besloot geen NFC-chip in de iPhone 5 te stoppen. De telefoons van Samsung en HTC hebben tegenwoordig wel zo'n chip, en dus de mogelijkheid om te betalen met je mobiel. Het laatste nieuws uit de betaalmarkt is dat Apple gesprekken voert met experts uit de betaalindustrie om een elektronische betaaldienst te bouwen. Het bedrijf heeft dankzij iTunes en de appstore al honderden miljoenen creditcard-gegevens van klanten, waar het op kan voortbouwen. Wat Apple precies voor plannen heeft, is – uiteraard – onbekend.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zou Google doen?

Ook Google kijkt al een tijdje naar de markt voor betalen met je mobiel. In 2011 introduceerde het bedrijf de Wallet, een betaaldienst op basis van NFC. Ondertussen heeft het in Amerika een Gmail gekoppeld aan de Wallet, waardoor gebruikers geld kunnen versturen via e-mail. Maar op het gebied van NFC is er ook bij Google nog weinig gebeurd. In Nederland wordt de Wallet gebruikt voor transacties in Google Play, de appstore van het bedrijf, laat een woordvoerder weten. 'Dat heeft inderdaad niets met NFC te maken.' Ariel Bardin, die bij Google verantwoordelijk is voor Wallet, liet recent op een conferentie weten dat zijn bedrijf nog lang niet klaar is met mobiel betalen. 

De consument is nog niet superenthousiast

Maar wil de consument eigenlijk wel betalen met zijn of haar mobiele telefoon? Recente cijfers uit Amerika geven een matig enthousiast beeld. Volgens de Yankee Group heeft 16 procent van de mobiele telefooneigenaren in de laatste drie maanden in de winkel een aankoop gedaan met behulp van zijn of haar smartphone. Tweederde heeft interesse om dit in de toekomst te gaan doen. Volgens Pascal Spelier van Capgemini is het de vraag of betalen met je mobiel de innovatie is waar Nederland op zit te wachten, zo vertelt hij in een gesprek met Management Team. 'Ik denk niet dat er in Nederland een prangende behoefte voor is. We hebben hier al goede betaalmethodes, zoals pinnen en iDEAL. De noodzaak vanuit klantperspectief is er niet, dus moet de industrie zelf de behoefte creëren.' Lees de rest van het interview: